Newsy

Cztery ministerialne projekty mają zmienić rynek pracy

2012-10-22  |  06:50

Szykują się kolejne zmiany dotyczące urzędów pracy. – Chcemy, aby możliwe było alokowanie środków Funduszu Pracy do tych urzędów, które wykazują największą efektywność – mówi Jacek Męcina, wiceminister pracy i polityki społecznej. Jak zapowiada, lista możliwych zmian jest długa. Obejmuje m.in. nowe projekty aktywizacji osób bezrobotnych, w co mają być zaangażowane również prywatne agencje. Większość zmian miałaby wejść w życie już w 2014 roku.

Pod koniec zeszłego roku w urzędach pracy zarejestrowanych było blisko 2 miliony bezrobotnych, przy czym połowa z nich szuka pracy ponad rok. Jednym z pomysłów resortu na poprawę tych statystyk jest większe zaangażowanie w aktywizację bezrobotnych prywatnych firm, zamiast zatrudniania kolejnych urzędników do ich obsługi.

  Chcemy wprowadzić zasadę, że publiczne służby zatrudnienia będą współpracować z prywatnymi agencjami i organizacjami pozarządowymi – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jacek Męcina, wiceminister pracy i polityki społecznej.

Prywatne urzędy pracy pojawiły się w 2010 roku w Gdańsku. Był to pilotażowy projekt, który potrwał rok. Randstad po wygranym konkursie miał znaleźć stałą pracę 300 bezrobotnym. Skuteczność firmy zdaniem resortu pracy – okazała się niska. Randstad tłumaczył z kolei, że niski jest poziom motywacji dużej grupy bezrobotnych. W tym roku na ich aktywizację z Funduszu Pracy ma pójść 3,4 mld zł.

Resort bierze pod uwagę także wariant, w którym urzędy pośrednictwa pracy będą musiały wykazać się zatrudnieniem określonej liczby bezrobotnych, po tym jak skierują ich na staże czy np. szkolenia. W praktyce oznaczać miałoby to, że wszystkie powiatowe urzędy pracy obowiązywać będą takie same standardy efektywności.

W resorcie trwają prace nad szczegółami zmian. 

 – Dziś pracujemy nad założeniami, ponieważ zmiany dotyczą nie tylko administracji rządowej, ale także samorządów, gdzie ulokowane są urzędy pracy. Przyszły rok to zmiany legislacyjne i konsultacje. Myślę, że pierwsze zmiany wchodziłyby w życie w 2014 i 2015 roku – prognozuje Jacek Męcina.

Równolegle rozważane jest także wdrożenie nowych programów rynku pracy skierowanych m.in. do rodziców, powracających na rynek pracy po urodzeniu i wychowaniu dziecka czy np. osób po 50. roku życia.

 – Oprócz tego mamy szereg programów w dzisiejszej ustawie o promocji zatrudnienia, które mają wspierać także na przykład start zawodowy młodzieży – dodaje wiceminister.

Ministerstwo pracy rozważa również wprowadzenie zmian w Kodeksie Pracy. Pracuje nad rozwiązaniami dotyczącymi rozliczeń czasu pracy, m.in. wprowadzeniem 12-miesięcznych okresów rozliczeniowych i ruchomego czasu pracy. Jak podkreślają pracodawcy, pomoże to obniżyć koszty pracy i ocali część miejsc pracy.

 – Mówimy o szczególnych rozwiązaniach, związanych z pracą dorywczą. Chcielibyśmy wprowadzić zryczałtowane formy kosztów ubezpieczenia i opodatkowania – mówi Jacek Męcina.

Najwcześniej, bo jeszcze na przełomie października i listopada ma być gotowy projekt nowelizacji wydłużającej urlop macierzyński do 12 miesięcy. Nowe przepisy miałyby wejść w życie najszybciej w drugiej połowie przyszłego roku. Zakładają, że rodzic, który zdecyduje się na dwa razy dłuższy niż obecny urlop macierzyński, otrzyma zasiłek w wysokości 80 proc. dotychczasowych dochodów. Z kolei ten, który wybierze półroczny wariant urlopu, może liczyć na zasiłek w wysokości 100 proc. swojego wynagrodzenia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.