Newsy

KGHM kupuje Quadrę - największe przejęcie w historii Polski

2012-03-06  |  06:55
Mówi:Jacek Socha
Funkcja:Wiceprezes
Firma:PwC Polska
  • MP4

    Dywersyfikacja złóż jest zgodna ze strategią dużych, globalnych firm - uważa Jacek Socha, wiceprezes PwC w Polsce. A przez przejęcie należących do Quadry złóż w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych czy w Chile KGHM staje się taką spółką. Polski koncern będzie posiadał czwarte pod względem wielkości zasoby miedzi na świecie.

     - KGHM staje się spółką globalną, czyli nie tylko będzie miał złoża w Polsce, ale również w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych oraz za dwa lata rusza wydobycie w Chile - mówi Jacek Socha, wiceprezes PWC Polska.

    Przejęcie zagranicznych zasobów ma przede wszystkim obniżyć średni koszt wydobycia miedzi, a tym samym zwiększyć konkurencyjność KGHM wśród światowych koncernów.

     - KGHM wchodzi na rynki międzynarodowe i większość firm, które są potentatami na rynku międzynarodowym ma różne kopalnie w różnych miejscach na świecie. W związku z tym dywersyfikacja wydobywania z rudy miedzi jest zgodna z pewną strategią dużych firm - podkreśla Jacek Socha.

    I dodaje, że o sukcesie transakcji będzie można z pewnością powiedzieć za 2 lata, kiedy ruszy chilijski projekt Sierra Gorda. Złoże zawiera ponad 1,3 mld ton rudy bogatej w miedź, złoto i molibden.

     - Myślę, że inwestorzy odebrali to pozytywnie, że jest to coś, co daje długookresowe możliwości rozwoju KGHM-u. Natomiast jest to oczywiście duża transakcja, która jest związana z wieloma niewiadomymi. Rynek amerykański, północno-amerykański jest bardzo ważny. Kopalnia w Chile - jeżeli to wszystko się uda - będzie bardzo rentowa. Moim zdaniem jest wielka szansa, żeby powiedzieć, że decyzja o kupnie Quadry to była dobra decyzja rozwojowa KGHM-u - uważa wiceprezes PwC.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie

    Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.

    Ochrona środowiska

    Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro

    Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.

    IT i technologie

    Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu

    Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.