Newsy

Szara strefa niszczy rynek paliw

2013-05-02  |  06:55
Mówi:Sławomir Jędrzejczyk
Funkcja:Wiceprezes ds. finansowych
Firma:PKN Orlen
  • MP4
  • PKN Orlen alarmuje, że coraz bardziej rozwija się w Polsce szara strefa paliwowa, na co ma wskazywać znaczny spadek konsumpcji oleju napędowego. Popyt na ten produkt obniżył się w I kwartale w granicach 2-4 proc. Do spadku sprzedaży przyczynia się także pogarszająca się sytuacja gospodarcza w kraju.

     – Spadek konsumpcji oleju napędowego, który widzimy w każdym z kwartałów jest naprawdę znaczny. Zakładamy, że jest to w dużej mierze związane z rozwojem szarej strefy, gdyż PKB w Polsce jest mniejsze niż rok temu, ale wciąż jest pozytywne. A zużycie oleju napędowego w jakiejś mierze jest odzwierciedleniem tego, co się dzieje w Polsce, w PKB. Na tej podstawie zakładamy, że spadek konsumpcji diesla jest przede wszystkim wynikiem rozwoju szarej strefy – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Sławomir Jędrzejczyk,  wiceprezes ds. finansowych PKN Orlen.

    Segment detaliczny PKN Orlenu wypracował wyższy o 7 proc. zysk operacyjny EBIDTA niż rok wcześniej. Chociaż, jak podkreśla spółka, pozostawał pod silnym wpływem wolniejszego niż w I kwartale 2012 r. tempa wzrostu PKB na wszystkich rynkach, na których działa. Na wynik wpłynął też zdecydowany spadek konsumpcji paliw. Popyt na benzyny obniżył się w I kwartale – w zależności od rynku – od 6 do 10 proc., a na olej napędowy w granicach 2-4 proc. Z wyjątkiem Czech, gdzie paliwowy koncern odnotował wzrost o 2 proc.

    PKN Orlen w tym roku chce mocno postawic na rozwój Miejsc Obsługi Podróżnych. Koncern paliwowy ma 29 lokalizacji MOP w Polsce przy trasach A2 i A4, z czego 17 obiektów już w pełni funkcjonuje.

     – Rozwój MOP-ów jest jednym z naszych celów strategicznych, startujemy więc w przetargach ogłaszanych przez GDDKiA. Obecnie mamy kilkadziesiąt lokalizacji i około 40 proc. udziału w rynku – deklaruje wiceprezes zarządu. – Wygraliśmy lokalizację pomiędzy Łodzią a Warszawą i ten MOP będziemy również budowali.

    Mimo coraz silniejszego nacisku kładzionego na rozwój segmentu samochodów hybrydowych i elektrycznych, PKN *Orlen nie widzi tu realnego zagrożenia dla swojej działalności.

     – Przygotowywaliśmy strategię w zeszłym roku, gdzie bardzo wnikliwie analizowaliśmy trendy rynkowe, także zwracaliśmy uwagę na kwestie związane z samochodami hybrydowymi. Na razie nie widzimy dużego zagrożenia dla naszej podstawowej działalności w perspektywie 5 lat. ale patrząc w dłuższym 10-letnim horyzoncie, należy założyć, że taki trend będzie kontynuowany. W jakiej skali, w jakiej wysokości, to jest na pewno za wcześnie, żeby odpowiadać – uważa Sławomir Jędrzejczyk.

     

    Czytaj także

    Transmisje online

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm

    Na pierwszy ogień deregulacji w Unii Europejskiej poszły przepisy dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Obowiązki w tym zakresie będą, zgodnie z planem KE, się koncentrowały na największych podmiotach, co stanowi duże ułatwienie dla średnich podmiotów i małych firm w łańcuchach dostaw, ale też może zmienić proces dochodzenia do neutralności klimatycznej w UE. Raportowanie wpływu na środowisko rzeczywiście wiąże się z dużym wysiłkiem i kosztami, czego firmy się obawiają, ale z drugiej strony coraz więcej podmiotów widzi w tym cenne narzędzie do analizy i dodatkową wartość.

    Telekomunikacja

    Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona

    44 proc. Polaków w 2023 roku posiadało przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe przy średniej unijnej na poziomie 56 proc. – wynika z danych Eurostatu. Dla grupy osób powyżej 55. roku życia odsetek ten wynosi kilkanaście procent. T-Mobile – w ramach projektu „Sieć Pokoleń” – burzy cyfrowe bariery oraz pokazuje, jakie możliwości daje technologia. W tym prowadzi cykl warsztatów stacjonarnych oraz udostępnia kurs online z podstaw obsługi smartfona.

    Konsument

    Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność

    Alkohol jest najbardziej rozpowszechnioną wśród polskiej młodzieży substancją psychoaktywną, choć jego spożycie przez nastolatków znacznie spadło w ciągu trzech ostatnich dekad. Wciąż spory odsetek 15–16-latków uważa, że alkohol jest dla nich łatwo dostępny, ale o ile w przypadku piwa spadek w tym obszarze jest znaczący, o tyle w przypadku wódki delikatny trend spadkowy został w ostatnim badaniu zahamowany. Dostępność zaczyna się jednak nie w sklepie, ale już w domu. Co piąty rodzic jest w tej kwestii na tyle liberalny, że godzi się na spożywanie alkoholu przez dziecko w swojej obecności.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.