Mówi: | Maciej Witucki |
Funkcja: | Prezes Orange |
Orange oszczędza inwestując w nowe technologie
Orange (Grupa TP) planuje dalsze zaciskanie pasa, w tym cięcia kosztów wewnątrz firmy i wyprzedaż części majątku. – Są miejsca, gdzie jesteśmy jeszcze w stanie koszty ograniczać. W takich firmach jak nasza, w firmach technologicznych oszczędza się głównie na technologii – mówi Maciej Witucki, prezes Orange Polska. Oszczędności mają być mniejsze niż trzy lata temu, kiedy dały około 400 mln zł.
Minione miesiące przyniosły spadek obrotów większości dużych telekomów. Skonsolidowane przychody grupy TP za III kwartał br. spadły o 5,5 proc., do 3,5 mld zł, a skonsolidowany zysk netto był niższy o 18,6 proc., w porównaniu z tym samym okresem 2011 roku. Zamknął się w kwocie 307 mln zł. W tej sytuacji firma zmuszona jest do przyglądania się dokładnie każdej wydawanej złotówce.
– Oszczędza się wbrew pozorom na inwestycjach, ponieważ inwestuje się w nowy sprzęt, który automatycznie zużywa mniej energii elektrycznej, więc mniej nas kosztuje. Wymiana sieci, w tej chwili bardzo duża wymiana sprzętów sieci komórkowej, to jest oszczędność rzędu 20-30 procent – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Maciej Witucki, prezes Orange Polska.
Już w połowie roku firma zapowiadała weryfikację umów z partnerami, a także ograniczenie wydatków na sponsoring, marketing i konsulting czy też koszty operacyjne wewnątrz spółki. Wcześniej zamrożono np. środki reprezentacyjne, a tym samym przycięto także budżet na delegacje służbowe. Konsekwentnie wdrażany jest także program redukcji zatrudnienia.
– W przypadku Telekomunikacji Polskiej, Orange mamy umowę społeczną. Ta umowa przewiduje, że 2,5 tysiąca osób niestety będzie musiało opuścić firmę w 2012 i 2013 roku – mówi prezes Witucki.
W tym roku z Orange ma się rozstać około 1,2 tys. pracowników.
Źródeł oszczędności dawny monopolista poszuka także na rynku nieruchomości, tym bardziej, że firma w przyszłym roku ma się przenieść do nowej siedziby – Miasteczka Orange, jednego z najnowocześniejszych kompleksów biurowych w kraju.
– To jest redukcja kosztów w Warszawie, w centrali, około 30 procent na mkw., więc to jest nie bez znaczenia biorąc pod uwagę, że tych metrów kwadratowych w Miasteczku Orange będzie około 40 tysięcy – podkreśla.
Jeden z pomysłów zakłada także wyprzedaż części nieruchomości, z czego do kasy Orange ma wpłynąć – według szacunków firmy – kolejnych kilkadziesiąt milionów złotych.
– Jest specjalna ekipa, która zajmuje się tylko i wyłącznie rozwiązywaniem problemu statusu prawnego [tych nieruchomości], bo część z nich jest jeszcze wciąż „ożeniona” z naszą siostrzaną Pocztą Polską. Także zajmujemy się tym. Mamy też ośrodki wypoczynkowe w ciekawych miejscach, których będziemy się po kolei konsekwentnie pozbywać – wylicza.
Jednocześnie firma kończy opracowywanie planu działań na następne trzy lata. Dokument ma być ogłoszony w lutym 2013 roku i opublikowany wraz z wynikami grupy za cały 2012 rok.
Czytaj także
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-11-05: Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
Brak magazynów energii to jedna z największych barier w rozwoju energetyki odnawialnej. Stopniowo zyskują one jednak zainteresowanie zarówno spółek energetycznych, jak i inwestorów indywidualnych. Nowe przepisy, które zapowiada rząd, mają pobudzić inwestycje w ten obszar, który może się okazać istotny także dla polskiego przemysłu.
Finanse
Ekstremalne zjawiska pogodowe będą coraz częstsze. To może pociągnąć za sobą problemy z dostępnością ubezpieczeń
Częstotliwość ekstremalnych zjawisk – takich jak powodzie, podtopienia, huragany, gradobicia, pożary, susze i fale upałów – nasila się wraz ze zmianami klimatycznymi. Rosną też spowodowane nimi straty finansowe: według danych PIU w krajach UE w ostatnich 40 latach wyniosły one 487 mld euro, a w przypadku Polski – 16 mld euro. Dla ubezpieczycieli oznacza to konieczność modyfikacji podejścia do wyceny ryzyka i uwzględnienia tej tendencji w wycenie zdarzeń ubezpieczeniowych. Z czasem może to też oznaczać spadek dostępności ochrony ubezpieczeniowej.
IT i technologie
Świadoma sztuczna inteligencja może powstać jeszcze w tej dekadzie. Tego dotyczy dzisiejszy wyścig zbrojeń
Entuzjaści idei AGI, czyli ogólnej sztucznej inteligencji, która będzie mieć atrybuty umysłu ludzkiego, przekonują, że powstanie ona już w ciągu najbliższych 5–10 lat. – Ten, kto tego dokona, przejmie władzę nad całym światem – ocenia Edi Pyrek, założyciel Global Artificial Intelligence Alliance. Siła wynikająca z połączenia dostępu do zasobu wszystkich globalnych informacji, gigantycznej mocy obliczeniowej i pewnego stanu świadomości nie będzie w stanie równać się z żadnym znanym ludziom rodzajem broni.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.