Newsy

Dzięki przejęciu Quadry KGHM zdywersyfikował ryzyko. Spółka nie wyklucza dalszych przejęć w trakcie kryzysu

2013-07-08  |  06:55
Mówi:Herbert Wirth
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:KGHM Polska Miedź S.A.
  • MP4
  • Trwa najważniejszy rok dla inwestycji KGHM-u w Sierra Gorda w Chile. Miedziowy koncern jest już w trzech czwartych tej inwestycji. Dzięki przejęciu kanadyjskiej Quadry w marcu ubiegłego roku KGHM zdywersyfikował ryzyko, co wpłynęło na wzrost notowań giełdowych spółki. Wykorzystując trwający kryzys, spółka nie wyklucza dalszych przejęć.

     – Ten rok będzie dla nas najważniejszy z punktu widzenia natężenia prac na głównym projekcie, jakim jest Sierra Gorda. Patrząc tylko i wyłącznie po wynikach ekonomicznych jest nieźle i myślę, że tę wartość, o której mówiliśmy na początku, dowieźliśmy. EBITDA, która jest bardzo istotną miarą dla KGHM International, jest realizowana, nawet z nadwyżką – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A.

    Uruchomienie produkcji w Sierra Gorda na północy Chile ma nastąpić w drugim kwartale 2014 r. Polski koncern miedziowy stał się właścicielem 55 proc. udziałów w spółce joint-venture po sfinalizowanym w marcu 2012 r. przejęciu kanadyjskiej firmy górniczej Quadra FNX.  

    Herbert Wirth zauważa, że dzięki inwestycji w zagraniczne złoża, KGHM zdywersyfikował ryzyko, które wcześniej opierało się na wysokokosztowych złożach na terenie Polski. Według prezesa KGHM-u docenili to akcjonariusze i inwestorzy. W momencie przejmowania Quadry jedna akcja koncernu była wyceniana na niecałe 150 zł. Jeszcze na początku 2013 r. wartość udziału przekraczała 190 zł, ale po dużych spadkach w marcu, kwietniu i czerwcu obecnie kurs akcji przekracza  120 zł.

    Po planowanym na przyszły rok uruchomieniu kopalni w Sierra Gorda KGHM chce skupić się na dwóch projektach w Kanadzie: Afton-Ajax w Kolumbii Brytyjskiej oraz Victoria w Ontario. 

     – To jest to, co zarząd obiecał na koniec strategii: wartość godziwą dla akcjonariuszy, a więc akcjonariusze powinni zrozumieć, że robimy to w ich imieniu po to, żeby w portfelu mieli bardzo dobrze wycenianą spółkę, jaką jest KGHM Polska Miedź S.A. – zapowiada Wirth.

    Dodaje, że kryzys to też szansa dla dużych przedsiębiorstw takich jak KGHM. Wirth zapowiada, że będzie uważnie przyglądał się rynkowi i nie wyklucza kolejnych przejęć.

     – To jest okres do przejęć. Można kupić taniej, ale trzeba robić to roztropnie – uważa Wirth.

    Czytaj także

    Transmisje online

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm

    Na pierwszy ogień deregulacji w Unii Europejskiej poszły przepisy dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Obowiązki w tym zakresie będą, zgodnie z planem KE, się koncentrowały na największych podmiotach, co stanowi duże ułatwienie dla średnich podmiotów i małych firm w łańcuchach dostaw, ale też może zmienić proces dochodzenia do neutralności klimatycznej w UE. Raportowanie wpływu na środowisko rzeczywiście wiąże się z dużym wysiłkiem i kosztami, czego firmy się obawiają, ale z drugiej strony coraz więcej podmiotów widzi w tym cenne narzędzie do analizy i dodatkową wartość.

    Telekomunikacja

    Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona

    44 proc. Polaków w 2023 roku posiadało przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe przy średniej unijnej na poziomie 56 proc. – wynika z danych Eurostatu. Dla grupy osób powyżej 55. roku życia odsetek ten wynosi kilkanaście procent. T-Mobile – w ramach projektu „Sieć Pokoleń” – burzy cyfrowe bariery oraz pokazuje, jakie możliwości daje technologia. W tym prowadzi cykl warsztatów stacjonarnych oraz udostępnia kurs online z podstaw obsługi smartfona.

    Konsument

    Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność

    Alkohol jest najbardziej rozpowszechnioną wśród polskiej młodzieży substancją psychoaktywną, choć jego spożycie przez nastolatków znacznie spadło w ciągu trzech ostatnich dekad. Wciąż spory odsetek 15–16-latków uważa, że alkohol jest dla nich łatwo dostępny, ale o ile w przypadku piwa spadek w tym obszarze jest znaczący, o tyle w przypadku wódki delikatny trend spadkowy został w ostatnim badaniu zahamowany. Dostępność zaczyna się jednak nie w sklepie, ale już w domu. Co piąty rodzic jest w tej kwestii na tyle liberalny, że godzi się na spożywanie alkoholu przez dziecko w swojej obecności.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.