Newsy

KGHM chce utrzymać pozycję lidera w produkcji srebra

2013-12-04  |  06:40
Mówi:Roman Grzelczak
Funkcja:dyrektor oddziału
Firma:KGHM Polska Miedź SA, Oddział Huta Miedzi „Głogów"
  • MP4
  • Srebro oraz inne surowce towarzyszące rudzie miedzi to coraz ważniejsze źródło przychodów KGHM Polska Miedź. Huta Miedzi „Głogów” produkuje ok. 900 kg złota oraz kilkadziesiąt kilogramów koncentratu palladowo-platynowego, a także 600 tys. ton kwasu siarkowego. KGHM inwestuje w nowe technologie, które poprawią wydajność wydobycia. 

     – Niektóre rudy czy metale mają to do siebie, że występują razem z innymi, i tak jest w przypadku miedzi, dlatego tak dużo uwagi poświęcamy metalom szlachetnym i staramy się zamknąć ich obieg wewnątrz KGHM.  Jednocześnie nie ustajemy w poszukiwaniu innych technologii – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Roman Grzelczak, dyrektor Huty Miedzy „Głogów”, oddziału KGHM Polska Miedź S.A. – 1273 tony srebra  to wynik produkcji srebra za 2012 rok. To nam daje po raz kolejny  pierwsze miejsce wśród światowych producentów srebra. Wydział Metali Szlachetnych, który w tym roku obchodzi dwudziestolecie, produkuje także około 900 kg  złota i kilkadziesiąt kilogramów produkcji koncentratu palladowo-platynowego. Produktem ubocznym w tej technologii jest również selen, którego produkujemy około 70 ton rocznie – wymienia. 

    Grzelczak zapowiada, że dzięki nowym technologiom możliwości odzysku innych metali z wydobywanych rud wzrosną. To ważna pozycja w przychodach koncernu zajmującego się przede wszystkim wydobyciem miedzi –  ponad 20 proc. przychodów KGHM  pochodzi ze srebra.

    Z tego powodu KGHM rozwija współpracę z naukowcami w zakresie badań laboratoryjnych. Koncern bezpośrednio angażuje się także w badania i rozwój, a wartość tych projektów przekracza 200 mln zł. Powstają również konsorcja z uczelniami, których celem jest poprawa odzysków energetycznych z wydobycia, zwiększenie automatyzacji, bezzałogowe wydobycie oraz inne innowacje. 

     – To są wszystko ogromne przedsięwzięcia, bardzo innowacyjne technologicznie. KGHM chce być firmą innowacyjną, bo wiemy, że to daje możliwość uzyskania przewagi rynkowej – podkreśla Grzelczak. – Bardzo szczelnie próbujemy zamknąć całe bogactwo występujących w bilansie metali w ramach technologii stosowanych w Hucie, tak żeby mieć większe możliwości konkurowania. Bardzo istotne jest, żeby z rud umieć pozyskiwać  inne metale, dlatego że one dają dodatkową premię do przychodów i również do oceny rentowności działalności Huty.

    Poza srebrem, złotem, koncentratem palladowo-platynowym i niklem w głogowskiej hucie produkowany jest również ołów – nawet 30 tys. ton rocznie. Jego przetwarzanie i oczyszczanie odbywa się w Legnicy. Produkowany jest także siarczan niklu oraz ren. KGHM należy do czołowych producentów tego metalu na świecie.

    Bardzo istotnym produktem ubocznym powstającym w procesie wydobycia jest kwas siarkowy. Choć polskie złoża miedzi zawierają stosunkowo mało siarki – nawet trzykrotnie mniej niż złoża zagraniczne – to KGHM rocznie produkuje 600 tys. ton wysokiej jakości kwasu siarkowego. 

     – U nas przelicznik ilości wyprodukowanej miedzi do ilości wyprodukowanego kwasu jest 1:1, natomiast w innego typu koncentratach, to jest 1:3, czyli 3 tony kwasu siarkowego na tonę miedzi – zauważa Grzelczak.

    By poprawić wyniki sprzedaży kwasu siarkowego, KGHM wybudował nowoczesną bazę przeładunkową w porcie Szczecin. Umożliwia ona załadunek chemikaliowców o wyporności nawet 20-30 tys. ton. 

     – Część sprzedawana jest cysternami kolejowymi, część cysternami samochodowymi. Odbiorcy to przede wszystkim przemysł chemiczny w Polsce, również przemysł nawozowy, ale mamy także odbiorców w Ameryce Północnej, w Europie, w Ameryce Południowej – mówi Grzelczak.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał

    Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.

    Handel

    Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

    Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.

    Transport

    Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

    Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.