Mówi: | Matthias Kröner |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Fidor Bank AG |
Niemiecki Fidor Bank zaczyna zarabiać i szuka partnerów franczyzowych w Polsce
Fidor Bank, innowacyjny bank, na który pomysł zrodził się w wyniku kryzysu finansowego, chce rozwinąć działalność w Polsce. Szuka w tym celu partnera franczyzowego. Jednym z elementów bankowości niemieckiej spółki jest budowanie społeczności użytkowników, którzy mogą wymieniać się opiniami, doradzać, zadawać pytania i porównywać produkty. Bank nagradza ich za to finansowo, dzięki czemu zwiększa się liczba ofert dostępnych dla klientów. Fidor koncentruje się na działalności w świecie cyfrowym.
– Obecnie jesteśmy aktywni na polskim rynku w obszarze systemów płatności jako dostawca usług business-to-business i w tej dziedzinie współpracujemy z jednym bankiem. Bardziej szukałbym kogoś, kto jest przedsiębiorcą franczyzowym i byłby zainteresowany współpracą. To nie musi być bank, to może być przedsiębiorca, ktoś kto już ma 500 tysięcy klientów i chce dodać nowoczesną bankowość do istniejącej już oferty detalicznej, ale to może być również bank – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Matthias Kröner, prezes zarządu Fidor Banku AG.
Fidor Bank to niemiecka spółka, która pod tą nazwą istnieje od 2009 r. Jak podkreśla Kröner, model działalności banku zrodził się z kryzysu finansowego. Załamanie pokazało, że potrzebna jest większa koncentracja na klientach i transparentność. Od początku ważne było też zaangażowanie społeczności klientów z wykorzystaniem internetu i mediów społecznościowych.
Jednym z głównych elementów działalności bankowej spółki jest właśnie budowa społeczności użytkowników, którzy wymieniają informacje, mogą zadawać pytania, a także oceniać produkty i doradców. Dzięki takim porównaniom klienci mają więcej informacji i mogą podjąć bardziej trafne decyzje finansowe.
– W społeczności mamy również system premiowy, klienci będą nagradzani za interakcje – jeśli zadasz pytanie dostaniesz pieniądze, jeśli udzielisz odpowiedzi również dostaniesz pieniądze, czy porównasz produkty, nieważne co – zostaniesz za swoją działalność nagrodzony i uważam, że to też jest bardzo warte wspomnienia – dodaje Kröner.
Podkreśla, że Fidor Bank nie sprzedaje dodatkowych usług ani nie stawia sprzedawcom celów sprzedażowych. Cała działalność odbywa się za pomocą sieci i urządzeń mobilnych. Pieniądze w Fidor Banku można przelewać bezpośrednio na adres e-mail lub telefon komórkowy.
Dzięki takiemu modelowi działalności klienci mogą samodzielnie podejmować lepsze decyzje finansowe. Kröner zwraca uwagę, że niektórzy zdecydują się na pożyczkę bankową, inni na pożyczkę społecznościową, a do wyboru jest także crowdfunding, czyli finansowanie przez niewielkie składki od społeczności.
– Tak więc nie jest to system o tylko jednej funkcji, w którym pieniądze wpływają, są na koncie lub odchodzą. Na ten moment system posiada już od 20 do 25 funkcji – więc to tworzy poczucie wolności, wsparcia ze strony społeczności, mamy ofertę łatwych i szybkich płatności. I o to właśnie nam chodzi, o wolność – podkreśla Kröner.
Fidor Bank czerpie swoje zyski z prowizji i odsetek – pod tym względem nie różni się od innych banków. W ubiegłym roku bank po raz pierwszy osiągnął finansowy break-even. Zgodnie z rocznym sprawozdaniem banku, strata na działalności wyniosła 0,1 mln euro, a biorąc pod uwagę przychody z tytułu odroczonych podatków, zysk netto sięgnął 0,34 mln euro. Łączne aktywa banku wzrosły o ponad 30 proc. do niemal 230 milionów euro.
Czytaj także
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-03-11: Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł
- 2025-03-04: Anna Dec: Za mówienie kontrowersyjnych rzeczy byłam karcona w szkole przez rówieśników. Teraz w pracy jestem za to doceniana
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
- 2025-03-11: Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.