Firmy w coraz większym stopniu opierają swoją działalność na analizie danych w czasie rzeczywistym. Systemy do jej obsługi nie wymagają specjalistycznej wiedzy IT [DEPESZA]
Dla każdej firmy – niezależnie od wielkości i branży – dane są dziś jednym z kluczowych zasobów pozafinansowych. Efektywne wykorzystywanie tych danych jest fundamentem większości biznesów, wpływając m.in. na produktywność przedsiębiorstwa i wypracowywane przez nie wyniki. – Połączenie uczenia maszynowego, analityki danych oraz zdarzeń (ang. events) generowanych w czasie rzeczywistym rozpoczyna jednak nowy etap bardziej optymalnego wykorzystania tych danych, co przekłada się na oszczędności, lepsze decyzje biznesowe i większy poziom satysfakcji klientów – mówi Sebastian Gawęda, ekspert Goldenore. Jak wskazuje, takie innowacyjne narzędzia mają zastosowanie m.in. w finansach, telekomunikacji, transporcie i logistyce, a zwłaszcza w handlu, pozwalając np. na bieżąco zarządzać doświadczeniami klientów i wpływać na ich decyzje zakupowe. Co istotne, obsługa tego typu systemów nie wymaga wiedzy programistycznej.
– Integracja systemów uczenia maszynowego i analityki w czasie rzeczywistym to dzisiaj klucz do wykorzystania potencjału ukrytego w danych, podejmowania lepszych decyzji biznesowych oraz optymalizacji procesów i poprawy doświadczeń użytkowników – mówi agencji Newseria Biznes Bartłomiej Wlazłowski, executive business partner w Goldenore.
Wykorzystanie danych jest dziś fundamentem działania każdej firmy. Natomiast technologia logicznej replikacji danych w czasie rzeczywistym (CDC) pozwala na wykorzystanie danych z wielu różnych baz na bieżąco. Jej integracja z systemami uczenia maszynowego i analityki umożliwia tworzenie zaawansowanych raportów oraz modeli prognostycznych, wykorzystujących także dane historyczne z działalności przedsiębiorstwa, do przewidywania przyszłych zdarzeń czy trendów i wykrywania anomalii. To z kolei pozwala zoptymalizować procesy decyzyjne i działanie firmy.
– Te zintegrowane narzędzia mają zastosowanie m.in. w celu wykrywania oszustw i fraudów w sektorze finansowym, przewidywania przyszłych awarii systemów w firmach produkcyjnych, prognozowania zapotrzebowania na produkty i dynamicznej aktualizacji stanów magazynowych bądź też dopasowywania oferty firmy do potrzeb klientów w czasie rzeczywistym, co jest dziś kluczowe np. w sektorze e-commerce – wymienia Sebastian Gawęda, senior solution architect w Goldenore.
W handlu internetowym tego typu rozwiązania umożliwiają np. wdrożenie dynamicznych cen, czyli ustalanie cen, ofert i opracowywanie promocji w czasie rzeczywistym na podstawie aktualnych potrzeb klientów, dokładnego prognozowania przyszłej sprzedaży, przewidywania przyszłych wzorców zakupowych klientów czy też generowania ofert marketingowych w czasie rzeczywistym na podstawie ich lojalności czy lokalizacji. Zdaniem eksperta kolejne branże, w których zintegrowane narzędzia mają duży potencjał zastosowania, to sektory finansowy i bankowy, telekomunikacja, retail, transport i logistyka, ale już dziś można znaleźć dla nich zastosowanie niemal w każdym przedsiębiorstwie i każdej branży.
– Wdrożenie w firmie nowoczesnej analityki w czasie rzeczywistym umożliwiają innowacyjne technologie Oracle Stream Analytics oraz Oracle GoldenGate, która pozwalają korzystać z danych praktycznie w każdym systemie opartym o bazę danych. Co więcej, pozwalają też analizować dane niestrukturalne z takich źródeł jak systemy produkcyjne (SCALA), czujniki IoT czy geolokalizacja – mówi Bartłomiej Wlazłowski.
– Oracle Stream Analytics może automatycznie przetwarzać i analizować duże ilości informacji w czasie rzeczywistym, korzystając z zaawansowanych wzorców korelacji, wzbogacania danych i algorytmów uczenia maszynowego. Dzięki temu można szybko rozpoznać sytuacje czy wydarzenia krytyczne, by skutecznie im przeciwdziałać – dodaje Sebastian Gawęda. – Wdrożenie takich narzędzi rozpoczyna nowy etap wykorzystania danych w firmie, co przekłada się na oszczędności, lepsze decyzje biznesowe i większy poziom satysfakcji klientów.
Połączenie rozwiązań Oracle GoldenGate oraz Oracle Stream Analytics zapewnia integrację, replikację oraz dystrybucję danych i umożliwia ich jednoczesną analizę w czasie rzeczywistym.
– Co ważne, nie trzeba być ekspertem w dziedzinie analizy danych, żeby skorzystać z tego rozwiązania. Wszystko to jest dostępne dla użytkownika biznesowego nawet bez umiejętności programowania (low-code, no-code). Jest to możliwe dzięki prostemu, intuicyjnemu i przejrzystemu interfejsowi, który podpowiada wiele istniejących wzorców korelacji zdarzeń i detekcji anomalii – mówi ekspert Goldenore.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.