Newsy

Sztuczna inteligencja i wirtualna rzeczywistość kluczowe w strategiach firm. Te technologie najmocniej mogą wpływać na życie klientów

2018-02-20  |  06:20

Dzięki nowym technologiom firmy w coraz większym stopniu mają wpływ na codzienne życie ludzi. Sztuczna inteligencja oraz wirtualna i rozszerzona rzeczywistość będą mieć największy wpływ na klientów – prognozuje Accenture w Polsce. Nowe technologie pozwalają firmom oferować produkty i usługi skrojone na miarę konkretnego klienta, ale korzystają przy tym z poufnych danych na jego temat. Dlatego dużym wyzwaniem dla biznesu jest etyczne wykorzystanie cyfrowej rzeczywistości.

 W tegorocznym raporcie „Technology vision” wymieniamy pięć trendów, które będą się pojawiać w strategiach rozwoju firm. To trendy, które obejmują przede wszystkim interakcje z klientem, jakość danych i infrastrukturę oraz aplikacje, które muszą być otwarte na budowanie partnerstwa. To, co kluczowe i jest klamrą spinającą te trendy, to potrzeba budowania wiarygodności firm jako podstawy do rozwoju kolejnych usług i samych firm – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

Jako najważniejsze elementy dla strategii rozwoju firm „Accenture Technology Vision 2018” wskazuje m.in. wykorzystanie sztucznej inteligencji, rozszerzonej rzeczywistości oraz internetu rzeczy. Dla inteligentnego przedsiębiorstwa bardzo istotne będzie także budowanie technologicznego partnerstwa z innymi podmiotami.

Nowe technologie przede wszystkim budują przewagę konkurencyjną firm. Jak wynika z raportu „Accenture Technology Vision 2018”, 84 proc. przedstawicieli kadry zarządzającej ocenia, że dzięki technologiom firmy zyskują większy wpływ na codzienne życie ludzi.

 Sztuczna inteligencja i rozszerzona czy wirtualna rzeczywistość będą mieć największy wpływ na życie klientów. Te dwa trendy są znane nam od wielu lat, ale coraz częściej znajdują swoje zastosowanie w codziennych narzędziach, z których korzystamy. Skala ich wykorzystania w kolejnych latach będzie znacząco rosła. Myślę, że to wykorzystanie będzie dużo bardziej powszechne – przekonuje Jacek Borek.

Zdaniem naukowców lata 2040–2050 będą pierwszym w historii okresem, w którym sztuczna inteligencja dorówna ludzkim możliwościom lub je przewyższy. Szacunki IDC z 2016 roku wskazują zaś, że wartość rynku wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości (VR i AR) może wzrosnąć z 5,2 mld dolarów w 2016 roku do 162 mld dolarów w 2020 roku.

– Technologia, zbierając dane na nasz temat w sposób bardzo nieinwazyjny, pozwala oferować usługi i produkty, które są do nas dużo lepiej dostosowane i spełniają nasze codzienne potrzeby. Wszelkiego rodzaju efektywność oferowania swoich produktów i usług dużo lepiej trafia w nasze potrzeby, w związku z tym dużo chętniej z nich korzystamy – podkreśla dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

Technologie budują też lojalność klientów. Pozwalają nie tylko na oferowanie spersonalizowanych usług, lecz także wpływają na całościowe doświadczenia klienta. Dzięki temu wzajemne relacje między firmą a klientami stają się bardziej partnerskie.

 Firmy starają się zbudować wokół swoich produktów grupę ludzi, którzy podzielają pewien system wartości, np. w kwestii ochrony środowiska. Budujemy grupę pasjonatów oddanych produktom i nowinkom oferowanym przez daną firmę. Ta relacja zdecydowanie się pogłębia dzięki technologii – wskazuje Borek. – Technologie mają nie tylko wpływ na codzienne decyzje zakupowe, lecz także na te dotyczące spędzania wolnego czasu, jakiego rodzaju informacje do nas docierają, a nawet jakie decyzje społeczne czy polityczne podejmujemy.

