Mówi: | Marlena Skolimowska, UPC Polska Anna Karczewska, fundacja CoderDojo Polska |
Największy operator sieci kablowej w Polsce promuje umiejętności kodowania wśród najmłodszych
Wystartował program dla dzieci, który uczy nowych technologii. UPC Future Makers to inicjatywa, której głównym celem jest stworzenie najmłodszym możliwości zdobywania wiedzy i umiejętności w zakresie programowania. Ma za zadanie zaszczepić w dzieciach fascynację nowymi technologiami przez naukę i zabawę. Na kreatywne wspieranie rozwoju dzieci stawia UPC Polska i fundacja CoderDojo.
Główną ideą przyświecającą tej inicjatywie jest stworzenie najmłodszym możliwości zdobywania wiedzy i umiejętności, ważnych w dobie gospodarki cyfrowej i jednocześnie mających pozytywny wpływ na społeczeństwo. Celem jest zakrzewienie w dzieciach fascynacji nowymi technologiami poprzez naukę i zabawę. Zajęcia odbywają się pod okiem profesjonalistów w dziedzinie programowania.
– Uczymy dzieci bawić się nowymi technologiami. W polu zainteresowań naszych ninja jest programowanie, grafika komputerowa, robienie muzyki na komputerze, sterowanie robotami, budowanie rakiet. Chcemy, żeby umiały potem wykorzystać zdobyte umiejętności w życiu zawodowym, w rozwijaniu swoich pasji – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Karczewska, fundacja CoderDojo Polska.
Eksperci zaznaczają, że zainteresowanie tego typu warsztatami rośnie. Podążamy za zachodnimi krajami, które propagują i mocno podkreślają wagę wiedzy o informatyce. Sąsiedzi z Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych wprowadzili na stałe zajęcia z kodowania do swoich programów edukacyjnych. W Polsce działa 11 klubów koderskich – dojo – opierających swoje zasady funkcjonowania na wersji irlandzkiej. Pierwszy klub powstał trzy lata temu w Zambrowie, jego założycielem jest Kamil Sijko, prezes fundacji CoderDojo .
– UPC Future Makers jest nowym programem UPC Polska, którego celem jest dzielenie się z dziećmi i młodzieżą pasją do nowych technologii i pasją do programowania. Nadrzędną ideą UPC Future Makers jest stworzenie dzieciom możliwości zdobywania wiedzy, rozwijania się, rozwijania swoich umiejętności z zakresu programowania – mówi Marlena Skolimowska z UPC Polska. – 20 dzieci z 3 miast w Polsce: Warszawy, Zambrowa i Białegostoku pod okiem mentorów tworzy różne dzieła, przygotowuje grafiki 3D, programuje różne gry, bawi się robotami.
Zajęcia z programowania organizowane przez UPC są skierowane do dzieci w różnym wieku.
– Mamy grupę naszych ninja z całej Polski, od takich najmłodszych, czyli 7-letnich, do takich najstarszych, czyli około dwudziestki – wylicza Anna Karczewska z CoderDojo.
Warsztaty prowadzone są przy wsparciu specjalistów będących jednocześnie wolontariuszami. Udział w zajęciach jest bezpłatny, w dowolnym momencie można z nich zrezygnować. Zajęcia odbywają się z dala od szkoły, często w salach udostępnianych przez firmy z branży IT.
Na zajęciach dzieci wymieniają swoje doświadczenia, korzystają z dostosowanych do ich potrzeb zasobów i narzędzi. Myślą i programują kreatywnie.
– Mamy różne projekty, np. grafikę komputerową. Najmłodsze dzieciaki robią gry w Scratchu, trochę starsze dzieci robią muzykę czy sterowanie robotami Arduino, np. za pomocą komputerów dzieci można uczyć programowania i też takiego programowania kreatywnego, czyli właśnie wymyślania czegoś, co można by było zrobić – dodaje Anna Karczewska z Fundacji CoderDojo Polska.
Program UPC Future Makers pozwala dzieciom, które pojawią się na warsztatach, na samodzielne przygotowanie projektów i pokazanie efektów swojej pracy gościom z całego świata.
Czytaj także
- 2024-07-11: Farmaceuci z coraz większą rolą w opiece zdrowotnej. Apteki zasilają budżet olbrzymią kwotą [DEPESZA]
- 2024-07-16: Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów
- 2024-06-20: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje edukację. Rynek takich rozwiązań będzie rósł w tempie prawie 40 proc. rocznie
- 2024-07-05: Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
- 2024-06-11: Młodzi przed trzydziestką odnoszą sukcesy w polskiej nauce. Setka najzdolniejszych otrzymała właśnie stypendia
- 2024-06-19: Polska zwiększa inwestycje w technologie kosmiczne. To element budowania obronności kraju
- 2024-06-10: Zaawansowane skanery produkowane pod Warszawą pomagają w ochronie granic i walce z przemytem. Są wykorzystywane przez służby we wszystkich krajach UE
- 2024-07-15: Cyfrowi nauczyciele będą wsparciem w nauce. To przyszłość sektora edukacji i szkoleń
- 2024-07-04: Cyfrowe bliźniaki rewolucjonizują szereg obszarów gospodarki. Skorzysta na tym nie tylko przemysł, ale również medycyna
- 2024-06-20: Zbliża się koniec ery tradycyjnych biletów komunikacji miejskiej. Pasażerowie wolą rozwiązania mobilne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1,w_274,_small.jpg)
Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy
– Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.
Infrastruktura
Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
![](https://www.newseria.pl/files/11111/oigd-zielone-regulacje-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
IT i technologie
Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii
![](https://www.newseria.pl/files/11111/upmedic-ai-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.