Newsy

Tauron przygotowuje się do stawiania elektrowni atomowej

2012-06-18  |  06:44
Mówi:Krzysztof Zawadzki
Funkcja:Wiceprezes Zarządu ds. Ekonomiczno-Finansowych
Firma:Tauron
  • MP4

    Tauron już przygotowuje kadrę by wziąć udział w budowie elektrowni jądrowej w Polsce. Choć jednocześnie poddaje w wątpliwość, czy ten projekt zostanie zrealizowany z powodu braku wystarczających źródeł finansowania.

      Brak możliwości sfinansowania tego projektu może sprawić, że w ogóle nie wystartuje – uważa  Krzysztof Zawadzki, wiceprezes Tauronu i dodaje: – Będzie opłacalny pod warunkiem pojawienia się możliwości zagwarantowania sobie odpowiednich cen energii elektrycznej w przyszłości.

    A jak wyjaśnia, przy obecnych stawkach jest to mało prawdopodobne.

     – Przy takiej negatywnej perspektywie wzrostu cen energii w przyszłości, dzisiaj każdy z projektów ma niską stopę zwrotu – informuje Krzysztof Zawadzki.

    Mimo to, jak mówi wiceprezes, wydaje się, że atom musi nad Wisłą powstać.

     – Bez energetyki jądrowej w Polsce się nie obędzie. Będą musiały powstawać nowe bloki, ponieważ jest to uwarunkowane, i polityką klimatyczną państwa, starzeniem się starych bloków, i rosnącym popytem konsumpcyjnym na energię elektryczną w Polsce – tłumaczy Krzysztof Zawadzki.

    Dlatego też Grupa Tauron deklaruje możliwość uczestnictwa w projekcie atomowym. Jeszcze nie wiadomo, na czym konkretnie miałaby polegać rola spółki, najbardziej prawdopodobny scenariusz zakłada, że zostałaby współinwestorem.

     – Nie było konkretnych propozycji ze strony PGE, które miałyby być w jakiś sposób sformalizowane. My oczywiście deklarujemy możliwość uczestnictwa w takim projekcie. Budujemy kompetencje w naszej Grupie w zakresie możliwości uczestnictwa w tego typu projektach. Czekamy co pokaże przyszłość – mówi przedstawiciel Tauronu.

    Budowa elektrowni jądrowej może pochłonąć nawet 55 mld zł. Pierwszy z dwóch reaktorów o mocy do 3 tys. MW ma zostać postawiony do 2023 r. Za tę inwestycję odpowiada spółka energetyczna PGE.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.