Mówi: | Tomasz Godziek, radny Katowic; Marcin Krupa, wiceprezydent Katowic |
Kolejne miasta wprowadzają darmowe parkowanie dla aut elektrycznych i hybrydowych
Właściciele samochodów elektrycznych i hybrydowych od początku kwietnia mogą parkować za darmo w centrum Katowic. W Szczecinie za roczne pozwolenie na parkowanie posiadacze takich aut płacą jedynie 10 zł, podczas gdy normalnie taka opłata wynosi 1 500 zł. Zezwolenie na prawie darmowe parkowanie otrzymało na razie 38 pojazdów. Władze miast liczą jednak, że liczba aut elektrycznych i hybrydowych w mieście będzie stopniowo wzrastać i zastanawiają się nad kolejnymi ułatwieniami.
– Staramy się zmieniać wizerunek miasta – z miasta przemysłu ciężkiego, przemysłu związanego z wydobyciem węgla, w miasto nowoczesnych technologii, idącego z duchem czasu. Tym bardziej, że elektryczna mobilność jest znana w świecie już od dawna – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marcin Krupa, wiceprezydent Katowic.
Podkreśla, że miasto już od 2009 r. uczestniczy w ramach programu Urbact w projekcie „Elektryczna mobilność w miastach Europy”. W ramach niego stopniowo wprowadzane są zachęty dla właścicieli pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Działania mają służyć przede wszystkim zwiększeniu świadomości ekologicznej mieszkańców Katowic.
– Są to samochody proekologiczne. W efekcie korzystania z nich nie ma takiej wysokiej emisji CO2. Dodatkowo są to samochody bardziej ekonomiczne, bo mniej się wydaje na jego użytkowanie oraz cichsze, co jest szczególnie ważne dla centrum miasta – mówi Tomasz Godziek, katowicki radny PO.
Podobną strategię przyjęły władze Krakowa, Tarnowa i Szczecina. W Szczecinie miasto wspiera liczne rozwiązania ekologiczne, m.in. promując transport rowerowy oraz unowocześniając flotę autobusów miejskich. Od września 2012 r. właściciele pojazdów elektrycznych oraz hybrydowych, których emisja dwutlenku węgla nie przekracza 100 g/km, mogą za 10 zł rocznie parkować w całym mieście.
– Zgodnie ze strategią rozwoju Szczecina, chcemy być miastem nowoczesnym i proekologicznym. W związku z tym wszystkie rozwiązania idące w tym kierunku są przez nas mile widziane – informuje Tomasz Klek z Biura Komunikacji Społecznej i Marketingu Urzędu Miasta w Szczecinie.
Zezwolenie na darmowe lub tańsze parkowanie mogą otrzymać osoby, które są właścicielami pojazdów lub korzystają z nich na zasadzie umowy kredytu lub leasingu oraz są zameldowane w danym mieście.
Preferencje dla właścicieli ekologicznych aut wprowadziły również Kraków i Tarnów (1 380 zł zniżki na roczne parkowanie).
Władze Katowic podkreślają, że możliwość bezpłatnego parkowania to dopiero początek planowanych przywilejów.
– Niewykluczone, że w przyszłości również będzie możliwość wjazdu w strefy, które są wyłączone z ruchu kołowego. Kierowcy poruszający się pojazdem ekologicznym będą mogli korzystać z tych przestrzeni miejskich – wyjaśnia wiceprezydent Katowic.
Jak podkreśla, miasto zastanawia się również nad rozbudową infrastruktury miejskiej do ładowania samochodów.
– W tym przypadku niestety jest dosyć dużo problemów związanych głównie z prawem energetycznym, ponieważ miasto nie może sprzedawać prądu elektrycznego. To są pewne regulacje, które muszą ulec zmianie, ale to już na szczeblu centralnym, żebyśmy mogli skutecznie realizować nasze założenia – wyjaśnia Marcin Krupa.
70 tys. zł oszczędności rocznie. Orange Polska wymienia flotę samochodów na bardziej ekologiczną.
Wynajem zamiast leasingu – połowa firm w Polsce wypożycza samochody
W tym roku Polacy kupią 2 tys. nowych aut z napędem hybrydowym
Czytaj także
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-02: Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
- 2024-11-06: Rośnie zapotrzebowanie na szkolenia z gaszenia elektryków. Wiedza na ten temat jest coraz szersza
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
- 2024-09-27: Zespół Enej: Na Ziemi mamy skrajności – od suszy po ulewę. Martwi nas, jak będzie wyglądał świat naszych dzieci
- 2024-10-07: Monika Miller: Moja szafa jest dosyć mała. Lepiej jest mieć mniej rzeczy świetnej jakości, niż kupować kilogramy ubrań i za pół roku je wyrzucać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.