Newsy

KGHM: chcemy zwiększyć zaangażowanie w srebro

2012-04-24  |  06:55
Supernews
Mówi:Herbert Wirth
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:KGHM Polska Miedź S.A.
  • MP4

    Polski koncern liderem na światowym rynku srebra. W ubiegłym roku spółka wyprodukowała 1 260 ton surowca, dzięki czemu awansowała z 3. na 1. pozycję rankingu World Silver Survey 2011. – Satysfakcja jest tym większa, że srebro jest istotnym, ale niedocenianym elementem, jeśli chodzi o wycenę spółki – mówi prezes KGHM, Herbert Wirth.

    Jak przyznaje prezes koncernu taki awans jest dużym zaskoczeniem

     – Przeskoczenie z pozycji trzeciej na pierwszą to jest głęboka satysfakcja. Jest ona związana z tym, że srebro jako metal uboczny jest tak istotnym, a być może w ogóle niedocenianym elementem, jeśli chodzi o wycenę naszego podmiotu – podkreśla Herbert Wirth.

    W ubiegłym roku produkcja metalu przez polski koncern wzrosła o 99 ton, czyli 8,5 proc. Dzięki temu wyprzedziła dotychczasowych rywali, czyli BHP Billiton i Fresnillo.

     – Srebro staje się coraz bardziej metalem finansowym i może to dla KGHM-u mieć istotne znaczenie w postrzeganiu stabilności finansowej firm – prognozuje prezes spółki.

    Dlatego podkreśla, że KGHM zamierza zwiększyć zaangażowanie w srebro.

     – To jest jeden z celów strategicznych. Jednak nadal traktujemy ten metal jako metal uboczny przy głównym metalu, jakim jest miedź. Szukamy takich złóż, które poza miedzią mają inne pierwiastki, w przypadku Sierra Gorda to molibden czy w przypadku innych złóż jest to srebro – mówi Herbert Wirth.

    Od początku 2004 roku ceny srebra na rynkach światowych wzrosły o ponad 500 proc. Teraz uncja srebra kosztuje ponad 30 dolarów, ale w maju ubiegłego roku cena przekroczyła 48 dolarów.

    Według tegorocznego zestawienia producentów srebra Polska awansowała o dwie pozycje na 6. miejsce, wyprzedzając Rosję i Boliwię.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie

    Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.

    Ochrona środowiska

    Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro

    Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.

    IT i technologie

    Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu

    Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.