Newsy

Praca staje się bardziej mobilna. Muszą się do tego dostosować producenci urządzeń biurowych

2015-01-15  |  06:40

W tym roku 37 proc. pracowników zdecyduje się na model pracy zdalnej – wynika z analiz IDC. W wielu firmach trudno sobie wyobrazić pracę bez urządzeń mobilnych. Producenci sprzętu biurowego muszą za tymi tendencjami podążać. Inteligentne rozwiązania z zakresu zarządzania dokumentacją czy wydrukiem mogą pozwolić na znaczne oszczędności w firmie.

Szacuje się, że środowisko wydruku to koszt od 1 do 3 proc. przychodów całego przedsiębiorstwa, a zdarzają się nawet przypadki, gdzie koszty z tym związane dochodzą nawet do 12 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Maciej Nuckowski, dyrektor działu usług w Xerox Polska. – Jeżeli spojrzymy natomiast na całość zarządzania dokumentami i informacją, to może to być nawet kilkadziesiąt procent dochodów. 

Z danych KPMG wynika, że w Polsce mniej więcej połowa firm monitoruje koszty wydruku. W przypadku dużych firm odsetek ten jest jeszcze wyższy (61 proc.).

Firmy wdrażają nowoczesne rozwiązania biurowe nie tylko ze względu na oszczędności. Zmienia się model pracy – coraz więcej osób pracuje na urządzeniach mobilnych lub zdalnie i często muszą mieć dostęp do mobilnego wydruku. Poza tym coraz więcej firm decyduje się na outsourcing środowiska wydruku, czyli zlecenie go zewnętrznym firmom.

Zapotrzebowanie firm na tego typu usługi jest coraz większe. Polska, podobnie jak w innych dziedzinach, przeskoczyła okres powolnego rozwoju i sięga od razu po najnowsze trendy światowe, czyli wydruk mobilny, politykę bezpieczeństwa i pełny outsourcing środowiska wydruku. Nasz rynek jest pod tym względem wyjątkowo nowoczesny. Szacuje się, że jego wielkość będzie już niedługo większa niż we Włoszech czy Hiszpanii – mówi Nuckowski.

Jak podkreśla, po nowoczesne rozwiązania sięgają już nie tylko duże korporacje, lecz także mniejsze i średnie firmy.

Według KPMG najczęstszym źródłem informacji na temat kosztów wydruku jest audyt realizowany własnymi zasobami firmy – w ten sposób postępuje ponad połowa przedsiębiorstw monitorujących koszty wydruku.

Najpierw przyglądamy się infrastrukturze wydrukowej, optymalizujemy ją oraz poszczególne urządzenia. W drugim etapie przyglądamy się integracji ze środowiskiem wydruku pod kątem mobilności i wewnętrznej polityki bezpieczeństwa przedsiębiorstwa – precyzuje szef działu usług firmy Xerox. – W trzeciej fazie przyglądamy się samemu procesowi produkcji informacji na dokumencie i w miarę możliwości, przy użyciu narzędzi informatycznych, automatyzujmy proces.

Kwestie bezpieczeństwa mają w tym względzie dla firm duże znaczenie. Powoli przekonują się one, że zlecenie usług na zewnątrz czy technologia chmury może być równie bezpieczna lub nawet bezpieczniejsza niż rozwiązania stosowane do tej pory.

Wciąż jednak panuje dosyć konserwatywne przekonanie, że wszystko powinno być zamknięte, zaszyfrowane i najlepiej znajdować się w siedzibie przedsiębiorstwa – tłumaczy Nuckowski. – Rozwiązania chmurowe czy outsourcingowe mają więc mały problem z przebiciem się do osób zarządzających takimi obszarami. Myślę jednak, że to tylko kwestia czasu, roku, dwóch, trzech lat, i te rozwiązania trafią do powszechnego użytku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

Konsument

W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

Firma

Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.