Newsy

Firmy w coraz większym stopniu opierają swoją działalność na analizie danych w czasie rzeczywistym. Systemy do jej obsługi nie wymagają specjalistycznej wiedzy IT [DEPESZA]

2023-05-24  |  06:20
Dane w biznesie
Goldenore/Adobe Stock

Dla każdej firmy – niezależnie od wielkości i branży – dane są dziś jednym z kluczowych zasobów pozafinansowych. Efektywne wykorzystywanie tych danych jest fundamentem większości biznesów, wpływając m.in. na produktywność przedsiębiorstwa i wypracowywane przez nie wyniki. – Połączenie uczenia maszynowego, analityki danych oraz zdarzeń (ang. events) generowanych w czasie rzeczywistym rozpoczyna jednak nowy etap bardziej optymalnego wykorzystania tych danych, co przekłada się na oszczędności, lepsze decyzje biznesowe i większy poziom satysfakcji klientów – mówi Sebastian Gawęda, ekspert Goldenore. Jak wskazuje, takie innowacyjne narzędzia mają zastosowanie m.in. w finansach, telekomunikacji, transporcie i logistyce, a zwłaszcza w handlu, pozwalając np. na bieżąco zarządzać doświadczeniami klientów i wpływać na ich decyzje zakupowe. Co istotne, obsługa tego typu systemów nie wymaga wiedzy programistycznej.

– Integracja systemów uczenia maszynowego i analityki w czasie rzeczywistym to dzisiaj klucz do wykorzystania potencjału ukrytego w danych, podejmowania lepszych decyzji biznesowych oraz optymalizacji procesów i poprawy doświadczeń użytkowników – mówi agencji Newseria Biznes Bartłomiej Wlazłowski, executive business partner w Goldenore.

Wykorzystanie danych jest dziś fundamentem działania każdej firmy. Natomiast technologia logicznej replikacji danych w czasie rzeczywistym (CDC) pozwala na wykorzystanie danych z wielu różnych baz na bieżąco. Jej integracja z systemami uczenia maszynowego i analityki umożliwia tworzenie zaawansowanych raportów oraz modeli prognostycznych, wykorzystujących także dane historyczne z działalności przedsiębiorstwa, do przewidywania przyszłych zdarzeń czy trendów i wykrywania anomalii. To z kolei pozwala zoptymalizować procesy decyzyjne i działanie firmy.

– Te zintegrowane narzędzia mają zastosowanie m.in. w celu wykrywania oszustw i fraudów w sektorze finansowym, przewidywania przyszłych awarii systemów w firmach produkcyjnych, prognozowania zapotrzebowania na produkty i dynamicznej aktualizacji stanów magazynowych bądź też dopasowywania oferty firmy do potrzeb klientów w czasie rzeczywistym, co jest dziś kluczowe np. w sektorze e-commerce – wymienia Sebastian Gawęda, senior solution architect w Goldenore.

W handlu internetowym tego typu rozwiązania umożliwiają np. wdrożenie dynamicznych cen, czyli ustalanie cen, ofert i opracowywanie promocji w czasie rzeczywistym na podstawie aktualnych potrzeb klientów, dokładnego prognozowania przyszłej sprzedaży, przewidywania przyszłych wzorców zakupowych klientów czy też generowania ofert marketingowych w czasie rzeczywistym na podstawie ich lojalności czy lokalizacji. Zdaniem eksperta kolejne branże, w których zintegrowane narzędzia mają duży potencjał zastosowania, to sektory finansowy i bankowy, telekomunikacja, retail, transport i logistyka, ale już dziś można znaleźć dla nich zastosowanie niemal w każdym przedsiębiorstwie i każdej branży.

– Wdrożenie w firmie nowoczesnej analityki w czasie rzeczywistym umożliwiają innowacyjne technologie Oracle Stream Analytics oraz Oracle GoldenGate, która pozwalają korzystać z danych praktycznie w każdym systemie opartym o bazę danych. Co więcej, pozwalają też analizować dane niestrukturalne z takich źródeł jak systemy produkcyjne (SCALA), czujniki IoT czy geolokalizacja – mówi Bartłomiej Wlazłowski.

– Oracle Stream Analytics może automatycznie przetwarzać i analizować duże ilości informacji w czasie rzeczywistym, korzystając z zaawansowanych wzorców korelacji, wzbogacania danych i algorytmów uczenia maszynowego.​ Dzięki temu można szybko rozpoznać sytuacje czy wydarzenia krytyczne, by skutecznie im przeciwdziałać – dodaje Sebastian Gawęda. – Wdrożenie takich narzędzi rozpoczyna nowy etap wykorzystania danych w firmie, co przekłada się na oszczędności, lepsze decyzje biznesowe i większy poziom satysfakcji klientów.

Połączenie rozwiązań Oracle GoldenGate oraz Oracle Stream Analytics zapewnia integrację, replikację oraz dystrybucję danych i umożliwia ich jednoczesną analizę w czasie rzeczywistym. 

– Co ważne, nie trzeba być ekspertem w dziedzinie analizy danych, żeby skorzystać z tego rozwiązania. Wszystko to jest dostępne dla użytkownika biznesowego nawet bez umiejętności programowania (low-code, no-code). Jest to możliwe dzięki prostemu, intuicyjnemu i przejrzystemu interfejsowi, który podpowiada wiele istniejących wzorców korelacji zdarzeń i detekcji anomalii – mówi ekspert Goldenore.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Handel

Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem

Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.

Finanse

Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.