Newsy

Sprzedaż ekologicznych ciężarówek rośnie. Również dzięki viaTOLL

2012-04-03  |  06:55
Mówi:Magdalena Jaworska
Funkcja:Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
  • MP4

    W ubiegłym roku dwukrotnie zwiększyła się sprzedaż tirów spełniających ekologiczną normę Euro 5. Eksperci oceniają, że wpłynęły na to dwa czynniki: niższe koszty eksploatacji i mniejsze stawki w systemie viaTOLL. Kierowcy ekologicznych ciężarówek płacą za przejechanie 1 km nawet połowę elektronicznej opłaty.

    Z danych operatora systemu viaTOLL wynika, że rośnie liczba rejestracji pojazdów, które spełniają ostrzejsze normy emisji spalin. Motywatorem wymiany samochodów na nowsze może być konstrukcja stawek w systemie elektronicznych opłat. Im samochód spełnia wyższe normy ekologiczne, tym mniejsza opłata.

     - Jest to 50 proc. stawki w porównaniu do starszych samochodów. Patrząc na statystykę 2011 roku widać, że sprzedaż samochodów z normą Euro 5 wzrosła o 100 proc., czyli z 16 tys. do ponad 33 tys. - mówi Magdalena Jaworska, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

    Jeszcze w 2007 roku sprzedaż takich samochodów oscylowała wokół 7 tys. rocznie. Wzrost zainteresowania bardziej ekologicznymi autami pokazuje, że firmy transportowe i logistyczne zaczęły inwestować w wymianę floty.

     - Cena, jaką należy płacić poruszając się po polskich drogach, w zestawieniu z promocją ekologii sprawiły, że wszyscy ci, którzy podejmowali decyzje o szybszej wymianie taboru, podjęli ją od razu. Rachunek 50 proc. różnicy, przy takiej ilości kilometrów, jaką przewoźnicy pokonują, pokazuje, że taka decyzja była ekonomicznie uzasadniona - przekonuje Magdalena Jaworska.

    Szczególnie, że ciężarówki z normą Euro 5 są również tańsze w eksploatacji, ponieważ spalają mniej paliwa.

     - Specjaliści analizujący rynek sprzedaży samochodów podają dwa czynniki, które wpłynęły na wzrost sprzedaży. Jednym z nich jest właśnie konstrukcja stawek viaTOLL, promująca samochody ekologiczne, a drugi czynnik to koszty eksploatacji. Jeżeli są tylko dwa czynniki, a my jesteśmy tym jednym, to wobec tego bardzo duże znaczenie miał system dla floty, taboru, jaki porusza się po naszych drogach - podkreśla zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Problemy społeczne

    Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych

    W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.

    Transport

    Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

    Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.

    Prawo

    70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

    Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.