Newsy

Rośnie sprzedaż nabiurkowych drukarek 3D. Co dziesiąte urządzenie dostępne na rynku pochodzi z Polski

2017-06-21  |  06:35

W 2016 roku na świecie sprzedano 500 tys. drukarek 3D o wartości ponad 5 mld dol. W 2020 roku wartość rynku może wzrosnąć 4-krotnie. Zdecydowanie najszybciej rośnie segment drukarek nabiurkowych. Szacuje się, że stanowią one nawet 95 proc. wszystkich sprzedawanych urządzeń 3D. Większość trafia do biznesu, gdzie mogą służyć obniżeniu kosztów wdrażania produktów i skrócenia czasu produkcji. Przyszłością rynku są urządzenia wielofunkcyjne.

– Wartość rynku druku 3D rośnie bardzo szybko. Przewiduje się, że w 2019 roku osiągnie wartość ponad 30 mld dol. Cały rynek i dynamika jego wzrostu są szacowane na ponad 25 proc. rocznie, niektórzy mówią o 30 proc. Segment drukarek nabiurkowych rośnie najszybciej, o ponad 30 proc. Widzimy, jak klienci podchodzą do tematu i jak mocno potrzebna jest ta technologia małym i średnim przedsiębiorstwom – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Przemysław Jaworski, prezes i założyciel ZMorph, firmy produkującej tego typu urządzenia.

Obecnie wartość rynku druku 3D szacuje się (w zależności od źródła) na 5–7 mld dol. Prognozy Gartnera wskazują, że w 2016 roku sprzedaż drukarek 3D mogła sięgnąć 500 tys. sztuk (niemal dwukrotnie więcej niż rok wcześniej), a w 2019 roku może być to już 5,6 mln. Obecnie większość sprzedawanych drukarek to urządzenia desktopowe, które – według raportu Deloitte – stanowią nawet 95 proc. wszystkich sprzedanych drukarek 3D. Co dziesiąte urządzenie dostępne na rynku pochodzi z Polski.

– W Polsce rynek druku 3D jest bardzo bogaty. W ostatnich latach powstało dużo firm, które zajmują się tym tematem. Jeśli chodzi o rozwój tej technologii, jesteśmy zaawansowani, szczególnie w segmencie desktopowym, ale też coraz więcej firm stawia na wielkoformatowe drukarki. Myślę, że know how w kraju jest bardzo dobrze rozwinięty, jest też dużo absolwentów uczelni technicznych. Zdecydowanie mamy na rynku dużo do powiedzenia – podkreśla Jaworski.

Obecnie w Polsce działa ok. 100 firm, choć większość to dostawcy, a nie producenci. Dane Deloitte wskazują, że blisko połowa z nich powstała w ciągu roku, nieco ponad 10 proc. działa na rynku ponad 4 lata. W 2015 roku wartość rynku wynosiła ok. 40 mln zł. Polscy producenci stawiają przede wszystkim na drukarki biurkowe.

Najszybciej zapotrzebowanie na druki 3D rośnie w stomatologii. Wedle IDC w 2020 roku ten rynek będzie odpowiadał za 15 proc. zbytu urządzeń.

– Cały przemysł bardzo dużo korzysta na druku 3D. Drukuje się nawet silniki rakietowe czy części samochodów. Jeszcze nie jesteśmy na etapie, żeby finalne produkty były robione tylko za pomocą druku 3D, ale jest już to coraz bardziej popularne. Dochodzą do tego takie branże, które można byłoby uznać za bardziej egzotyczne, jak drukowanie jedzenia. Rynek rośnie w wielu różnych kierunkach, także np. fashion design, personalizowane produkty, jak np. zegarki – ocenia prezes ZMorph.

Drukarki 3D coraz częściej trafią też do małego i średniego biznesu. Jak przekonuje ekspert, mogą być znacznym ułatwieniem dla młodych firm, bo oznaczają niższe koszty wdrażania produktów i przyspieszenie prac na etapie przygotowywania projektów. To zaś oznacza krótszy czas wprowadzania produktów na rynek.

– Z pomocą drukarek 3D możemy dziś skracać czas produkcji, wdrożenia konkretnych rozwiązań projektowych, i to często za ułamek ceny. Jeśli myślimy o dużej skali produkcji, to dochodzimy do drogich technik, które zaczynają się opłacać przy dużych wolumenach, ale jeśli jesteśmy na samym początku, mały wolumen oznaczał jak dotąd wysokie koszty. Ta sytuacja się zmieniła dzięki drukarkom 3D – tłumaczy Jaworski.

Najtańsze drukarki desktopowe można kupić za 1–2 tys. zł, choć wymagają one doinwestowania, jeśli użytkownikom zależy na wysokiej jakości wydruku. Przyszłością mogą się okazać drukarki, które choć wciąż mieszczą się na biurku, łączą różne funkcje. Takie wielofunkcyjne urządzenia produkuje ZMorph. Są one dostępne od 9 tys. zł. Z czasem ich dostępność będzie większa, przede wszystkim ze względu na niższe ceny.

– Na tych drukarkach można wytwarzać obiekty zarówno monomateriałowe, jak i multimateriałowe oraz wykorzystywać takie techniki jak frezowanie czy wycinanie laserem po dokupieniu głowic, które rozszerzają funkcjonalność. Jesteśmy w podobnym segmencie cenowym jak drukarki konkurencji, natomiast umożliwiamy rozbudowę funkcjonalności. Nie trzeba kupować kilku maszyn, wystarczy jedna i dodatkowe głowice. W kolejnych latach ceny urządzeń będą spadać i zdecydowanie dostępność rynkowa maszyn dla zwykłego śmiertelnika będzie dużo większa – przekonuje Przemysław Jaworski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

Firma

Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.