Newsy

MRR: nowy program Polska Cyfrowa może dać 2 mld euro na rozwój infrastruktury i usług sieciowych w Polsce

2013-05-07  |  06:45

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego pracuje nad nowym programem operacyjnym Polska Cyfrowa, skoncentrowanym na działaniach wokół branży teleinformatycznej. Resort liczy, że jego budżet w nowej unijnej perspektywie wyniesie nie mniej niż 2 mld euro. Trwają prace nad szczegółami programu. Mają trafić na Radę Ministrów w ciągu kilku miesięcy.

Program Polska Cyfrowa skupiał się będzie przede wszystkim na działaniach związanych z budową sieci teleinformatycznych i wsparciu sektora ICT (technologii informatycznych i komunikacyjnych)

 – Budując sieci dajemy jak najlepszy dostęp do nich wszystkim obywatelom w Polsce – tłumaczy Paweł Orłowski, wiceminister rozwoju regionalnego. – Chcemy zbudować popyt na to, co w sieciach, rozwijać e-usługi, a także wsparcie systemowe e-gospodarki.

Koncepcja już jest. W tej chwili trwają konsultacje w ramach resortów: administracji i cyfryzacji, rozwoju regionalnego i gospodarki na temat ostatecznego kształtu programu. Rozmowy w ramach grup eksperckich mają pomóc w dopracowaniu szczegółów.

 – To są eksperci z wielu środowisk, firm, instytucji, administracji, organizacji pozarządowych – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Orłowski.

W dalszej kolejności założenia programu trafią do konsultacji społecznych, które są zaplanowane na lipiec i sierpień. Będą też omawiane z przedstawicielami Komisji Europejskiej. Wiceminister liczy na liczne sygnały z rynku.

 – Potrzebujemy jeszcze szeregu prac związanych z diagnozą potrzeb, które będą uzupełniały treść programu, np. inwentaryzacje, którą robi Urząd Komunikacji Elektronicznej, dotyczącą białych plam przy budowie sieci. Dodatkowa diagnoza uzupełni program – wyjaśnia Paweł Orłowski. 

Ostateczny kształt programu ma być zatwierdzony przez Radę Ministrów pod koniec tego roku. Resort rozwoju regionalnego liczy na ok. 2 mld euro, ale finalna wielkość budżetu nie jest jeszcze znana. Wszystko zależy od tego, jak dokładnie będzie wyglądał podział środków w ramach polityki spójności.

 – Dyskutujemy z Komisją Europejską. Znamy pełną kwotę polityki spójności, ale te przypływy pomiędzy programami jeszcze następują – tłumaczy wiceminister. – Wymaga to jeszcze uzupełnień ze strony Komisji, wtedy będziemy mogli mówić twardo o kwotach.

Program Polska Cyfrowa 2014-2020 ma wspierać działania, mające na celu m.in. zapewnienie powszechnego dostępu do szerokopasmowego internetu, przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu i usprawnienie cyfrowego funkcjonowania administracji publicznej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Handel

Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem

Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.

Finanse

Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.