Mówi: | Piotr Muszyński, wiceprezes zarządu Orange Polska Bożena Leśniewska, członek zarządu ds. sprzedaży i komercyjnej digitalizacji, Orange Polska |
Miliardy złotych na rozwój sieci światłowodowej w Polsce. Orange już inwestuje w szybki internet w 60 miastach
Po doprowadzeniu światłowodu do milionowego gospodarstwa domowego Orange Polska zapowiada dalsze inwestycje. Wkrótce będą prowadzone w 60 miastach w kraju, a do 2018 roku pochłoną ok. 2,2 mld zł. – Internet światłowodowy, jego szybkość, pojemność i stabilność są teraz niezbędne – mówią przedstawiciele operatora. Rozbudowę światłowodów, szczególnie na obszarach, gdzie nie jest to opłacalne komercyjnie, będą wspierać także środki unijne. Do wydania do 2020 roku będzie 1 mld euro.
– Wybieramy miejsca na inwestycje, kierując się przede wszystkim popytem, czyli idziemy tam, gdzie rzeczywiście mamy klientów. Budowanie sieci musi być oparte o rachunek ekonomiczny – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Muszyński, wiceprezes zarządu Orange Polska. – Dzisiaj inwestycje dotyczą prawie 60 miast Polski, ale na naszej mapie wciąż przybywa miejsc, gdzie będzie światłowód, także w mniejszych miejscowościach.
Sieć światłowodów Orange Polska ma dziś ok. 90 tys. km. Na koniec tego roku w zasięgu sieci znajdzie się ok. 1,5 mln gospodarstw domowych. Do końca 2018 roku będzie ich 3,5 mln.
– Prócz inwestycji Orange Polska mamy też kolejny program z udziałem środków unijnych. Ponad 1 mld euro Polska przeznaczy na inwestycje światłowodowe w sieć dostępową, czyli tzw. ostatnią milę. To ogromna różnica w porównaniu do poprzedniego programu, który był przeznaczony na sieci szkieletowe – mówi Piotr Muszyński.
Orange Polska jako pierwszy krajowy operator w ramach poprzedniej perspektywy unijnej zrealizował dwa duże projekty sieci regionalnych w województwie lubuskim i pomorskim oraz dziewięć sieci dostępowych na terenach Polski Wschodniej. W sumie powstało 3,3 tys. sieci światłowodowej, 569 punktów dostępowych oraz 101 węzłów. Dotacja wyniosła niemal 100 mln zł, dwukrotnie większa kwota została wydana z budżetu operatora.
Obecnie Orange uczestniczy w konkursie w ramach perspektywy finansowej 2014–2020. Operator złożył osiem projektów na budowę światłowodowej sieci dostępowej docierającej łącznie do 14 tys. gospodarstw domowych. Zamierza także brać udział w planowanym na październik drugim konkursie na tzw. duże projekty, w którym dofinansowanie ma wynieść ogółem 3 mld zł.
– Do konkursów mogą się zgłaszać wszystkie podmioty, aby pozyskać dotację do inwestycji własnych, które mają być realizowane na białych plamach. Zakładam, że to dobry kierunek i oprócz Orange znajdą się podmioty, które z pomocą dotacji unijnych i wsparcia finansowego ze strony państwa będą chciały budować internet tam, gdzie nie do końca rachunek ekonomiczny na to pozwala – ocenia wiceprezes Muszyński.
W całej Polsce sieć światłowodów liczy dziś ok. 420 tys. km. Dalsza rozbudowa jest koniecznością ze względu na rosnące potrzeby użytkowników w zakresie transmisji danych i rozwijającej się technologii internetu rzeczy.
– Wynika to z liczby urządzeń, które mamy w gospodarstwach domowych, i rosnących potrzeb związanych z oglądaniem telewizji, filmów, graniem, z dostępem do wiedzy oraz obecnością w mediach społecznościowych. Coraz częściej mamy inteligentne domy, które wymagają ciągłego podłączenia i monitorowania za pośrednictwem internetu. Rozwija się też internet rzeczy. Najlepszą odpowiedzią na takie potrzeby jest właśnie internet światłowodowy – mówi Bożena Leśniewska, członek zarządu ds. sprzedaży i komercyjnej digitalizacji w Orange Polska
Jak podkreśla, sprzedaż oferty internetu światłowodowego w Orange dynamicznie się rozwija, chociaż popularny pozostaje internet mobilny 4G. Obydwa dostępy dobrze się jednak uzupełniają.
– Nasza oferta jest coraz bardziej konwergentna. Sprzedajemy zarówno usługi stacjonarne, jak i mobilne. Klienci zyskują korzyści finansowe poprzez obniżenie kosztów korzystania z kolejnych usług. Za każdą następną dostają bowiem obniżki – mówi Bożena Leśniewska.
Oferta Orange jest do kupienia zarówno na stronie internetowej operatora, w telesprzedaży, jak i w 150 salonach, które znajdują się na obszarach w zasięgu internetu światłowodowego. Istotne są także inicjatywy, które wspierają sprzedaż lokalną.
– Organizujemy spotkania z klientami na osiedlach. Jesteśmy tam z informacjami i poradami. Takie wydarzenia dzieją się w skali mikro w miastach, miejscowościach, na osiedlach i w budynkach, gdzie zainwestowaliśmy w światłowody – wymienia Leśniewska. – Teraz dochodzi również Fiber Shop, czyli mobilny sklep, który będziemy przenosić na kilka miesięcy na poszczególne osiedla czy miejsca, gdzie mamy gotową ofertę światłowodową. Klienci będą mogli spotkać się z profesjonalnymi doradcami, dowiedzieć, jak to działa, przetestować i sfinalizować transakcję.
Czytaj także
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.