Mówi: | Paweł Loroch, dziennikarz i ekspert kulinarny Barbara Dąbrowska, dietetyk, ekspert kampanii „Przyjaciółka z Kalifornii” |
Superżywność szansą dla rynku spożywczego. Segment ten rośnie w tempie trzycyfrowym
Produkty typu superfood, które mają szczególnie korzystne działanie dla zdrowia, wpisują się w modę na zdrowe żywienie. Globalny rynek superfood rośnie w trzycyfrowym tempie, a przemysł spożywczy rozszerza ofertę, żeby sprostać oczekiwaniom konsumentów. Szczególnie dobry rok ma przed sobą branża śliwki kalifornijskiej, która prognozuje zbiory sięgającej 105 tys. ton owoców. Kalifornia będzie miała w tym roku duży wkład w rozwój światowego rynku superfood.
– Rynek foodbiznesu jest bardzo wymagający i oczekuje nowości. Superfood, czyli superjedzenie, to jeden z tych trendów, które ekscytują nawet najbardziej wymagających smakoszy. Ten segment rynku rośnie gwałtownie, ponad 200-procentowy wzrost produktów introdukowanych pod hasłem superfood sprawia, że nie wolno go pominąć. Superfood to w tej chwili ziarna, śliwki, orzechy, bakalie, przybywające z daleka chia i jagody goji. To wszystko stanowi bardzo bogatą rodzinę produktów. W moim przekonaniu najpopularniejsza w tym gronie jest śliwka kalifornijska – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Loroch, dziennikarz i ekspert kulinarny.
Moda na zdrowe żywienie upowszechnia się już od kilku lat. Eko- i biokonsumentów przybywa tak w Polsce, jak i na całym świecie. W ten trend wpisują się produkty określane jako superfood, czyli superżywność. Są naturalnie bogate w składniki odżywcze i uważane za szczególnie korzystne dla zdrowia. Według analizy firmy badawczej Mintel, globalny rynek produktów typu superfood w latach 2011–2015 urósł o 202 proc.
– Nie ma jednolitej definicji superfood, nie ma też zamkniętej listy tego typu produktów. Co chwila dołącza do niej coś nowego. To są produkty z całego świata, mamy niesamowitą możliwość obok jagód acai, chlorelli i suszonych śliwek kalifornijskich jeść siemię lniane, brokuły czy polskie truskawki. Ta lista jest szeroka i ciągle dodajemy do niej nowe produkty – mówi dietetyk Barbara Dąbrowska.
Rynkowe trendy są korzystne dla produktów typu superfood. Rosnący popyt stwarza dobre perspektywy dla rozwoju spożywczego biznesu, który systematycznie rozszerza ofertę, żeby sprostać oczekiwaniom wymagających klientów. W ten trend chce się wpisać branża producentów śliwek z Kalifornii, która od kilku lat realizuje w Polsce kampanię marketingową.
Śliwki suszone, które zaliczają się do grupy superfood, to jedyny w Europie suszony owoc o potwierdzonym i udokumentowanym działaniu zdrowotnym. Są bogate m.in. w witaminę K oraz wysokiej jakości witaminę B6. Dietetycy zalecają jedzenie ich jako zdrowego dodatku do codziennej diety.
Suszone śliwki kalifornijskie mają też szerokie zastosowanie w biznesie spożywczym. Amerykański Urząd Statystyczny ds. Rolnictwa (NASS) szacuje, że tegoroczne plony śliwek kalifornijskich sięgną 105 tys. ton, co oznacza ponad 100-procentowy wzrost rok do roku. To dobra informacja nie tylko dla konsumentów, lecz przede wszystkim dla przemysłu spożywczego. Zdaniem ekspertów w tym roku Kalifornia będzie miała znaczący wkład w rozwój światowych rynków superfood.
– Rynek się wzmacnia, a ten rok będzie bardzo korzystny. W ubiegłym było trochę załamań pogodowych, suszone owoce nie miały się najlepiej. W tym roku jesteśmy spokojni, bo na rynek wejdzie 105 tysięcy ton suszonych śliwek z Kalifornii – mówi ekspert kulinarny Paweł Loroch.
