Mówi: | Dorota Włoch |
Funkcja: | Wiceprezes |
Firma: | KGHM Polska Miedź S.A. |
KGHM: w najbliższej przyszłości nie będzie nowych przejęć. Spółka przeznaczy 6 mld zł na inwestycje rzeczowe
KGHM przeznaczy w ciągu najbliższych dwóch lat 6 miliardów złotych na inwestycje rzeczowe w Polsce. Budżet ten nie uwzględnia projektów zagranicznych. Największy z nich to prace nad uruchomieniem bogatego w miedź i inne surowce złoża Sierra Gorda w Chile. Wiceprezes koncernu zapowiada, że na razie KGHM nie planuje kolejnych przejęć.
6 mld zł zostanie przeznaczonych przede wszystkim na duże projekty, które już są w trakcie realizacji. Główne zadanie to udostępnienie nowego złoża Głogów Głęboki Przemysłowy.
– To jest też realizacja dużych projektów w hucie, czyli skończenie remontu i modernizacji w Głogowie II, oraz przede wszystkim budowa właściwie nowej huty w Głogowie I, czyli budowa pieca zawiesinowego – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dorota Włoch, wiceprezes KGHM Polska Miedź S.A.
Inwestycja, warta ponad 2 mld zł, ma się zakończyć w ciągu najbliższych dwóch lat.
KGHM Polska Miedź realizuje wiele inwestycji odtworzeniowych, rozwojowych oraz dostosowawczych zapewniających zdolności produkcyjne na stałym poziomie.
– To jest cały pakiet potężnych inwestycji. W roku 2012 zrealizowaliśmy 650 projektów. Wszystkie przedsięwzięcia dotyczyły ciągu technologicznego – wyjaśnia Dorota Włoch. – Oczywiście myślimy i przygotowujemy projekt, dotyczący gazu z łupków oraz inne, które są na wczesnym etapie rozważania.
Prace nad tzw. sojuszem łupkowym, zawartym w lipcu ub.r. przez KGHM, PGNiG, PGE, Tauron i Eneę, wciąż trwają. Spółki porozumiały się w sprawie kolejnego przedłużenia terminu na ustalenie szczegółów współpracy przy poszukiwaniu i wydobyciu gazu z łupków. Mają na to czas do 4 maja 2013 roku.
Osobny budżet na projekty zagraniczne
Inwestycje zagraniczne KGHM finansowane są z osobnych budżetów. Największą z nich jest projekt wydobycia miedzi w chilijskim Sierra Gorda, w którym KGHM – na skutek przejęcia kanadyjskiej Quadry – ma 55 proc. udziałów. Zgodnie z planem powinien ruszyć w połowie przyszłego roku.
Jak podkreśla Dorota Włoch, w najbliższym czasie koncern nie planuje kolejnych przejęć, choć uważnie przygląda się okazjom, które pojawiają się na rynku.
– Następnym projektem, który w najbliższym czasie rozpocznie się to Afton Ajax, potem projekt Victoria [Kanada] – mówi wiceprezes spółki. – Dzisiaj natomiast nie pracujemy nad żadnym dużym przejęciem. Cały czas realizujemy strategię patrząc na ten rynek i analizujemy wszystkie projekty, które nas interesują, czyli te które spełniają przyjęte przez nas strategiczne kryteria – wyjaśnia.
Uruchomienie dwóch nowych projektów zaplanowane jest na 2016 rok. To 2018 roku KGHM International przeznaczy na inwestycje zagraniczne 20 mld zł.
Czytaj także
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-02-14: Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania związane z energetyką wiatrową
- 2025-02-12: Jakub Rzeźniczak: Chciałbym wrócić do piłki nożnej. Teraz jednak widzę siebie już nie na boisku, ale na szczeblach zarządzających
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.