Mówi: | Tadeusz Truskolaski |
Funkcja: | prezydent Białegostoku |
Białystok rozmawia z mieszkańcami, na co wyda unijne pieniądze
Mijający rok Białystok kończy wpisaniem do nowego budżetu siedmiu projektów, które wybrali sami mieszkańcy. Opiewają one na kwotę 10 mln zł. Doświadczenia przy tworzeniu budżetu obywatelskiego miasto chce wykorzystać przy planowaniu nowej perspektywy unijnej. Rok 2014 to ciąg dalszy konsultacji z białostoczanami, na jakie inwestycje chcą przeznaczyć środki z UE.
– Białystok w tych latach od 2006-2007 roku rozwijał się dynamicznie. Zrobiliśmy bardzo dużo rzeczy, ale jest również wiele potrzeb i chcemy zapytać mieszkańców, na czym im najbardziej zależy, jakie obszary należałoby rozwijać, na co postawić, by Białystok z jednej strony mógł wykorzystać fundusze unijne, a z drugiej był tak dobrze odbierany jak w ostatnich latach – mówi Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku.
Władze miasta uruchomiły specjalną stronę internetową Twojbialystok2020.pl, za pomocą której można przesyłać swoje propozycje. Opinie mieszkańców pozwolą wyznaczyć kierunki rozwoju miasta na najbliższe lata.
– Uzyskane do tej pory opinie wnoszą coś nowego, pokazują, że ludziom rzeczywiście zależy na rozwoju miasta – dodaje prezydent Białegostoku.
Elementem, na który białostoczanie szczególnie zwracają uwagę, jest brak miejsc pracy. Stopa bezrobocia w listopadzie 2013 roku wynosiła w całym woj. podlaskim 14,9 proc., w samym mieście – 13,8 proc., podczas gdy średnia dla Polska wyniosła 13,2 proc.
– Mamy wysoką stopę bezrobocia i dlatego też mieszkańcy troszczą się o miejsca pracy. Mówią o ściąganiu inwestorów, o parku naukowo-technologicznym, który właściwie już powstał i jest w trakcie odbioru, o strefie ekonomicznej, w której stworzyliśmy już kilkaset nowych miejsc pracy – informuje Tadeusz Truskolaski.
Inną sprawą poruszaną przez mieszkańców jest infrastruktura, w tym rozbudowa i poprawa jakości dróg oraz publiczna komunikacja.
– Jestem mile zaskoczony, że mieszkańcy popierają ograniczenie ruchu samochodów w centrum miasta, chcą stworzenia buspasów, które przecież budzą kontrowersje. Mówią o rozwoju zieleni i sportu, również tego osiedlowego, czyli o boiskach, siłowniach pod chmurką, o hali widowiskowo-sportowej – wymienia prezydent.
Akcja „Twój Białystok 2020” jest kontynuacją doświadczeń zebranych podczas projektowania budżetu obywatelskiego. Poddano głosowaniu 51 projektów, które opiewały na ponad 40 milionów złotych. Łącznie przeznaczono na niego 10 milionów złotych. O wyborze konkretnych zadecydowała liczba głosów. I tak białostoczanie przegłosowali m.in. społeczną koncepcję Węglowej, czyli uporządkowanie terenu i stworzenie ogólnodostępnego miejsca sportowo-rekreacyjnego; budowę Centrum Sportów Miejskich do rozwoju sportów ekstremalnych; budowę drogi łączącej ulicę Armii Krajowej z Lasem na Bacieczkach oraz budowę na rzece Białej kładki, umożliwiającej dojście z osiedla Dziesięciny na boiska i do ogródków działkowych.
– Na początku planowaliśmy 5 mln zł, z inicjatywy radnych kwota została zwiększona do 10 mln zł. Poznań ma również podobny budżet obywatelski, a jest o wiele większym miastem – zwraca uwagę Tadeusz Truskolaski. – Mamy miasto, które rozwija się dynamicznie, wszechstronnie. Właściwie, poza wizerunkowymi elementami związanymi z wybrykami o charakterze rasistowskim, to w pozostałych obszarach ten wizerunek jest bardzo dobry.
Czytaj także
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-17: Wiele wyzwań polskiej prezydencji w UE. Jednym z kluczowym będą prace nad nowym budżetem
- 2024-10-02: J. Lewandowski: Unijny budżet na lata 2028–2034 jest bardzo skromny, ale inwestycyjny. Oby komisarzowi ds. budżetu udało się go zwiększyć
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2023-11-24: Polski deficyt publiczny i dług niebezpiecznie szybko rosną. Dalsze wzrosty rodzą ryzyko dużego kryzysu w finansach publicznych
- 2023-10-11: Beata Sadowska: Jak można nie interesować się polityką? Jeśli jesteś obywatelem, to polityka cię dotyczy
- 2023-10-12: Daria Widawska: Mój tato walczył o to, żebym miała prawo głosu. Nie wybaczyłby mi, gdybym nie poszła na wybory
- 2023-11-03: Kraków zabiega o nowe inwestycje. Potężnym problemem jest brak funduszy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.