Mówi: | Magdalena Frątczak |
Funkcja: | Dyrektor działu powierzchni handlowych |
Firma: | CBRE |
Amerykańskie firmy na podstawie sprzedaży w Internecie podejmują decyzje o otwarciu sklepu
Przybywa zagranicznych marek wchodzących na polski rynek. Jedne wybierają tradycyjną formę ekspansji i otwierają sklepy, inne próbują zdobyć polskich konsumentów najpierw online. - Możliwe, że te firmy dopiero badają polski rynek - mówi Magdalena Frątczak z firmy CBRE.
Jak wynika z ostatniego raportu firmy CBRE, Polska jest w 20-tce najbardziej atrakcyjnych miejsc dla międzynarodowych marek. W ubiegłym roku na rynku pojawiło się 6 nowych detalicznych sieci handlowych, głównie odzieżowych, a tegoroczny wynik może być podobny.
Wiele sieci, które na razie nie planują otwierać w Polsce sklepów, ma jednak internetowych klientów wśród Polaków.
- Przez pewien czas myśleliśmy, że e-handel będzie stanowił ogromne zagrożenie. On wpływa na pewno na obroty generowane w centrach handlowych. Natomiast w dalszym ciągu wydaje nam się, że to jest zachłyśnięcie się dostępnością Internetu, dostępnością marek, które jeszcze 5 lat temu w polskim handlu nie istniały - wyjaśnia Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych CBRE.
Jak podkreśla, dotyczy to głównie marek amerykańskich.
- Jeżeli chcemy kupić coś firmy Abercrombie&Fitch albo Hollister’a wystarczy się zalogować na ich stronie internetowej, wejść do sklepu i ta dostawa będzie zrealizowana w ciągu dwóch tygodni - mówi Magdalena Frątczak.
Chociaż dostępność niektórych marek w internecie może w pewnym stopniu wpłynąć negatywnie na sprzedaż w centrach handlowych, a co za tym idzie również na wynajem powierzchni handlowych, jednak z drugiej strony pozwala firmom na zbadanie polskiego rynku, co może zaowocować w przyszłości wejściem firmy do Polski.
- Dzięki temu część marek może sprawdzić, jak często zakupy są robione polskimi kartami kredytowymi albo przez polskich konsumentów. Ja bym traktowała e-handel jako duży potencjał - twierdzi Magdalena Frątczak.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.