Mówi: | Tomasz Godziek, radny Katowic; Marcin Krupa, wiceprezydent Katowic |
Kolejne miasta wprowadzają darmowe parkowanie dla aut elektrycznych i hybrydowych
Właściciele samochodów elektrycznych i hybrydowych od początku kwietnia mogą parkować za darmo w centrum Katowic. W Szczecinie za roczne pozwolenie na parkowanie posiadacze takich aut płacą jedynie 10 zł, podczas gdy normalnie taka opłata wynosi 1 500 zł. Zezwolenie na prawie darmowe parkowanie otrzymało na razie 38 pojazdów. Władze miast liczą jednak, że liczba aut elektrycznych i hybrydowych w mieście będzie stopniowo wzrastać i zastanawiają się nad kolejnymi ułatwieniami.
– Staramy się zmieniać wizerunek miasta – z miasta przemysłu ciężkiego, przemysłu związanego z wydobyciem węgla, w miasto nowoczesnych technologii, idącego z duchem czasu. Tym bardziej, że elektryczna mobilność jest znana w świecie już od dawna – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marcin Krupa, wiceprezydent Katowic.
Podkreśla, że miasto już od 2009 r. uczestniczy w ramach programu Urbact w projekcie „Elektryczna mobilność w miastach Europy”. W ramach niego stopniowo wprowadzane są zachęty dla właścicieli pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Działania mają służyć przede wszystkim zwiększeniu świadomości ekologicznej mieszkańców Katowic.
– Są to samochody proekologiczne. W efekcie korzystania z nich nie ma takiej wysokiej emisji CO2. Dodatkowo są to samochody bardziej ekonomiczne, bo mniej się wydaje na jego użytkowanie oraz cichsze, co jest szczególnie ważne dla centrum miasta – mówi Tomasz Godziek, katowicki radny PO.
Podobną strategię przyjęły władze Krakowa, Tarnowa i Szczecina. W Szczecinie miasto wspiera liczne rozwiązania ekologiczne, m.in. promując transport rowerowy oraz unowocześniając flotę autobusów miejskich. Od września 2012 r. właściciele pojazdów elektrycznych oraz hybrydowych, których emisja dwutlenku węgla nie przekracza 100 g/km, mogą za 10 zł rocznie parkować w całym mieście.
– Zgodnie ze strategią rozwoju Szczecina, chcemy być miastem nowoczesnym i proekologicznym. W związku z tym wszystkie rozwiązania idące w tym kierunku są przez nas mile widziane – informuje Tomasz Klek z Biura Komunikacji Społecznej i Marketingu Urzędu Miasta w Szczecinie.
Zezwolenie na darmowe lub tańsze parkowanie mogą otrzymać osoby, które są właścicielami pojazdów lub korzystają z nich na zasadzie umowy kredytu lub leasingu oraz są zameldowane w danym mieście.
Preferencje dla właścicieli ekologicznych aut wprowadziły również Kraków i Tarnów (1 380 zł zniżki na roczne parkowanie).
Władze Katowic podkreślają, że możliwość bezpłatnego parkowania to dopiero początek planowanych przywilejów.
– Niewykluczone, że w przyszłości również będzie możliwość wjazdu w strefy, które są wyłączone z ruchu kołowego. Kierowcy poruszający się pojazdem ekologicznym będą mogli korzystać z tych przestrzeni miejskich – wyjaśnia wiceprezydent Katowic.
Jak podkreśla, miasto zastanawia się również nad rozbudową infrastruktury miejskiej do ładowania samochodów.
– W tym przypadku niestety jest dosyć dużo problemów związanych głównie z prawem energetycznym, ponieważ miasto nie może sprzedawać prądu elektrycznego. To są pewne regulacje, które muszą ulec zmianie, ale to już na szczeblu centralnym, żebyśmy mogli skutecznie realizować nasze założenia – wyjaśnia Marcin Krupa.
70 tys. zł oszczędności rocznie. Orange Polska wymienia flotę samochodów na bardziej ekologiczną.
Wynajem zamiast leasingu – połowa firm w Polsce wypożycza samochody
W tym roku Polacy kupią 2 tys. nowych aut z napędem hybrydowym
Czytaj także
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-25: Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-02: Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.