Newsy

Prezes PKO BP: Polacy mają w genach przedsiębiorczość. Teraz musi się ona przełożyć na naszą gospodarkę

2016-01-15  |  06:55

W rozwoju biznesu najważniejszy jest innowacyjny pomysł i umiejętność przekucia go w zyski. Jak podkreśla Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, Polacy są przedsiębiorczy i pomysłów im nie brakuje. Świadczy o tym chociażby stale rosnąca liczba powstających start-upów. Do pełni sukcesu potrzeba im tylko nieco instytucjonalnej pomocy. Takim wsparciem ma być inicjatywa MIT Enterprise Forum Poland, która ma ułatwić start-upowcom rozwój w Polsce i wdrażanie ich innowacji do gospodarki.

Polacy mają w genach przedsiębiorczość, ona się w różny sposób pokazywała w naszej historii. Teraz jest czas, aby przełożyła się na gospodarkę. W tej chwili szukamy modelu innowacji, który byłby dobry dla Polski, dla całej polskiej gospodarki – mówi agencji Newseria Biznes Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO BP, który jest głównym partnerem MIT Enterprise Forum Poland.

Polaków wyróżnia także upór w dążeniu do celu oraz indywidualizm, który czasem – jak podkreśla Jagiełło – mógłby być zastąpiony większą kulturą współpracy. Te cechy sprawiają, że w Polsce dynamicznie przybywa start-upów. Dziś na rynku funkcjonuje ok. 2,4 tys. takich firm. Co więcej, charakteryzuje je szybkie tempo rozwoju. Przychody co trzeciego polskiego start-upu rosną w tempie 50 proc. rocznie, a kolejne 20 proc. notuje dynamikę wzrostu na poziomie 100 proc. Co drugi badany spodziewa się co najmniej pięciokrotnego wzrostu wyceny przedsięwzięcia w kolejnych dwóch latach – wynika z badania „Polskie startupy. Raport 2015”.

Każda wielka firma kiedyś była mała. My mówimy o tym, co we współczesnym świecie jest niezwykle ważne, czyli szybkiej transformacji małej firmy w firmę średnią i dużą. Mówimy o promocji przedsiębiorczości – podkreśla Jagiełło.

Wsparciu start-upów ze szczególnym naciskiem na komercjalizację wypracowanych przez nie technologii służyć na program MIT Enterprise Forum Poland. Inicjatorom chodzi o rozwój takiego otoczenia rynkowego, dzięki któremu start-upy przy współpracy z naukowcami będą mogły sprawnie przekształcać się w większe firmy, a wdrażane przez nie produkty będą wpływać na poprawę jakości życia społeczeństwa, a tym samym – na rozwój gospodarczy kraju.

Program MIT, który potrwa do 23 stycznia 2016 roku, skierowany jest do młodych naukowców z branży technologicznej i przedsiębiorców technologicznych we wczesnej fazie rozwoju. Prowadzony jest w dwóch ścieżkach. Pierwsza dotyczy zespołów badawczych złożonych minimum z dwóch osób, które dopiero planują założenie start-upu. Natomiast druga ścieżka dotyczy firm, które już funkcjonują na rynku, ale ich staż działalności nie jest dłuższy niż 3 lata i nie pozyskały finansowania kapitałowego w wysokości powyżej 1 mln zł. Zespoły te będą mogły liczyć m.in. na wsparcie międzynarodowych mentorów i ekspertów oraz pomoc w pozyskiwaniu kontaktów.

Najważniejszą rzeczą jest pomysł, przekucie go w działanie, pieniądze i rynek. Przez program współpracy z amerykańskim instytutem MIT w zakresie promocji start-upów i innowacji wkraczamy na nową, ciekawą ścieżkę. Mam nadzieję, że ona się przekuje w nowe firmy, w idee, które będą miały wielu klientów i miliardy złotych obrotu – podkreśla prezes PKO BP.

Jak podkreśla, nad innowacjami muszą pracować nie tylko start-upy, lecz także duże firmy. PKO BP angażuje się w wiele tego typu inicjatyw. Jedną z wdrażanych innowacji jest standard płatności mobilnych BLIK, z którego korzysta ponad 1 mln użytkowników urządzeń mobilnych. Bank pracuje także z polskimi naukowcami nad rozwiązaniami biometrycznymi.

Eksperci podkreślają, że bez innowacji trudno mówić o uruchomieniu potencjału polskiej gospodarki. Jak podkreśla Paweł Bochniarz, prezes Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej MIT Enterprise Forum Poland, Polska jest bardzo wysoko w europejskich rankingach pod względem potencjału intelektualnego i twórczego, natomiast w zakresie komercjalizacji technologii zajmujemy – według Eurostatu – trzecią lokatę od końca.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję

Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.

Prawo

Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym

Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.

Firma

Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie

Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.