Newsy

KGHM: w najbliższej przyszłości nie będzie nowych przejęć. Spółka przeznaczy 6 mld zł na inwestycje rzeczowe

2013-03-13  |  06:40

KGHM przeznaczy w ciągu najbliższych dwóch lat 6 miliardów złotych na inwestycje rzeczowe w Polsce. Budżet ten nie uwzględnia projektów zagranicznych. Największy z nich to prace nad uruchomieniem bogatego w miedź i inne surowce złoża Sierra Gorda w Chile. Wiceprezes koncernu zapowiada, że na razie KGHM nie planuje kolejnych przejęć.

6 mld zł zostanie przeznaczonych przede wszystkim na duże projekty, które już są w trakcie realizacji. Główne zadanie to udostępnienie nowego złoża Głogów Głęboki Przemysłowy.

– To jest też realizacja dużych projektów w hucie, czyli skończenie remontu i modernizacji w Głogowie II, oraz przede wszystkim budowa właściwie nowej huty w Głogowie I, czyli budowa pieca zawiesinowego – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dorota Włoch, wiceprezes KGHM Polska Miedź S.A.

Inwestycja, warta ponad 2 mld zł, ma się zakończyć w ciągu najbliższych dwóch lat.

KGHM Polska Miedź realizuje wiele inwestycji odtworzeniowych, rozwojowych oraz dostosowawczych zapewniających zdolności produkcyjne na stałym poziomie.

– To jest cały pakiet potężnych inwestycji. W roku 2012 zrealizowaliśmy 650 projektów. Wszystkie przedsięwzięcia dotyczyły ciągu technologicznego – wyjaśnia Dorota Włoch. – Oczywiście myślimy i przygotowujemy projekt, dotyczący gazu z łupków oraz inne, które są na wczesnym etapie rozważania.

Prace nad tzw. sojuszem łupkowym, zawartym w lipcu ub.r. przez KGHM, PGNiG, PGE, Tauron i Eneę, wciąż trwają. Spółki porozumiały się w sprawie kolejnego przedłużenia terminu na ustalenie szczegółów współpracy przy poszukiwaniu i wydobyciu gazu z łupków. Mają na to czas do 4 maja 2013 roku.

Osobny budżet na projekty zagraniczne

Inwestycje zagraniczne KGHM finansowane są z osobnych budżetów. Największą z nich jest projekt wydobycia miedzi w chilijskim Sierra Gorda, w którym KGHM – na skutek przejęcia kanadyjskiej Quadry – ma 55 proc. udziałów. Zgodnie z planem powinien ruszyć w połowie przyszłego roku.

Jak podkreśla Dorota Włoch, w najbliższym czasie koncern nie planuje kolejnych przejęć, choć uważnie przygląda się okazjom, które pojawiają się na rynku.

– Następnym projektem, który w najbliższym czasie rozpocznie się to Afton Ajax, potem projekt Victoria [Kanada] – mówi wiceprezes spółki. – Dzisiaj natomiast nie pracujemy nad żadnym dużym przejęciem. Cały czas realizujemy strategię patrząc na ten rynek i analizujemy wszystkie projekty, które nas interesują, czyli te które spełniają przyjęte przez nas strategiczne kryteria – wyjaśnia.

Uruchomienie dwóch nowych projektów zaplanowane jest na 2016 rok. To 2018 roku KGHM International przeznaczy na inwestycje zagraniczne 20 mld zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.