Mówi: | Aleksander Kwiatkowski Wacker |
Funkcja: | partner w firmie Softax |
Rynek zaawansowanych technologii wkracza w świat mody. To szansa dla Polaków
Połączenie ubrań i elektroniki to już nie wizja science fiction, lecz rzeczywistość. Trwają zaawansowane prace nad stworzeniem rzeczy (ubrań i biżuterii), które będą wyposażone w urządzenia elektroniczne, ułatwiające codzienne funkcjonowanie. Polskie dokonania na tym polu doceniono w Azji.
Najnowocześniejsze technologie wkraczają w świat mody. Efektem połączenia tych dwóch obszarów jest m.in. najnowsza wersja Google Glass stworzona przez Diane von Fürstenberg. Także polscy projektanci i inżynierowie starają się wykorzystać swój potencjał na tym perspektywicznym polu, co pokazali między innymi podczas targów mobilnych w Szanghaju.
– Rynek jest nowy, bardzo ciekawy i rozwojowy. Kto pierwszy, ten lepszy. Kto będzie miał lepsze pomysły, ten wygra. Nasi inżynierowie i projektanci mają na nim duże szanse. Technologia się miniaturyzuje, dzięki czemu można ją połączyć z designem. Okazuje się często, że mamy tyle gadżetów na co dzień, że stają się one częścią ubioru, biżuterii i chcemy, żeby były ładne – mówi agencji informacyjnej Newseria Aleksander Kwiatkowski Wacker, partner w firmie tworzącej oprogramowania w obszarach telekomunikacji, transportu i obronności Softax.
Zaawansowany technologicznie ubiór może mieć czujniki zbierające informacje (GPS, kamery), np. o pogodzie czy samopoczuciu, oraz procesory, które je przetwarzają. Urządzenia elektroniczne przyszłości są tak projektowane, aby np. podczas spaceru można je było naładować energią słoneczną czy siłą naszych mięśni.
– Idziemy przede wszystkim w kierunku miniaturyzacji urządzeń. Spójrzmy na nanotechnologię, w której wykonuje się procesory i inne podstawowe urządzenia. One stają się elementami biżuterii, ubioru, naszego życia. Będzie się też wprowadzało różnego rodzaju elementy jako tatuaże, biżuterię bliższą ciału. To wszystko będzie naładowane elektroniką i będzie spełniało różnego rodzaju funkcje, o których w tej chwili możemy tylko marzyć lub przeczytać w książkach science fiction – podkreśla Aleksander Kwiatkowski Wacker.
Już teraz na przykład zegarki są wyposażane w kamery i czujniki, dzięki którym można uzyskać i zgromadzić informacje dotyczące zdrowia użytkownika czy spalanych kalorii. W zasadzie każdy element garderoby – od zegarka po buty – może stać się komputerem. Dlatego tak istotne jest połączenie rozwiązań technologicznych z modnym wyglądem, nad czym trwają prace na całym świecie, w tym w Polsce.
– Nasza obecność w Szanghaju dowodzi tego, że jesteśmy doceniani. Po pierwsze, dlatego że nasi designerzy są w stanie stworzyć coś pięknego, co przyciąga oko. Po drugie, dlatego że to, co tworzymy, jest praktyczne od strony elektronicznej i zgodne z tym, czego oczekujemy od najnowocześniejszych urządzeń elektronicznych na świecie – podkreśla Aleksander Kwiatkowski Wacker.
Czytaj także
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-23: Prezydencja Węgier w UE za półmetkiem. Jej ocena dzieli europarlamentarzystów
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-10-17: Wiele wyzwań polskiej prezydencji w UE. Jednym z kluczowym będą prace nad nowym budżetem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.
Infrastruktura
Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.
Edukacja
Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.