Newsy

MRR: nowy program Polska Cyfrowa może dać 2 mld euro na rozwój infrastruktury i usług sieciowych w Polsce

2013-05-07  |  06:45

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego pracuje nad nowym programem operacyjnym Polska Cyfrowa, skoncentrowanym na działaniach wokół branży teleinformatycznej. Resort liczy, że jego budżet w nowej unijnej perspektywie wyniesie nie mniej niż 2 mld euro. Trwają prace nad szczegółami programu. Mają trafić na Radę Ministrów w ciągu kilku miesięcy.

Program Polska Cyfrowa skupiał się będzie przede wszystkim na działaniach związanych z budową sieci teleinformatycznych i wsparciu sektora ICT (technologii informatycznych i komunikacyjnych)

 – Budując sieci dajemy jak najlepszy dostęp do nich wszystkim obywatelom w Polsce – tłumaczy Paweł Orłowski, wiceminister rozwoju regionalnego. – Chcemy zbudować popyt na to, co w sieciach, rozwijać e-usługi, a także wsparcie systemowe e-gospodarki.

Koncepcja już jest. W tej chwili trwają konsultacje w ramach resortów: administracji i cyfryzacji, rozwoju regionalnego i gospodarki na temat ostatecznego kształtu programu. Rozmowy w ramach grup eksperckich mają pomóc w dopracowaniu szczegółów.

 – To są eksperci z wielu środowisk, firm, instytucji, administracji, organizacji pozarządowych – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Orłowski.

W dalszej kolejności założenia programu trafią do konsultacji społecznych, które są zaplanowane na lipiec i sierpień. Będą też omawiane z przedstawicielami Komisji Europejskiej. Wiceminister liczy na liczne sygnały z rynku.

 – Potrzebujemy jeszcze szeregu prac związanych z diagnozą potrzeb, które będą uzupełniały treść programu, np. inwentaryzacje, którą robi Urząd Komunikacji Elektronicznej, dotyczącą białych plam przy budowie sieci. Dodatkowa diagnoza uzupełni program – wyjaśnia Paweł Orłowski. 

Ostateczny kształt programu ma być zatwierdzony przez Radę Ministrów pod koniec tego roku. Resort rozwoju regionalnego liczy na ok. 2 mld euro, ale finalna wielkość budżetu nie jest jeszcze znana. Wszystko zależy od tego, jak dokładnie będzie wyglądał podział środków w ramach polityki spójności.

 – Dyskutujemy z Komisją Europejską. Znamy pełną kwotę polityki spójności, ale te przypływy pomiędzy programami jeszcze następują – tłumaczy wiceminister. – Wymaga to jeszcze uzupełnień ze strony Komisji, wtedy będziemy mogli mówić twardo o kwotach.

Program Polska Cyfrowa 2014-2020 ma wspierać działania, mające na celu m.in. zapewnienie powszechnego dostępu do szerokopasmowego internetu, przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu i usprawnienie cyfrowego funkcjonowania administracji publicznej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ochrona środowiska

Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji

Jedną z pierwszych decyzji drugiej kadencji Donalda Trumpa było wycofanie się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego. Oficjalnie nastąpi to 27 stycznia 2026 roku. Eksperci oceniają, że decyzja ta może pozostać w sferze negatywnej narracji politycznej, ponieważ względy ekonomiczne będą jednak wskazywać na wprowadzanie zielonych rozwiązań, a Trump i jego otoczenie to przede wszystkim biznesmeni. Negatywne stanowisko USA wobec walki z kryzysem klimatycznym może się jednak przełożyć na globalną debatę publiczną.

Media i PR

Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa

Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.