Newsy

Liczba użytkowników smartfonów przestała rosnąć. Rynek się nasycił.

2013-08-16  |  06:35

Ze smartfonów korzysta ponad połowa internautów, jednak liczba ich użytkowników przestała rosnąć. Ostatnie miesiące to przede wszystkim czas boomu na tablety. Ma je już 17 proc. polskich internautów, czyli blisko dwa razy więcej niż przed rokiem (9 proc. ankietowanych przez firmę MEC).

 – Grupa osób korzystających ze smartfonów utrzymuje się na stałym poziomie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Anna Kowalczyk MEC Insight Specialist. – Wydaje mi się, że pod tym względem rynek już trochę się nasycił. Jest część osób, która nie jest przekonana do smartfonów i prawdopodobnie trudno będzie ich do tego nakłonić. Prędzej osoby, które już mają takie urządzenia, będą chciały je wymienić na nowsze modele – twierdzi Kowalczyk.

Boom na smartfony był rok temu. Jeszcze w 2011 roku ze smartfona korzystało 14 proc. polskich internautów. W ubiegłym roku ponad połowa badanych przez firmę MEC.

Liderem na polskim rynku smartfonów jest Samsung (32 proc.), natomiast w kategorii „zwykłych” telefonów komórkowych wygrywa Nokia (38 proc.). 

Posiadacze smartfonów to zazwyczaj miłośnicy nowych technologii. Na razie jednak nowe rozwiązania technologiczne nie są bardzo powszechne. Tylko 9 proc. użytkowników ma na swoim smartfonie technologię NFC (płatności mobilne),  a skorzystało z niej zaledwie 3 proc. Bardziej popularne stały się QR kody, aplikacje pozwalające na zakodowanie informacji w kodzie. Aplikację do ich odczytywania ma co trzeci użytkownik, a korzystało z niej 26 proc.

Większość użytkowników zainstalowało mniej niż 10 aplikacji. Generalnie preferujemy aplikacje darmowe – te płatne ściągało tylko 22 proc. osób, ale średnio nie wydają na nie więcej niż 10 zł miesięcznie.

Firma MEC Insight Specialist prowadzi badania dotyczące użytkowania smartfonów przez polskich internautów od 2011 r. W edycji badania z 2013 r. przeprowadzono ankiety z 2259 osobami w wieku powyżej 14 roku życia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

Infrastruktura

Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

Prawo

Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.