Newsy

Popyt na chmurę obliczeniową rośnie siedem razy szybciej niż na inne usługi IT

2015-11-24  |  06:35

Chmura obliczeniowa zyskuje coraz więcej użytkowników wśród małych i średnich firm. W ubiegłym roku wydatki na takie rozwiązania w Polsce rosły siedem razy szybciej niż na tradycyjne IT i wyniosły 130,3 mln dol. – wynika z danych IDC. Rozwiązania chmurowe to dla firm oszczędności i usprawnienie pracy. Umożliwiają one dostęp do zasobów firmy z dowolnego miejsca na świecie i na dowolnym urządzeniu.

Główne zalety przeniesienie środowiska firmowego do chmury to obniżenie kosztów, zwiększenie bezpieczeństwa oraz zwiększenie mobilności – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tomasz Smirnow, menadżer ds. rozwoju w firmie Onex Group, oferującej rozwiązania Microsoft i szkolenia z zakresu ich wykorzystania.

Jak podkreśla, swoje zasoby do chmury przenosi coraz więcej firm z sektora MŚP. Tego typu rozwiązania umożliwiają dostęp do zasobów firmy z każdego miejsca na świecie i z każdego urządzenia, które jest podłączone do sieci. To znacząco wpływa na usprawnienie pracy. Poza tym coraz więcej firm wybiera chmurę ze względu na kwestie bezpieczeństwa. Tym bardziej że małe i średnie firmy rzadko kiedy same mogą sobie pozwolić na duże nakłady na zabezpieczenia przed cyberzagrożeniami.

Dodatkowo chmura to rozwiązanie dużo tańsze, gdyż firmy mają możliwość rezygnacji z lokalnej infrastruktury serwerowej i przekierowania części swoich rozwiązań biurowych do chmury, co jest zdecydowanie lepszym i łatwiejszym sposobem utrzymania tego typu infrastruktury. Jest to po prostu oszczędność dla firm – mówi Tomasz Smirnow.

Jak wynika z najnowszego raportu firmy analitycznej International Data Corporation (IDC) rynek usług informatycznych w chmurze był jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów IT, rósł blisko siedem razy szybciej od sektora tradycyjnego. W 2014 r. wydatki na chmurę publiczną i prywatną w Polsce wyniosły 130,3 mln dol. i były o 30,2 proc. wyższe niż dwa lata temu.

Najlepiej sprzedają się najnowsze rozwiązania Microsoftu, które opierają się na technologii w chmurze. Mam tu głównie na myśli Office 365 w różnych wersjach, jak również Microsoft Azure, czyli mówimy o serwerach hostowanych w chmurze – mówi przedstawiciel Onex Group. – Zauważyliśmy dużą tendencję zwyżkową, jeżeli chodzi o zainteresowanie rozwiązaniami Office 365. W II kwartale tego roku sprzedaliśmy ponad 800 licencji tego rozwiązania. Klienci są zainteresowani przechodzeniem do chmury, coraz bardziej się do tego przekonują.

Klientów interesuje przede wszystkim model subskrypcyjny – w ramach stałej okresowej opłaty mają oni dostęp do najnowszej wersji pakietu oraz możliwość wyboru aplikacji, z których chcą korzystać.

Jest możliwość instalacji oprogramowania na pięciu urządzeniach osobistych, dodatkowo w ramach umowy rocznej ma się gwarancję zawsze najnowszego oprogramowania. Jest to dużo korzystniejsze dla firm, szczególnie małych, kiedy dana osoba może pracować na laptopie, PC, dodatkowo może mieć jeszcze tablet. We wszystkich urządzeniach w ramach jednej licencji można zainstalować takie rozwiązania – mówi Tomasz Smirnow.

Zdaniem eksperta przedsiębiorstwa coraz bardziej będą się skłaniać do większości rozwiązań hostowanych w chmurze, co umożliwia na przykład Microsoft Azure. Pozwalają one bowiem na ograniczenie lub nawet rezygnację z lokalnych serwerów, regularne przeprowadzenie backupów i wydajne rozwiązania pocztowe oraz bazy danych.

Coraz więcej poważnych firm decyduje się na takie działanie ze względu na usprawnienie pracy – przekonuje Tomasz Smirnow. – Przykładem mogą być niektóre uczelnie, które zdecydowały się na przeniesienie części swoich serwerów do chmury podczas rekrutacji. Od początku sierpnia do końca września na stronach uniwersytetów oraz uczelni wyższych trwa wzmożony ruch. Dzięki skierowaniu go do chmury serwery stacjonarne się nie zatykają i wszyscy sprawnie mogą wprowadzać swoje dane oraz przeprowadzać inne operacje w systemie rekrutacyjnym.

Według prognoz IDC w 2019 roku wartość rynku usług w chmurze prywatnej i publicznej przekroczy w Polsce 450 mln dol., co będzie stanowić blisko 11 proc. całego rynku usług IT (obecnie jest to około 4 proc.). Autorzy raportu zwracają uwagę na to, że w miarę rozwoju rynku coraz mniej istotne będą usługi jako takie. Rosnąć będzie natomiast zapotrzebowanie na chmurę jako platformę wspierającą rozwój nowych rozwiązań IT łączących Big Data (duże zbiory informacji), mobilność i media społecznościowe.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.