Właściwe wykorzystanie trendów technologicznych pozwala na zbudowanie przewagi konkurencyjnej. Firmy zdają sobie z tego sprawę, dlatego inwestycje w tym obszarze toczą się już niemal we wszystkich branżach. Rozwój technologii w jednym sektorze wpływa na przyzwyczajenia klientów, którzy podobnej obsługi oczekują już w każdej sytuacji.  

– Każdy z nas, kto skorzystał z serwisu oferowanego przez sklepy internetowe i doświadczył łatwości zakupu na platformach zakupowych, chciałby w podobny sposób być obsłużonym np. przez administrację publiczną. Te mechanizmy są przenoszone i stanowią ogromne wyzwanie dla wielu branż, które są technologicznie dużo mniej zaawansowane i dużo mniej rozumieją współczesny świat – ocenia Jacek Borek.

Intensywny rozwój nowych technologii sprawia, że kluczowe będzie wykorzystanie w odpowiedni sposób wrażliwych danych. Jak podkreśla dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce, oznacza to wyzwanie dla firm przede wszystkim pod względem etyki.

– Jeżeli mówimy o ponad dwóch miliardach użytkowników Facebooka na świecie, dla których serwis ten jest podstawowym źródłem informacji, etyka staje się coraz ważniejsza. Próba użycia danych dla osiągnięcia krótkoterminowego zysku, rujnuje przyszłą wartość firmy. Chęć wpłynięcia na zachowanie ludzi za pomocą przekazu jest tak ogromna, że utrzymanie etycznych norm w wykorzystaniu danych i odpowiedzialność za obrót nimi będą decydowały o tym, kto zdobędzie pozycję lidera, a kto z tego rynku wypadnie – mówi Jacek Borek.

Czytaj także

Transmisje online

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Energia i klimat dla samorządów lokalnych

XXXI Welconomy Forum in Toruń

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych

Niemal 75 proc. Polaków negatywnie ocenia hodowlę klatkową. Podobny odsetek uważa, że firmy powinny publicznie informować o postępach w wycofywaniu jaj klatkowych. W ślad za rosnącą świadomością społeczną firmy coraz częściej rezygnują ze sprzedaży jaj od kur w klatkach. Do końca 2023 r. 161 firm działających w Polsce, w tym wszystkie największe sieci sklepów, zobowiązało się wycofać jaja klatkowe, a ponad 39 proc. z nich wdrożyło już swoje zobowiązania w życie – wynika z raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki i Fundacji Alberta Schweitzera.

Handel

Związek Przedsiębiorców Ukraińskich: Granica musi być odblokowana bezwarunkowo. Dopiero wtedy możemy przystąpić do negocjacji

– Protesty polskich rolników mają duży składnik emocjonalny, a na zamieszaniu korzysta Rosja – uważa dyrektor wykonawcza Związku Przedsiębiorców Ukraińskich Kateryna Glazkova. Przekonuje, że granica musi być odblokowana bezwarunkowo i dopiero wtedy można przystąpić do konstruktywnej rozmowy i negocjacji. Na obecnej sytuacji tracą ukraińskie przedsiębiorstwa, w tym przemysł obronny. Blokady szlaków komunikacyjnych z przyjaznym krajem, jakim jest Polska, są określane za naszą wschodnią granicą mianem „katastrofy”.

Ochrona środowiska

Sprzedaż pomp ciepła spadła o 1/3. Branża liczy na odbicie dzięki aktywnej polityce rządu

Ubiegły rok nie był udany dla branży urządzeń grzewczych – przyznaje Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC). Sprzedaż w tym sektorze spadła o ponad 30 proc., a w przypadku domów jednorodzinnych o około 40 proc. Prezes zarządu tej organizacji liczy na aktywną politykę rządu. Wśród możliwych rozwiązań wymienia m.in. wprowadzenie specjalnej taryfy dla pomp ciepła oraz obniżenie VAT–u na energię elektryczną. Ocenia, że przy sprzyjających okolicznościach sprzedaż pomp ciepła w 2024 roku może wzrosnąć o 20 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.