Newsy

Rynek inteligentnych domów wart jest 100 mln zł. Za pięć lat może być to nawet sześć razy więcej

2016-01-15  |  06:35

Polski rynek rozwiązań wchodzących w skład tzw. inteligentnego domu jest obecnie wyceniany na 100 mln zł. Polacy najbardziej zainteresowani są sterowaniem systemami bezpieczeństwa poprzez urządzenia mobilne oraz rozwiązaniami oszczędzającymi energię i zwiększającymi komfort. Doświadczenia krajów Europy Zachodniej wskazują, że za pięć lat rynek ten może wzrosnąć nawet sześciokrotnie.

Są trzy obszary, które najbardziej interesują Polaków. Po pierwsze, bezpieczeństwo, czyli wszystko, co jest związane z alarmami. Po drugie, konsumpcja energii, a po trzecie, komfort, który oznacza zarządzanie przez telefon światłem, bramami czy naturalną wentylacją – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Radosław Borkowski, dyrektor zarządzający w polskim oddziale francuskiej firmy Somfy. – Smartfon jest głównym elementem spinającym cały system. Dzięki niemu cały czas mamy niejako swój dom w kieszeni.

Rynek inteligentnych domów w Polsce jest wart obecnie ok. 100 mln zł. Obserwując dane z rynków zachodnich – zdaniem Borkowskiego – można przypuszczać, że w najbliższych latach będzie podwajał swoją wartość w ciągu roku. Francuska firma Somfy szacuje, że za pięć lat rynek inteligentnych domów w Polsce osiągnie wartość 600–700 mln zł.

Jest to więc wzrost rzędu 600 proc. – wskazuje Radosław Borkowski. – Prędzej czy później rynek ulegnie nasyceniu. Inwestycja w inteligentny dom jest długoterminowa. Wiele zależy więc od koniunktury budowlanej.

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie polskiego oddziału Somfy, dziś prawie dwie trzecie Polaków deklaruje zainteresowanie inteligentnymi rozwiązaniami do zarządzania swoją nieruchomością. Ponad 20 proc. przyznaje, że mieszka już w takich domach lub mieszkaniach. Więcej niż połowa jest zdania, że w ciągu najbliższych pięciu lat każdy będzie mógł sterować domowymi urządzeniami za pomocą smartfona lub tabletu.

Funkcją telefonu dzisiaj jest nie tylko komunikacja z innymi osobami. To również e-mail, zarządzanie domem, opłacanie rachunków, a z drugiej strony – media społecznościowe. Urządzenie mobilne staje się nieodzownym element codziennego życia i korzysta z niego każdy – mówi Borkowski.

Według badania firmy Somfy o pojęciem „dom inteligentny” słyszało aż 84 proc. ankietowanych. Takie nieruchomości są postrzegane jako nowoczesne, zdalnie sterowane, funkcjonalne, oszczędne oraz bezpieczne.

Technologia cały czas się rozwija – uważa Radosław Borkowski. – Wczoraj dostarczaliśmy pilota do bramy, dzisiaj mamy rozwiązanie geolokalizacji, czyli telefon komunikujący się z satelitą. Niebawem będziemy budować inteligentne okno, czego dzisiaj nikt nie ma na rynku. To łącznik między otoczeniem zewnętrznym a życiem prywatnym. Chcemy, by także ono stało się inteligentne. To jeden z kierunków, które Somfy wyznacza sobie na najbliższe lata.

Badanie przeprowadzone przez Somfy dotyczyło także oczekiwań, jakie mamy wobec inteligentnych domów. Ankietowani najczęściej wskazywali zarządzanie za pomocą smartfonu oświetleniem (87 proc.), klimatyzacją, ogrzewaniem oraz alarmem (po 83 proc.), bramą wjazdową (ok. 81 proc.) i kamerą domowego monitoringu (80 proc.). Krajowych konsumentów mniej interesują takie funkcjonalności, jak inteligentne lodówki same zamawiające brakujące produkty (42 proc.), sterowanie pralką za pomocą smartfona (55 proc.) czy zintegrowanym z siecią WWW telewizorem (66 proc.).

Dzisiaj budujemy przede wszystkim świadomość klientów – twierdzi Radosław Borkowski. – Właśnie wchodzi na rynek grupa młodych, dynamicznych ludzi, dla których użycie smartfonów i nowe technologie są codziennością. To głównie oni zainteresowani są takimi rozwiązaniami i tutaj widzimy największy potencjał.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.