Newsy

Notowania ropy wpływają na ceny innych surowców. Tanieją też biokomponenty

2015-03-11  |  06:40

Notowania cen ropy naftowej mają bezpośrednie przełożenie na wycenę innych surowców, w tym biokomponentów. Przykładowo cena oleju rzepakowego spadła w ostatnich trzech miesiącach o blisko 10 proc. Zmiany te nie są korzystne dla rolników.

Biorąc pod uwagę korelację, jaka istnieje pomiędzy cenami paliw ciekłych i biopaliw, niski poziom notowań ropy nie wpływa zbyt dobrze na notowania biokomponentów – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Adam Stępień, dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw.

W ostatnim miesiącu ropa Brent podrożała o ponad 5 proc., jednak w ciągu ostatniego roku jej cena spadła o 40 proc. Tendencję spadkową widać również na rynku biopaliw. Olej rzepakowy przez ostatnie 12 miesięcy potaniał o ponad 23 proc. Notowania soi w ciągu roku spadły o ponad 30 proc., kukurydzy, która jest najważniejszym w USA i UE surowcem do produkcji etanolu – o blisko 20 proc.

Notowania ropy naftowej od wielu lat determinują indeksy pozostałych surowców, również tych pochodzenia rolniczego, notowanych na giełdach. Inwestorzy zaczęli bardziej interesować się handlem kontraktami na produkty rolne w okresie, kiedy cena ropy była rekordowo wysoka (ok. 140 dolarów), a biopaliwa z produktów rolniczych zaczęły być postrzegane jako dobre alternatywne źródło energii. Dla inwestorów była to także alternatywa dla przewartościowanego rynku ropy.

Szczegółowa sytuacja, jak wyjaśnia Adam Stępień, zależy od rodzaju biokomponentów, które podlegają nieco innym zasadom kreowania cen w UE. Bioetanol – odnawialny substytut dla benzyn – produkowany jest Europie głównie ze zbóż i buraków cukrowych, z kolei w procesie estryfikacji olejów roślinnych otrzymujemy biodiesel, czyli biopaliwo. Domieszki obu tych biokomponentów stosowane są powszechnie w paliwach normatywnych w Polsce i innych krajach UE.

Istnieje dosyć duża zależność między notowaniami ropy naftowej i cenami surowców rolnych, na co wielokrotnie wskazywały m.in. raporty Banku Światowego – podkreśla dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw. – W związku z tym na przestrzeni ostatnich miesięcy spadły również ceny surowców rolnych, także tych wykorzystywanych do produkcji biokomponentów, za nimi stabilizacji uległ również światowy indeks cen żywności. To efekt swoistego rodzaju reakcji łańcuchowej, która pokazuje przy okazji faktyczną, minimalną rolę biopaliw w kreowaniu wzrostów cen żywności i spadku jej dostępności dla najuboższych.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.