Newsy

KGHM kupuje Quadrę - największe przejęcie w historii Polski

2012-03-06  |  06:55
Mówi:Jacek Socha
Funkcja:Wiceprezes
Firma:PwC Polska
  • MP4

    Dywersyfikacja złóż jest zgodna ze strategią dużych, globalnych firm - uważa Jacek Socha, wiceprezes PwC w Polsce. A przez przejęcie należących do Quadry złóż w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych czy w Chile KGHM staje się taką spółką. Polski koncern będzie posiadał czwarte pod względem wielkości zasoby miedzi na świecie.

     - KGHM staje się spółką globalną, czyli nie tylko będzie miał złoża w Polsce, ale również w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych oraz za dwa lata rusza wydobycie w Chile - mówi Jacek Socha, wiceprezes PWC Polska.

    Przejęcie zagranicznych zasobów ma przede wszystkim obniżyć średni koszt wydobycia miedzi, a tym samym zwiększyć konkurencyjność KGHM wśród światowych koncernów.

     - KGHM wchodzi na rynki międzynarodowe i większość firm, które są potentatami na rynku międzynarodowym ma różne kopalnie w różnych miejscach na świecie. W związku z tym dywersyfikacja wydobywania z rudy miedzi jest zgodna z pewną strategią dużych firm - podkreśla Jacek Socha.

    I dodaje, że o sukcesie transakcji będzie można z pewnością powiedzieć za 2 lata, kiedy ruszy chilijski projekt Sierra Gorda. Złoże zawiera ponad 1,3 mld ton rudy bogatej w miedź, złoto i molibden.

     - Myślę, że inwestorzy odebrali to pozytywnie, że jest to coś, co daje długookresowe możliwości rozwoju KGHM-u. Natomiast jest to oczywiście duża transakcja, która jest związana z wieloma niewiadomymi. Rynek amerykański, północno-amerykański jest bardzo ważny. Kopalnia w Chile - jeżeli to wszystko się uda - będzie bardzo rentowa. Moim zdaniem jest wielka szansa, żeby powiedzieć, że decyzja o kupnie Quadry to była dobra decyzja rozwojowa KGHM-u - uważa wiceprezes PwC.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Farmacja

    Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju

    Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.

    Robotyka i SI

    Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

    – Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.

    Sport

    Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

    1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.