Newsy

PGNiG: czeka nas 100 dni ciężkiej pracy na odwiercie w Lubyczy Królewskiej

2012-03-29  |  11:08
Mówi:Grażyna Piotrowska-Oliwa
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo
  • MP4

    Spółka rozpoczyna kolejny etap poszukiwań gazu łupkowego w południowo-wschodniej Polsce. Odwiert na koncesji Tomaszów Lubelski, jednej z najbardziej obiecujących spośród 15 koncesji należących do PGNiG, potrwa 100 dni.

    Lubelszczyzna to kolejny po Pomorzu region, gdzie PGNiG ma nadzieję odkryć złoża gazu łupkowego.

    - Jesteśmy tutaj, bo głęboko wierzymy w potencjał wiążący się z gazem łupkowym. Z pełnym przekonaniem rozpoczynamy odwiert na kolejnej koncesji po Wejherowie. W Lubocinie już wiemy, że jest gaz, jest potencjał i będziemy go szacować - mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes PGNiG.

    Jeśli prace na odwiercie Lubocino-1 będą przebiegać zgodnie z planem, wydobycie gazu z łupków powinno ruszyć już pod koniec 2014 roku.

    Wybór Lubyczy Królewskiej na lokalizację odwiertu to efekt prowadzonych przez PGNiG na tym terenie badań geologicznych. Prace wiertnicze na Lubelszczyźnie wykona należąca do Grupy Kapitałowej PGNiG spółka PNiG Kraków. Wykonanie odwiertu pionowego na głębokość do 4300 m pozwoli na bardziej dokładne oszacowanie znajdujących się tam zasobów gazu łupkowego.

    - Na tym odwiercie czeka nas 100 dni ciężkiej pracy. Po wykonaniu otworu pobierzemy ok. 640 metrów rdzenia do dalszych badań. Po wykonaniu pełnej analizy wyników będziemy mogli iszacować wielkość złoża - podkreśla Grażyna Piotrowska-Oliwa podczas inauguracji odwiertu w Lubyczy Królewskiej.

    Prezes PGNiG zapowiada, że bardzo ważnym elementem projektu na Lubelszczyźnie będzie pozyskanie wsparcia ze strony lokalnej społeczności.

    - Na gazie z łupków skorzysta nie tylko Skarb Państwa jako właściciel tych węglowodorów, nie tylko nasza spółka - oczywiście wiadomo, że inwestujemy po to, by z tej inwestycji mieć zwrot - ale społeczności lokalne również powinny z tego korzystać tak, jak na każdym innym rodzaju rozwoju gospodarczego - mówi prezes PGNiG.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.