Mówi: | Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu BGK Włodzimierz Kocon, wiceprezes zarządu BGK Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa Vazil Hudák, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego |
BGK i EBI wspólnie sfinansują budowę Trasy Łagiewnickiej. Inwestycja ma odciążyć zakorkowany Kraków
Jeszcze w tym roku ma się rozpocząć budowa Trasy Łagiewnickiej, jednej z największych i najbardziej wyczekiwanych inwestycji w Małopolsce. Ma ona nie tylko odciążyć zakorkowany Kraków, lecz także przyczynić się do rozwoju gospodarczego regionu. W ramach planu Junckera przedsięwzięcie sfinansują wspólnie Bank Gospodarstwa Krajowego i Europejski Bank Inwestycyjny. Cała inwestycja będzie kosztować prawie 1 mld zł i zgodnie z harmonogramem ma się zakończyć za trzy lata.
– Trasa Łagiewnicka zakwalifikowała się do finansowania, ponieważ ten projekt zawiera kilka elementów ważnych z punktu widzenia Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych. Będzie mieć pozytywny wpływ na środowisko, a centrum Krakowa stanie się czystsze, na czym skorzystają mieszkańcy miasta – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Vazil Hudák, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Blisko 4-kilometrowa Trasa Łagiewnicka, część południowego odcinka wewnętrznej obwodnicy Krakowa, ma powstać do 2020 roku. Spółka celowa, powołana przez samorząd do realizacji tej inwestycji, podpisała umowę z generalnym wykonawcą, którym został koncern Budimeksu i Ferrovial Agroman SA. Projekt wart 802 mln zł brutto ma się przyczynić do odciążenia ruchu w ścisłym centrum miasta. To jedna z największych i najbardziej wyczekiwanych inwestycji w całym regionie.
Jak informuje prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, w przyszłości Trasa Łagiewnicka będzie wchodzić w skład tzw. trzeciej obwodnicy i stanowić jeden ciąg komunikacyjny z Trasą Pychowicką i Zwierzyniecką, które będą budowane w następnej kolejności.
– Trasa Łagiewnicka rozładuje ruch międzydzielnicowy. W tej chwili samochody przeciskają się małymi uliczkami, stojąc w korkach i zanieczyszczając powietrze spalinami. Dzięki tej inwestycji będzie można przejechać ciągiem, bez zatrzymywania samochodów, a płynność ruchu przełoży się na mniejszą emisję spalin. Ponadto ze względu na brak obwodnicy ruch tranzytowy przejeżdża przez centrum Krakowa. Dzięki Trasie Łagiewnickiej znaczna jego część ominie miasto – mówi Jacek Majchrowski.
Budowę Trasy Łagiewnickiej sfinansują w większości Bank Gospodarstwa Krajowego oraz Europejski Fundusz Inwestycyjny, które we wtorek podpisały umowę w tej sprawie. Wysokość kredytu udzielonego przez EBI to 400 mln zł, natomiast Bank BGK zapewnił finansowanie w wysokości 298 mln zł, co stanowi około jednej trzeciej całości inwestycji. Część środków będzie pochodzić również z Polskiego Funduszu Rozwoju.
– Trasa Łagiewnicka będzie miała duży wpływ na rozwój całego regionu, stąd nasze uczestnictwo w tym przedsięwzięciu. Finansowanie inwestycji samorządowych mocno wpisuje się w strategię Banku Gospodarstwa Krajowego, którą jest wspieranie rozwoju społeczno-gospodarczego. Nasza przewagą jest to, że możemy uczestniczyć w projektach długoterminowych. Finansowanie obwodnicy Krakowa to przedsięwzięcie obliczone na około 20 lat i takiego długoterminowego wsparcia jesteśmy w stanie udzielić – zapewnia Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.
Kredyt na sfinansowanie budowy Trasy Łagiewnickiej udzielony przez EBI jest objęty gwarancją Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS), który jest jednym z filarów planu Junckera. Jego celem jest pobudzenie europejskich inwestycji wartych około 300 mld euro, służących między innymi innowacyjności i realizacji strategicznych inwestycji infrastrukturalnych.
– Aby zakwalifikować się do segmentu inwestycji strategicznych, projekt musi spełnić trzy kryteria. Powinien być obarczony pewnym poziomem ryzyka, bo takie przedsięwzięcia tradycyjnie finansujemy. Powinien również wypełniać pewną lukę rynkową, to oznacza, że nie mógłby być sfinansowany przez tradycyjne, komercyjne instytucje finansowe. Po trzecie, musi mieć również pozytywny wpływ na priorytety Unii Europejskiej, takie jak energooszczędność, zmiany klimatyczne, innowacje, polityka spójności i tworzenie miejsc pracy – wylicza Vazil Hudák.
Budowa Trasy Łagiewnickiej nie jest jedynym projektem współfinansowanym w Polsce w ramach planu Junckera. Trwają obecnie analizy dla kolejnych przedsięwzięć infrastrukturalnych, które mogłyby uzyskać wsparcie w ramach tego instrumentu.
– Jako pierwsi w Europie podpisaliśmy umowę w ramach instrumentu COSME, czyli programu gwarancyjno-poręczeniowego finansowanego właśnie z Planu Junckera. Kolejna była umowa dotycząca finansowania zakupu taboru dla Przewozów Regionalnych. Oficjalne informacje przedstawione przez Ministerstwo Rozwoju wskazują, że w kolejce jest jeszcze 30 projektów o łącznej wartości około 30 mld zł, które są obecnie procedowane. Trzy zostały już zatwierdzone. Będziemy więc podpisywać kolejne umowy, które będą skutkowały zwiększeniem naszych możliwości gospodarczych – mówi Włodzimierz Kocon, wiceprezes zarządu BGK.
– Jesteśmy wyspecjalizowani we wspieraniu inwestycji samorządowych. Ponadto współpracujemy blisko z urzędami marszałkowskimi i wspieramy samorządy w zarządzaniu środkami unijnymi. Zarządzamy kwotą prawie 5 mld złotych na pomoc w rewitalizacji i rozwoju lokalnych społeczności – dodaje prezes banku Beata Daszyńska-Muzyczka.
Budowa Trasy Łagiewnickiej ma się rozpocząć jeszcze w tym roku i zakończyć w 2020. Przedsięwzięcie będzie podzielone na kilka etapów. W pierwszym z nich generalny wykonawca musi przygotować projekt i uzyskać pozwolenia administracyjne.
Czytaj także
- 2025-07-04: 37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-26: Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-06-26: Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.