Mówi: | Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej Zbigniew Orkisz, p.o. prezes zarządu PGE Systemy |
PGE buduje specjalną sieć LTE dla energetyki. Usługi mają być uruchomione w maju 2024 roku
PGE Polska Grupa Energetyczna wchodzi w fazę realizacji inwestycji w sieć LTE450. Firma Ericsson dostarczy spółce sieć rdzeniową CORE, dzięki której będzie można realizować usługi szerokopasmowe w systemie łączności dla pasma 450 MHz. To kluczowa inwestycja, która ma przyspieszyć proces cyfryzacji zarządzania siecią energetyczną, ale też wzmocnić odporność na cyberzagrożenia i przerwy w dostawach energii. Usługi łączności w technologii LTE450 mają być uruchomione w maju 2024 roku. Umowa z firmą Ericsson będzie obowiązywała do 2033 roku i obejmie m.in. wsparcie techniczne.
– Transformacja energetyki to nie tylko budowa nowych, nisko- i zeroemisyjnych mocy wytwórczych, ale to także modernizacja i rozbudowa sieci dystrybucyjnej. Transformacja energetyki to również cyfryzacja, dzięki której będziemy mogli jeszcze skuteczniej i bezpieczniej zarządzać produkcją i dystrybucją energii, dbać o ciągłość dostaw i eliminować ewentualne awarie – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Jak zapewnia, budowa sieci LTE ma dla tej transformacji kluczowe znaczenie. Jest to jeden z najważniejszych elementów strategii PGE w obszarze telekomunikacji, ale z założenia ma służyć także innym przedsiębiorstwom energetycznym.
– To podniesie poziom bezpieczeństwa, ale przede wszystkim usprawni łączność, pracę sieci i optymalizację tej pracy, co w konsekwencji także przełoży się na lepsze wykorzystanie źródeł wytwarzania, sieci elektroenergetycznych, a także wpłynie na obniżenie rachunków naszych klientów – przewiduje prezes PGE.
Szerokopasmowa sieć łączności specjalnej będzie wykorzystywana w nowoczesnej łączności dyspozytorskiej służb energetycznych, a także zdalnym odczycie liczników energii elektrycznej czy uruchamianiu automatycznych mechanizmów sterowania. Jej istotną cechą jest bardzo dobra propagacja w terenie. Oznacza to, że krajowy zasięg będzie można osiągnąć, budując dużo mniej stacji bazowych niż w technologiach łączności bezprzewodowej na wyższych częstotliwościach.
– Uruchomione usługi pozwolą podnieść niezawodność procesów związanych z komunikacją w energetyce oraz poziom i jakość usług. Sieć LTE450 pozwoli na usprawnienie zarządzania siecią energetyczną, pracą dyspozytorów, a dzięki automatyzacji procesów monitorowania sieci pomoże skrócić czas usuwania awarii. Dla klientów oznacza to bezpieczniejsze i stabilniejsze dostawy energii, a dzięki wdrożeniu zdalnego odczytu liczników również szybszą obsługę – podkreśla Wojciech Dąbrowski.
Dzięki tej inwestycji Polska stanie się kolejnym, po m.in. Danii, Szwecji, Norwegii i Węgrach, europejskim krajem wykorzystującym taką technologię łączności do zarządzania siecią energetyczną. Na świecie działa 450 MHz Alliance, która jest organizacją zrzeszającą operatorów sieci 450 MHz oraz dostawców sprzętu telekomunikacyjnego dla tego pasma radiowego.
Obecnie wykorzystywane w energetyce systemy wąskopasmowe mają niewystarczającą przepustowość oraz pojemność, szczególnie w kontekście rosnącej liczby instalowanych urządzeń inteligentnych, a korzystanie z usług komercyjnych nie zapewnia właściwej ochrony pod kątem cyberbezpieczeństwa oraz niezawodności w sytuacjach awaryjnych. To właśnie sieć rdzeniowa CORE, będąca przedmiotem umowy między PGE Systemy a firmą Ericsson, ma odpowiadać m.in. za zarządzanie i realizację usług transmisji danych w sieci LTE450, obsługę funkcji mobilności, obsługę funkcji zapewnienia jakości usług, kreowanie profili użytkowników oraz ich uwierzytelnianie w celu ochrony przed nieuprawnionym dostępem do sieci LTE450. Umowa z Ericssonem ma obowiązywać do sierpnia 2033 roku. Wykonawca, po zrealizowaniu prac wdrożeniowych, będzie także świadczyć usługi gwarancji i wsparcia technicznego.
– Wchodzimy w fazę realizacji. Mamy przed sobą jeszcze szereg postępowań przetargowych, w szczególności realizowanych przez naszego partnera w tym projekcie, spółkę PGE Dystrybucja. Musimy przeprowadzić i dokończyć postępowania dotyczące adaptacji i dostosowania wież, które są w posiadaniu Grupy PGE. Musimy również pozyskać wieże komercyjne jako uzupełnienie dla nich. Trzeba również przeprowadzić i dokończyć postępowanie na dostarczenie zasilania, zarówno podstawowego, jak i awaryjnego – wymienia Zbigniew Orkisz, p.o. prezes zarządu PGE Systemy.
Usługi łączności w technologii LTE450 mają być uruchomione w maju 2024 roku.
Czytaj także
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-11: Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.