Newsy

Sprzedaż ekologicznych ciężarówek rośnie. Również dzięki viaTOLL

2012-04-03  |  06:55
Mówi:Magdalena Jaworska
Funkcja:Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
  • MP4

    W ubiegłym roku dwukrotnie zwiększyła się sprzedaż tirów spełniających ekologiczną normę Euro 5. Eksperci oceniają, że wpłynęły na to dwa czynniki: niższe koszty eksploatacji i mniejsze stawki w systemie viaTOLL. Kierowcy ekologicznych ciężarówek płacą za przejechanie 1 km nawet połowę elektronicznej opłaty.

    Z danych operatora systemu viaTOLL wynika, że rośnie liczba rejestracji pojazdów, które spełniają ostrzejsze normy emisji spalin. Motywatorem wymiany samochodów na nowsze może być konstrukcja stawek w systemie elektronicznych opłat. Im samochód spełnia wyższe normy ekologiczne, tym mniejsza opłata.

     - Jest to 50 proc. stawki w porównaniu do starszych samochodów. Patrząc na statystykę 2011 roku widać, że sprzedaż samochodów z normą Euro 5 wzrosła o 100 proc., czyli z 16 tys. do ponad 33 tys. - mówi Magdalena Jaworska, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

    Jeszcze w 2007 roku sprzedaż takich samochodów oscylowała wokół 7 tys. rocznie. Wzrost zainteresowania bardziej ekologicznymi autami pokazuje, że firmy transportowe i logistyczne zaczęły inwestować w wymianę floty.

     - Cena, jaką należy płacić poruszając się po polskich drogach, w zestawieniu z promocją ekologii sprawiły, że wszyscy ci, którzy podejmowali decyzje o szybszej wymianie taboru, podjęli ją od razu. Rachunek 50 proc. różnicy, przy takiej ilości kilometrów, jaką przewoźnicy pokonują, pokazuje, że taka decyzja była ekonomicznie uzasadniona - przekonuje Magdalena Jaworska.

    Szczególnie, że ciężarówki z normą Euro 5 są również tańsze w eksploatacji, ponieważ spalają mniej paliwa.

     - Specjaliści analizujący rynek sprzedaży samochodów podają dwa czynniki, które wpłynęły na wzrost sprzedaży. Jednym z nich jest właśnie konstrukcja stawek viaTOLL, promująca samochody ekologiczne, a drugi czynnik to koszty eksploatacji. Jeżeli są tylko dwa czynniki, a my jesteśmy tym jednym, to wobec tego bardzo duże znaczenie miał system dla floty, taboru, jaki porusza się po naszych drogach - podkreśla zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.