Obok dobrych zbiorów wyższa jest też sprzedaż drzewek śliwkowych. W 2017 r. w Kalifornii odnotowano wzrost ich sprzedaży o 14 proc. W przyszłym roku prognozowany jest kolejny, 8-procentowy wzrost sprzedaży drzewek śliwkowych (do ponad 652 tys. sztuk). Dziennikarz i ekspert kulinarny Paweł Loroch liczy, że przy odpowiednich działaniach marketingowych, trendsetterskich i podaży rynkowej da się wypromować w Polsce suszoną śliwkę kalifornijską na symbol superfood.
Czytaj także
- 2024-08-01: Co jedenasta osoba na świecie głoduje, a jednocześnie gwałtownie przybywa ludzi otyłych. Dużym problemem jest marnowanie żywności
- 2024-08-06: Nowa Komisja Europejska utrzyma „zielony” kurs. Jednak większy nacisk chce położyć na konkurencyjność gospodarki i dialog ze społeczeństwem
- 2024-07-30: Coraz mniej Polaków ćwiczy regularnie przez brak czasu i motywacji. To może pogłębiać problemy ze zdrowiem psychicznym
- 2024-07-25: Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój
- 2024-07-03: Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
- 2024-07-09: W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów
- 2024-07-09: Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
- 2024-07-01: Nowe obowiązki przedsiębiorców dotyczące jednorazowych opakowań z plastiku. Takie regulacje zyskują duże poparcie społeczne
- 2024-07-01: Wypełnianie dokumentacji to nawet dwie trzecie czasu pracy lekarza. Inteligentne cyfrowe narzędzia zaczynają to zmieniać
- 2024-06-25: Naukowcy stworzyli zdrowszą odmianę czekolady. Wykorzystali do tego wyrzucane dotąd części owocu kakaowca
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/komisja-europejska-christian-lue-c241mbgtgys-unsplash,w_274,_small.jpg)
Nowa Komisja Europejska utrzyma „zielony” kurs. Jednak większy nacisk chce położyć na konkurencyjność gospodarki i dialog ze społeczeństwem
Proces formowania nowej Komisji Europejskiej ma się zakończyć w ciągu kilku miesięcy, jednak już w tej chwili wiadomo, że „zielony” kurs w unijnej polityce zostanie utrzymany. W nadchodzących latach polityka klimatyczna ma być jednak realizowana z dużo większym naciskiem na konkurencyjność europejskiej gospodarki, zielony przemysł i dialog społeczny ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. – UE nie może sobie pozwolić na zaniechania i takie błędy komunikacyjne, jakie miały miejsce w ostatnich latach – podkreśla dr Paulina Sobiesiak-Penszko z Instytutu Spraw Publicznych.
Infrastruktura
Budownictwo drogowe chce lepiej wykorzystywać odpady powstające przy remontach. Branża apeluje o przepisy to umożliwiające
![](https://www.newseria.pl/files/11111/oigd-odpady-drogownictwo-foto,w_133,r_png,_small.png)
Odpady powstające przy remontach dróg czy budowie nowych, którymi w świetle prawa są m.in. gruz betonowy czy kruszywo kolejowe, to w praktyce tzw. materiały staroużyteczne, które z powodzeniem mogłyby zostać wykorzystane przy nowych inwestycjach. Jednak w tej chwili większość z nich ląduje po prostu na wysypiskach, ponieważ obecne przepisy niedostatecznie regulują tę kwestię. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa i inne branżowe organizacje apelują o zmiany w tym zakresie.
Handel
Popularność e-mail marketingu rośnie wraz z internetowym handlem. Wykorzystanie w nim AI otwiera e-sklepom nowe możliwości analizy i personalizacji
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ecomail-email-marketing-foto,w_133,r_png,_small.png)
E-mail marketing nie wymaga dużego budżetu, dzięki czemu jest opłacalny zarówno dla dużych, jak i małych firm, zwłaszcza jeśli dopiero wchodzą na rynek. Kampanię mailingową może przeprowadzić w zasadzie każda firma, która ma listę subskrybentów i zgody na wysyłki marketingowe. Popularność tej metody dotarcia do klientów rośnie wraz z rozwojem internetowego handlu. Obecnie rewolucjonizuje ją sztuczna inteligencja, która otworzyła e-sklepom nowe, znacznie większe możliwości analizy i personalizacji treści kierowanych do użytkowników. Dzięki temu e-mail marketing nie jest już kojarzony ze spamem.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.