Newsy

Polskie firmy nie potrzebują już restrukturyzacji. Ich rozwój będzie napędzać innowacyjność

2014-12-05  |  06:55
Mówi:Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek
Funkcja:główna ekonomistka
Firma:Konfederacja Lewiatan
  • MP4
  • Polskie firmy są w coraz lepszej kondycji, większość rozwija się znacznie dynamiczniej niż cała polska gospodarka. Jeżeli potrzebują wsparcia, to nie programów naprawczych, tylko innowacyjnych, na które stawia teraz Agencja Rozwoju Przemysłu. Nowe instrumenty będą wspierać również małe i średnie przedsiębiorstwa.

    Strategia Agencji Rozwoju Przemysłu dotąd opierała się na restrukturyzacji zagrożonych firm. Teraz przewiduje rozwój trzech filarów – obok dotychczasowej działalności ma ona wspierać też innowacje i inwestycje.

    Polskie firmy nie potrzebują już restrukturyzacji – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan. – Zapewne znajdziemy w tych prawie 2 mln firm także takie, które wymagają restrukturyzacji, ale w tej chwili większość firm jest nastawiona na rozwój. Mimo że gospodarka nie rozwija się tak bardzo dynamicznie, to jednak szczególnie mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa sygnalizują bardzo wyraźnie, że innowacje i inwestycje w innowacje to jest coś, co rzeczywiście pomogłoby im się rozwijać.

    Do 2020 roku Agencja Rozwoju Przemysłu zamierza wydać na wsparcie polskich firm ok. 3 mld zł, z tego 1,3 mld przeznaczone jest na innowacje. Te środki mają trafić nie tylko do dużych państwowych przedsiębiorstw, w których restrukturyzację ARP lokowała dotychczas większość swego budżetu, lecz także do firm prywatnych oraz małych i średnich firm.

    Nowym narzędziem jest fundusz inwestycyjny dla małych przedsiębiorstw, może nie dla takich zalążkowych, dopiero powstających pomysłów i przekształcających się w przedsiębiorstwa, ale tych, które już zaczęły działać i potrzebują kapitału. Agencja będzie mogła zasilać takie przedsiębiorstwa na wczesnym etapie rozwoju pieniędzmi: albo pożyczając te pieniądze, albo wchodząc kapitałowo do firm – podkreśla główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan. – Ta zmiana strategii Agencji Rozwoju Przemysłu jest niebywale ważna z punktu widzenia gospodarki, z punktu widzenia sektora MŚP.

    Od 1991 roku Agencja Rozwoju Przemysłu udzieliła firmom 5 mld zł pożyczek, finansowała ich programy naprawcze, projekty rozwojowe oraz podnoszenie wartości aktywów.

    Jedną z form wspierania przedsiębiorczości w Polsce są specjalne strefy ekonomiczne, w których inwestorzy płacą znacznie niższe podatki. Dwie z nich, Euro-Parki Mielec i Euro-Park Wisłosan, należą do Agencji Rozwoju Przemysłu i do nich trafi ponad 160 mln zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów

    W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych​. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.

    Infrastruktura

    Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna

    Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.

    Edukacja

    Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć

    Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.