Newsy

PKO Bank Polski stawia na nowe technologie. Bank chce stworzyć w Polsce centrum innowacji finansowej

2017-06-07  |  06:55
Mówi:Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim

Paweł Bochniarz, prezes zarządu Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej

  • MP4
  • PKO Bank Polski obok wewnętrznych działów innowacji i własnych rozwiązań, stawia na współpracę ze start-upami, które są dla nich zewnętrznym źródłem innowacji. – Chcemy stworzyć w Polsce centrum innowacji finansowej – zapowiada Grzegorz Pawlicki z  PKO Banku Polskiego. Temu mają służyć takie programy jak ścieżka akceleracji „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” oraz MassChallenge, który może przyciągnąć do Polski innowacyjne firmy z Europy Środkowo-Wschodniej.

    – Młodym przedsiębiorcom nasz program daje przede wszystkim styczność z biznesem, czyli z realnymi klientami i ich problemami. Stworzyliśmy laboratoria do przetestowania innowacyjnych rozwiązań. Dajemy też wiedzę naszych ekspertów w dziedzinie bankowości i informatyki. Młodzi przedsiębiorcy mogą przeanalizować swój biznes i wypróbować swoje rozwiązania, ale też dopasować je do potrzeb rynkowych – mówi agencji Newseria Biznes Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji i Doświadczeń Klienta w PKO Banku Polskim.

    Z początkiem marca największy polski bank uruchomił nabór do akceleratora dedykowanego innowacyjnym start-upom z branży finansowej. „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” to część programu prowadzonego wspólnie z MIT Enterprise Forum Poland, wspierającego młode przedsięwzięcia technologiczne.

    W ramach specjalnej ścieżki dla FinTechów wyłoniono sześć projektów, które mają największy biznesowy potencjał i dopracowany pomysł na swoją działalność. Te start-upy PKO Bank Polski objął wsparciem i mentoringiem przez cały okres rozwoju ich pomysłu. Współpraca z finansowym gigantem otworzy im furtkę do komercjalizacji swoich usług i produktów.

    – Staramy się z każdym ze start-upów nawiązać ścisłą współpracę. Przekazujemy im wiedzę zarówno od naszych mentorów z obszaru biznesowego, jak i z obszaru IT. Z kilkoma prowadzimy już pilotażowe wdrożenia i myślę że to największa wartość akceleratorów, które nie skupiają się wyłącznie na wsparciu modelu biznesowego i nauce pitchowania, czyli prezentowania, ale na realnych wdrożeniach do biznesu, inkorporowaniu tych rozwiązań do procesów operacyjnych – mówi Grzegorz Pawlicki.

    Sześć finałowych projektów z branży FinTech zostało zaprezentowanych podczas wczorajszej konferencji StartSmart w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. Wydarzenie poświęcone zagadnieniom sztucznej inteligencji i internetu rzeczy zakończyło drugą edycję programu akceleracyjnego MIT Enterprise Forum.

    – Te dwie technologie mają potencjał, żeby zmieniać nasz świat – zarówno na poziomie makro, na którym funkcjonują duże przedsiębiorstwa i opiera się gospodarka, ale również na takim praktycznym, przyziemnym poziomie zwykłego obywatela. Połączenie tych dwóch technologii zmieni sposób, w jaki komunikujemy się z firmami za pośrednictwem internetu, w jaki sposób spędzamy czas oraz w jaki sposób wydajemy nasze pieniądze – mówi Paweł Bochniarz, prezes Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej, operatora programu MIT Enterprise Forum.

    Finałowa szóstka może liczyć na granty w maksymalnej wysokości 200 tys. zł na dofinansowanie działalności oraz do 50 tys. zł na usługi związane z rozwojem start-upu. Najlepsi wyjadą na szkolenie do bostońskiego Massachusetts Institute of Technology, jednej z najlepszych uczelni technologicznych na świecie.

    – Te start-upy już dzisiaj wdrażają w sektorze finansowym technologie oparte na sztucznej inteligencji, które mogą być zintegrowane z ofertą banku – mówi Paweł Bochniarz.

    Dyrektor Biura Innowacji w PKO BP zauważa, że dla dużych podmiotów współpraca ze start-upami to obok wewnętrznych działów drugie, zewnętrzne źródło pozyskiwania innowacji. Natomiast mikrofirmy uzyskują dzięki niej wsparcie i finansowanie w pierwszych etapach swojej działalności.

    – Mamy wewnętrzne procesy innowacji, każdy nasz dział jest innowacyjny i rozwija produkty. Akcelerator daje nam pomysły z zewnątrz, czyli otwiera nasze oczy na świat start-upów i FinTechu i poprzez zewnętrzne zespoły sprowadza te innowacje do banku. To jest obopólna korzyść dla banku i dla świata zewnętrznego, bo ten czerpie korzyści z doświadczonego gracza bankowego, a bank czerpie korzyści z ciekawych, szybkich rozwiązań fintechowych – wyjaśnia Grzegorz Pawlicki.

    W kolejnym kroku PKO Bank Polski będzie partnerem w amerykańskim akceleratorze MassChallenge, który działa w skali globalnej. Uruchomienie polskiej ścieżki programu zostało ogłoszone w ubiegłym tygodniu.

    – Uruchomienie nowego programu akceleracyjnego MassChallenge będzie szansą dla start-upów nie tylko z Polski, ale z całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Będą mogły one przyjechać do Polski, żeby przez trzy miesiące intensywnie pracować, kontaktować się z firmami, które są partnerami naszego programu, z polskimi inwestorami i być może wybrać Polskę jako miejsce dalszego rozwoju. Liczymy, że ten projekt pomoże Warszawie i Polsce stać się takim regionalnym hubem dla start-upów – mówi Paweł Bochniarz.

    – Chcemy stworzyć w Polsce centrum innowacji finansowej. Ściągnąć najlepsze start-upy technologiczne do Polski i pokazać, że tutaj jest centrum rozwoju przedsiębiorczości i innowacji – dodaje Grzegorz Pawlicki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

    Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

    Handel

    E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

    Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

    Firma

    Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

    Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.