Mówi: | Emilia Bartosiewicz-Brożyna |
Funkcja: | prezeska |
Firma: | Fundacja LBC Business Women Foundation |
Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie
Według danych PIE na koniec 2023 roku do kobiet należało 34 proc. jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce. To więcej niż średnio w skali całej UE, ale i tak kobiety wciąż rzadziej niż mężczyźni decydują się na prowadzenie własnej firmy. Powstrzymuje je przed tym głównie strach przed porażką, brak wiary w swoje umiejętności i wiedzy na temat narzędzi niezbędnych w prowadzeniu biznesu. Według danych przytaczanych przez Fundację LBC Business Women Foundation tylko 11 proc. przedsiębiorczych Polek uważa się za ekspertki w technologiach, a aż 60 proc. kobiet biznesu ocenia, że poziom ich kompetencji w tym zakresie jest niewystarczający. Kampania społeczna GO digital – realizowana przez Fundację LBC przy wsparciu Mastercard Strive, globalnej inicjatywy Caribou Digital i Mastercard Center for Inclusive Growth – ma zachęcić do sprawdzenia poziomu cyfryzacji firmy oraz testowania i wdrażania narzędzi cyfrowych, niezbędnych do rozwoju własnego przedsiębiorstwa.
– Czym wyróżniają się Polki przedsiębiorczynie na tle kobiet prowadzących biznesy na świecie? W ramach projektu GO digital miałam niedawno możliwość udziału w spotkaniach z przedsiębiorczymi kobietami w Waszyngtonie. Okazuje się, że jest wiele bardzo podobnych elementów, wiele punktów styku, czyli m.in. obawy o finansowanie czy szukanie inwestora. Natomiast z mojej perspektywy największą różnicą jest to, że Polki nie do końca wierzą w swoje kompetencje i umiejętności – słynny syndrom oszusta – zrobię jeszcze jeden certyfikat, jeszcze jeden kurs, to wtedy będę mogła powiedzieć o sobie „ekspertka”. Wydaje mi się, że w innych krajach wygląda to zupełnie inaczej. Dlatego życzyłabym przedsiębiorczym kobietom trochę więcej odwagi, żeby bardziej uwierzyły w siebie i w swoje kompetencje – mówi agencji Newseria Biznes Emilia Bartosiewicz-Brożyna, redaktor naczelna LadyBusiness.pl, założycielka społeczności LBC i prezeska Fundacji LBC.
Spośród ok. 3 mln przedsiębiorców w Polsce średnio co trzecia firma jest założona i prowadzona przez kobietę. Tym samym Polska zajmuje pod tym względem jedno z najwyższych miejsc w Unii Europejskiej. Z analizy danych z KRS, przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet, wynika, że na koniec 2021 roku do kobiet należało 32,5 proc. wszystkich firm w Polsce. Kobiety są właścicielkami 31 proc. mikroprzedsiębiorstw zatrudniających do dziewięciu pracowników, 25,5 proc. małych firm (od 10 do 50 pracowników), 15,7 proc. średnich (od 51 do 250 pracowników), a w sektorze dużych firm (powyżej 250 pracowników) – zaledwie 13,3 proc. Statystyki pokazują też, że przez kobiety zdominowany jest głównie rynek usług – do Polek należy aż 2/3 firm z branży usługowej.
– Kobiety motywuje do prowadzenia własnego biznesu przede wszystkim niezależność finansowa i poczucie, że mogą zarządzać swoim czasem. Co z drugiej strony czasem bywa też zgubne, jeśli angażujemy całą swoją uwagę, a swój czas, rodzinę i znajomych poświęcamy na rzecz prowadzenia biznesu – zwraca uwagę Emilia Bartosiewicz-Brożyna.
Według danych przytaczanych przez Fundację LBC Business Women Foundation tylko 11 proc. przedsiębiorczych Polek uważa się za ekspertki w technologiach. Z kolei 60 proc. kobiet biznesu uważa, że poziom ich kompetencji w tym obszarze jest niewystarczający. Program GO digital – realizowana przez Fundację LBC przy wsparciu Mastercard Strive, globalnej inicjatywy Caribou Digital i Mastercard Center for Inclusive Growth oraz wsparciu merytorycznym Polskiego Funduszu Rozwoju – ma dać im cyfrowe know-how i wspierać kobiety otwarte na cyfryzację, którym brakuje pewności siebie.
– Wykorzystanie narzędzi cyfrowych przez właścicielki firm to jest temat, nad którym pochylamy się właśnie w kampanii GO digital, ponieważ tych narzędzi jest bardzo wiele, mamy do tej technologii szeroki dostęp, ale go nie wykorzystujemy – mówi ekspertka.
GO digital rozpoczyna się od bezpłatnego testu poziomującego rozwój cyfrowy, na podstawie którego przedsiębiorczynie otrzymują spersonalizowane rekomendacje i wskazówki dotyczące dalszych kroków. W kolejnym etapie właścicielki firm zyskują dostęp do wybranych, bezpłatnych usług wspierających ich biznes, takich jak np. bezpłatne konsultacje czy warsztaty oraz moduły szkoleniowe online i offline pomagające w skutecznej integracji odpowiednich narzędzi cyfrowych.
– Chciałabym zachęcić do tego, żeby mądrze wybierać aplikacje czy narzędzia technologiczne. Największy błąd, który dziś często obserwuję, to jest logowanie się, testowanie bardzo wielu narzędzi, ale wdrażanie niewielu z nich. Otaczamy się bardzo dużą liczbą aplikacji, ale koniec końców nie zawsze potrafimy i chcemy z nich skorzystać – zauważa Emilia Bartosiewicz-Brożyna.
Czytaj także
- 2025-07-10: Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy
- 2025-07-08: K. Brejza: Potrzebna silniejsza demokratyczna kontrola nad działalnością służb specjalnych. Ten system wymaga przebudowy
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-23: Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech
Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.
Handel
Wzrost wydobycia ropy naftowej nie wpłynie na spadek cen surowca. Kierowcy jesienią zapłacą więcej za olej napędowy

Sierpień jest trzecim z rzędu miesiącem, gdy osiem krajów OPEC+ zwiększa podaż ropy naftowej na globalnym rynku; we wrześniu nastąpi kolejna zwyżka. Kraje OPEC, zwłaszcza Arabia Saudyjska, chcą w ten sposób odzyskać udziały w rynku utracone na skutek zmniejszenia wydobycia od 2022 roku, głównie na rzecz amerykańskich producentów. Nie należy się jednak spodziewać spadku cen ropy, gdyż popyt powinien być wysoki, a pod znakiem zapytania stoi dostępność ropy z Rosji. Nie zmienia to faktu, że jesienią ceny paliw na stacjach zazwyczaj rosną, a w największym stopniu podwyżki dotyczyć będą diesla.
Nauka
Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.