Newsy

Rośnie liczba ofert pracy dla PR-owców. Przede wszystkim w branżach IT i nowych technologii

2017-03-02  |  06:35

Pod względem liczby ofert pracy dla PR-owców 2016 rok był najlepszy od ośmiu lat – wynika z raportu PRoto.pl. Osób do obsługi public relations szukają przede wszystkim firmy z sektora technologicznego. W ubiegłym roku odpowiadały one za ponad 12 proc. publikowanych ofert, podczas gdy w 2014 roku było to jedynie 3 proc. Eksperci zauważają, że zapotrzebowanie na specjalistów ds. komunikacji wynika z tego, że trzeba przetłumaczyć nowinki technologiczne na język zrozumiały dla każdego typu odbiorcy. 

– Rok 2016 był bardzo ciekawy pod kątem analizy rynku ofert pracy. W serwisie PRoto.pl pojawiło się najwięcej ofert od 2008 roku. Dominowały przede wszystkim oferty agencji PR – od nich pochodziło 42 proc. publikacji, ale aktywne były także firmy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Magdalena Wosińska, redaktor PRoto.pl.

Łącznie na PRoto.pl w ubiegłym roku opublikowano blisko 1,9 tys. ofert. Najlepszym miesiącem na szukanie pracy dla PR-owców był marzec (208 ogłoszeń), najsłabszym – grudzień (108). Średnio każdego miesiąca PR-owcy mogli znaleźć 150 ogłoszeń dla siebie. Ze strony firm pochodziło ponad 790 zgłoszeń, co oznacza 15-proc. wzrost względem 2015 roku.

– Branża technologiczna najczęściej „puszczała oko” do PR-owców. W rzeczywistości coraz bardziej wirtualnej, ciekawej nie tylko dla pasjonatów, lecz także dla zwykłych zjadaczy chleba, rolą specjalistów ds. komunikacji będzie przetłumaczenie nowinek technologicznych na język zrozumiały dla każdego typu odbiorcy. Stąd zwrot w kierunku PR-u nie dziwi – ocenia Wosińska.

Jeszcze w 2014 roku ogłoszenia od firm z sektora IT stanowiły jedynie 3 proc. publikacji. W ubiegłym roku na 341 ogłoszeń, w których wskazano branżę, jaką mieliby obsługiwać PR-owcy, 97 dotyczyło branży IT (ponad 12 proc.). Dynamiczny wzrost zainteresowania przez firmy z sektora IT osobami związanymi z PR wskazuje, że znajomość nowych technologii będzie dużym atutem na rynku pracy.

– Najmniejsze problemy w znalezieniu pracy mieli specjaliści, największe – menadżerowie i dyrektorzy. W 2016 roku pojawiły się jedynie 72 oferty dla menadżerów. Dla porównania w 2011 roku 393 razy mogli oni znaleźć dla siebie nową pracę – zaznacza redaktor PRoto.pl.

Firmy poszukujące pracowników zazwyczaj decydowały się na specjalistów (508 publikacji). W drugiej kolejności kierowały ogłoszenia do konsultantów i asystentów (148), do menadżerów i dyrektorów ogłoszeń było zaledwie 25. Z kolei agencje szukają konsultantów (531 – 77 proc. ogłoszeń), praktykantów (259) i specjalistów (237), na wyższe stanowiska liczba ogłoszeń sięgnęła 45. Tym samym łącznie do menadżerów i dyrektorów skierowanych było 4 proc. ogłoszeń.

– Najłatwiej PR-owcy pracę mogli znaleźć w Warszawie. Na województwo mazowieckie przypadło 71 proc. publikacji, czyli ponad 1,3 tysiąca. Dla porównania, w województwie dolnośląskim, które zajęło drugie miejsce, ofert było ponad 140. To jest naprawdę duża różnica – podkreśla Magdalena Wosińska.

Na trzecim miejscu znalazło się województwo małopolskie (123 ogłoszenia).

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

Firma

Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.