Mówi: | Adam Struzik |
Funkcja: | marszałek województwa mazowieckiego |
Mazowsze stawia na kolej. To element walki o czyste powietrze
Budowa połączeń kolejowych między stacją a terminalem lotniczym w Modlinie oraz między Chorzelami a Ostrołęką, a także oraz reaktywacja linii Zegrzyk – to najpilniejsze inwestycje kolejowe na Mazowszu. Nowe linie i unowocześnianie taboru Kolei Mazowieckich mają zachęcić mieszkańców do rezygnacji z samochodu na rzecz pociągów. To element walki o czyste powietrze, ale też niezbędna kwestia dla rozwoju miejsc pracy – mówi marszałek województwa Adam Struzik.
– Najważniejsze inwestycje kolejowe zwiększą w newralgicznych miejscach możliwość podróżowania. Pierwsza z nich to łącznik kolejowy między stacją kolejową Modlin a terminalem w porcie lotniczym Modlin. Druga to aktywizacja specjalnej strefy ekonomicznej w Przasnyszu i w Chorzelach, to połączenia kolejowe Chorzele-Ostrołęka, a trzecia inwestycja to reaktywowanie krótkiej, ale niezwykle ważnej linii, tzw. Zegrzyk, łączącego główną sieć kolejową z Zalewem Zegrzyńskim – mówi agencji Newseria Biznes Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego.
Te inwestycje, które zdaniem marszałka, są najpilniejsze dla regionu. Będą one realizowane przy wsparciu środków z Regionalnego Programu Operacyjnego. Zarząd województwa liczy jednak także na inwestycje kolejowe finansowane z Funduszu Spójności czy w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
– Dzisiaj kreując rozwój całego Mazowsza, musimy mieć przewozy kolejowe na najwyższym poziomie, bo to, że miliony pasażerów przenoszą się ze swoich samochodów do kolei jest elementem walki o czyste powietrze. Stanie się tak pod warunkiem, że te koleje są najwyższej jakości, że zapewniają komfort podróżowania – mówi Adam Struzik.
Elementem poprawy jakości podróżowania koleją jest program modernizacji taboru Kolei Mazowieckich, które pod względem liczby przewożonych pasażerów są wśród przewoźników kolejowych numerem dwa w Polsce. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w ubiegłym roku przewiozły ponad 62 mln pasażerów, co daje spółce ponad 20-proc. udział w rynku przewozów. Ten rok Koleje Mazowieckie rozpoczęły z rekordowym zamówieniem. Spółka samorządu województwa mazowieckiego kupi 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych za 2,2 mld zł.
Nowe pociągi będą klimatyzowane, wyposażone m.in. w bezprzewodowy dostęp do internetu, w wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory.
– Koleje Mazowieckie to krwioobieg rozwoju społecznego i gospodarczego Mazowsza. Trzeba sobie uświadomić, że te prawie 63 miliony pasażerów to głównie mieszkańcy Mazowsza i ośrodków subregionalnych takich, jak Radom, Płock, Siedlce, Ostrołęka, Ciechanów – mówi marszałek województwa mazowieckiego. – Zwracam tu uwagę na element gospodarczy, np. rynek pracy. Trudno sobie wyobrazić dobry rynek pracy bez możliwości przemieszczania się ludzi i to głównie za pomocą kolei.
Gdy KM zaczynały 13 lat temu miały do dyspozycji jedynie dzierżawione, mocno używane pociągi. Dziś mają 317 składów, a po dostarczeniu nowych będą miały ich łącznie 388. Więcej pojazdów to przede wszystkim zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu.
Marszałek Mazowsza podkreśla jednocześnie znaczenie kolei dla promowania kultury. Koleje Mazowiecki na początku 2017 roku uruchomiły całoroczną akcję promocyjną „Koleją do kultury”, zachęcając do podróży pociągiem połączonej z wizytą w jednej z 13 partnerskich instytucji kultury.
W 2018 roku spółki Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa dofinansowane zostaną z budżetu Mazowsza łącznie na kwotę 286,6 miliona złotych.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-06-13: Lewitująca i autonomiczna kolej może być przyszłością transportu. Polacy pracują nad ultraszybką technologią
- 2024-06-03: Przewoźnicy kolejowi chcą obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej. Pozwoliłoby to im konkurować z towarowym przewozem drogowym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.