Newsy

Szara strefa niszczy rynek paliw

2013-05-02  |  06:55
Mówi:Sławomir Jędrzejczyk
Funkcja:Wiceprezes ds. finansowych
Firma:PKN Orlen
  • MP4
  • PKN Orlen alarmuje, że coraz bardziej rozwija się w Polsce szara strefa paliwowa, na co ma wskazywać znaczny spadek konsumpcji oleju napędowego. Popyt na ten produkt obniżył się w I kwartale w granicach 2-4 proc. Do spadku sprzedaży przyczynia się także pogarszająca się sytuacja gospodarcza w kraju.

     – Spadek konsumpcji oleju napędowego, który widzimy w każdym z kwartałów jest naprawdę znaczny. Zakładamy, że jest to w dużej mierze związane z rozwojem szarej strefy, gdyż PKB w Polsce jest mniejsze niż rok temu, ale wciąż jest pozytywne. A zużycie oleju napędowego w jakiejś mierze jest odzwierciedleniem tego, co się dzieje w Polsce, w PKB. Na tej podstawie zakładamy, że spadek konsumpcji diesla jest przede wszystkim wynikiem rozwoju szarej strefy – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Sławomir Jędrzejczyk,  wiceprezes ds. finansowych PKN Orlen.

    Segment detaliczny PKN Orlenu wypracował wyższy o 7 proc. zysk operacyjny EBIDTA niż rok wcześniej. Chociaż, jak podkreśla spółka, pozostawał pod silnym wpływem wolniejszego niż w I kwartale 2012 r. tempa wzrostu PKB na wszystkich rynkach, na których działa. Na wynik wpłynął też zdecydowany spadek konsumpcji paliw. Popyt na benzyny obniżył się w I kwartale – w zależności od rynku – od 6 do 10 proc., a na olej napędowy w granicach 2-4 proc. Z wyjątkiem Czech, gdzie paliwowy koncern odnotował wzrost o 2 proc.

    PKN Orlen w tym roku chce mocno postawic na rozwój Miejsc Obsługi Podróżnych. Koncern paliwowy ma 29 lokalizacji MOP w Polsce przy trasach A2 i A4, z czego 17 obiektów już w pełni funkcjonuje.

     – Rozwój MOP-ów jest jednym z naszych celów strategicznych, startujemy więc w przetargach ogłaszanych przez GDDKiA. Obecnie mamy kilkadziesiąt lokalizacji i około 40 proc. udziału w rynku – deklaruje wiceprezes zarządu. – Wygraliśmy lokalizację pomiędzy Łodzią a Warszawą i ten MOP będziemy również budowali.

    Mimo coraz silniejszego nacisku kładzionego na rozwój segmentu samochodów hybrydowych i elektrycznych, PKN *Orlen nie widzi tu realnego zagrożenia dla swojej działalności.

     – Przygotowywaliśmy strategię w zeszłym roku, gdzie bardzo wnikliwie analizowaliśmy trendy rynkowe, także zwracaliśmy uwagę na kwestie związane z samochodami hybrydowymi. Na razie nie widzimy dużego zagrożenia dla naszej podstawowej działalności w perspektywie 5 lat. ale patrząc w dłuższym 10-letnim horyzoncie, należy założyć, że taki trend będzie kontynuowany. W jakiej skali, w jakiej wysokości, to jest na pewno za wcześnie, żeby odpowiadać – uważa Sławomir Jędrzejczyk.

     

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.