Mówi: | Robert Biedroń |
Funkcja: | prezydent Słupska |
Słupsk pracuje nad ponadmiejską ideą smart city. Szykuje zmiany w komunikacji i infrastrukturze
Słupsk chce budować nie tylko inteligentne miasto, lecz także inteligentny region. W ramach tego procesu zamierza integrować komunikację publiczną z innymi gminami. Planowana wspólna karta miejska ma ułatwiać zarówno komunikację w regionie i zakup biletów, jak i dostęp do urzędów, służby zdrowia i kultury. Bez usprawnień w komunikacji i infrastrukturze trudno mówić o poprawie jakości życia mieszkańców – podkreśla Robert Biedroń, prezydent Słupska.
– Miasto to wulkan energii i pomysłów. Włodarze oczywiście mogą mieć jakieś plany, ale muszą podążać ciągle za zmianami technologicznymi i oczekiwaniami mieszkańców, które stale się zmieniają – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Robert Biedroń, prezydent Słupska. – Nie jesteśmy w stanie przy tak małym zaufaniu społecznym dzisiaj nadal integrować społeczeństwa bez długofalowej wizji.
Idea smart city to dla miast konieczność, przede wszystkim ze względu na dynamicznie rosnącą liczbę mieszkańców. Jak szacuje ONZ, dziś w miastach mieszka ponad połowa ludzi na świecie, co tydzień przenosi się do nich prawie milion osób. Za 30 lat mieszkańców miast będzie 6 mld. To rodzi duże wyzwania w obszarze budownictwa, transportu, służby zdrowia czy edukacji. Naczelnym założeniem smart city jest poprawa jakości życia mieszkańców.
Jak podkreśla Biedroń, dla Słupska ta idea jest niezwykle istotna, ale rozpatruje ją w szerszej kategorii, regionalnej.
– Zachęca nas do tego formuła Miejskich Obszarów Funkcjonalnych, w ramach której gminy wraz z miejscowościami przewodnimi, stolicami, zaczynają myśleć o pewnych rozwiązaniach w szerszym kontekście, ponadgminnym – wyjaśnia prezydent Słupska. – Jako stolica Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego myślimy np. o integracji komunikacji publicznej. Nie chcemy tworzyć osobnej komunikacji dla Ustki i osobnej dla Słupska, ale ją zintegrować, także w ramach np. powiatu.
Jak wynika z przyjętej przez rząd koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju do 2030 roku Miejski Obszar Funkcjonalny (MOF) powinien być ciągłym przestrzennie układem osadniczym, złożonym z odrębnych administracyjnie jednostek i obejmować zwarty obszar oraz powiązaną z nim funkcjonalnie strefę zurbanizowaną. Administracyjnie tereny te mogą jednak obejmować gminy zarówno miejskie, wiejskie, jak i miejsko-wiejskie.
Miasto planuje szereg działań związanych zarówno z integracją komunikacji publicznej, jak i z rozbudową infrastruktury.
– Myślimy o wspólnej karcie miejskiej, która nie tylko służyłaby mieszkańcom do komunikacji i zakupu biletów, lecz także umożliwiała im pewne kwestie związane z urzędami, dostępem do kultury i służby zdrowia – zapowiada Robert Biedroń. – Planujemy również inwestycje infrastrukturalne związane z drogami, ścieżkami rowerowymi. To wszystko jest realizacją takiej ponadmiejskiej idei smart city.
Jak podkreśla Biedroń, elementy smart city to również szybka informacja dla mieszkańców o spóźnieniach autobusów czy utrudnieniach na drogach, zinformatyzowana służba zdrowia, proekologiczne rozwiązania, a także inteligentne zarządzanie budżetem, np. tworzenie grup zakupowych z innymi samorządami.
Czytaj także
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-25: Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu
- 2025-05-02: Im bliżej wyborów prezydenckich, tym więcej dezinformacji. Polacy nie umieją jeszcze jej rozpoznawać
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-04-23: Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.