Mówi: | Herbert Wirth |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | KGHM Polska Miedź S.A. |
Dzięki przejęciu Quadry KGHM zdywersyfikował ryzyko. Spółka nie wyklucza dalszych przejęć w trakcie kryzysu
Trwa najważniejszy rok dla inwestycji KGHM-u w Sierra Gorda w Chile. Miedziowy koncern jest już w trzech czwartych tej inwestycji. Dzięki przejęciu kanadyjskiej Quadry w marcu ubiegłego roku KGHM zdywersyfikował ryzyko, co wpłynęło na wzrost notowań giełdowych spółki. Wykorzystując trwający kryzys, spółka nie wyklucza dalszych przejęć.
– Ten rok będzie dla nas najważniejszy z punktu widzenia natężenia prac na głównym projekcie, jakim jest Sierra Gorda. Patrząc tylko i wyłącznie po wynikach ekonomicznych jest nieźle i myślę, że tę wartość, o której mówiliśmy na początku, dowieźliśmy. EBITDA, która jest bardzo istotną miarą dla KGHM International, jest realizowana, nawet z nadwyżką – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A.
Uruchomienie produkcji w Sierra Gorda na północy Chile ma nastąpić w drugim kwartale 2014 r. Polski koncern miedziowy stał się właścicielem 55 proc. udziałów w spółce joint-venture po sfinalizowanym w marcu 2012 r. przejęciu kanadyjskiej firmy górniczej Quadra FNX.
Herbert Wirth zauważa, że dzięki inwestycji w zagraniczne złoża, KGHM zdywersyfikował ryzyko, które wcześniej opierało się na wysokokosztowych złożach na terenie Polski. Według prezesa KGHM-u docenili to akcjonariusze i inwestorzy. W momencie przejmowania Quadry jedna akcja koncernu była wyceniana na niecałe 150 zł. Jeszcze na początku 2013 r. wartość udziału przekraczała 190 zł, ale po dużych spadkach w marcu, kwietniu i czerwcu obecnie kurs akcji przekracza 120 zł.
Po planowanym na przyszły rok uruchomieniu kopalni w Sierra Gorda KGHM chce skupić się na dwóch projektach w Kanadzie: Afton-Ajax w Kolumbii Brytyjskiej oraz Victoria w Ontario.
– To jest to, co zarząd obiecał na koniec strategii: wartość godziwą dla akcjonariuszy, a więc akcjonariusze powinni zrozumieć, że robimy to w ich imieniu po to, żeby w portfelu mieli bardzo dobrze wycenianą spółkę, jaką jest KGHM Polska Miedź S.A. – zapowiada Wirth.
Dodaje, że kryzys to też szansa dla dużych przedsiębiorstw takich jak KGHM. Wirth zapowiada, że będzie uważnie przyglądał się rynkowi i nie wyklucza kolejnych przejęć.
– To jest okres do przejęć. Można kupić taniej, ale trzeba robić to roztropnie – uważa Wirth.
Czytaj także
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
- 2024-03-22: Coraz gorsza sytuacja humanitarna w Sudanie Południowym. Głodem zagrożonych jest ponad 7 mln ludzi
- 2024-03-15: Na blokadzie przejść towarowych z Ukrainą Polska może stracić więcej niż nasz wschodni sąsiad. Rolnicy potrzebują pomocy ze strony rządu i unijnych instytucji
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-02-06: Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe coraz bardziej zainteresowane inwestycjami we własne źródła OZE. Nowe przepisy pozwalają im na tym zarabiać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.