Mówi: | Michał Olszewski |
Funkcja: | zastępca prezydenta miasta stołecznego Warszawy |
Stolica stawia na innowacje. Priorytety na przyszły rok to projekt Virtualna Warszawa, rozbudowa drugiej linii metra oraz rower miejski
Władze stolicy chcą wprowadzać innowacyjne rozwiązania technologiczne w przestrzeni miejskiej, aby ułatwiać życie mieszkańców oraz stwarzać lepsze warunki do inwestowania. W przyszłym roku priorytetem ma być m.in. realizacja opartego o internet rzeczy systemu Virtualna Warszawa, który ma być gotowy w latach 2017–2018, rozbudowa drugiej linii metra oraz sieci wypożyczalni rowerów miejskich.
– Koncentrujemy się na kilkunastu obszarach, w których miasto chce doskonalić swoje parametry społeczne i gospodarcze, a także środowiskowe – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Michał Olszewski, zastępca prezydenta miasta stołecznego Warszawy. – Innowacje są w tym procesie bardzo ważne, bo przede wszystkim pozwalają wiele efektów osiągnąć taniej, szybciej albo przy znacznie mniejszych kosztach społecznych.
Jak tłumaczy Michał Olszewski, w szybko zmieniających się realiach innowacje są konieczne, by poprawiać jakość życia mieszkańców. Czasem inwestycje te wiążą się z pewnymi utrudnieniami, które jednak są chwilowe i służą długoterminowym celom.
– Skłamałbym, gdybym powiedział, jakie innowacje będziemy realizowali za rok, bo rynek technologii, rozwiązań i oczekiwania mieszkańców są tak zmienne, że pewnie za rok będziemy mówić o jeszcze innych projektach, które będziemy chcieli zrobić w Warszawie – mówi Olszewski.
Jednocześnie dodaje, że zmiana miasta w smart city to projekt długoterminowy, którego nie da się zrealizować w rok lub dwa lata. Priorytetem dla Warszawy jest transport miejski i mobilność. Jak zaznacza Olszewski, nie jest to problem stolicy Polski, ale wszystkich miast w Europie.
– To problem przekrojowy – od planowania przestrzennego po rozwiązania technologiczne, ale na końcu też wszystko kończy się na infrastrukturze – wyjaśnia zastępca prezydenta Warszawy. – Nie da się dzisiaj mówić o polskich miastach i o innowacjach w polskich miastach bez mówienia o potężnych nakładach na infrastrukturę. Chcemy, żeby ta infrastruktura również była innowacyjna, jak np. pociągi Inspiro, które mają bardzo niskie zużycie energii.
Takie inwestycje jak stołeczne metro czy Pomorska Kolej Metropolitalna w Trójmieście to działania, które poprawiają komfort życia mieszkańców i przyciągają do miast inwestorów. Prace nad rozbudową drugiej linii metra będą jednym z najważniejszych zadań władz stolicy w 2016 roku. Pod koniec października br. Metro Warszawskie wybrało ofertę włoskiej firmy Astaldi i tureckiej Gülermak, wykonawców odcinka centralnego, na rozbudowę w wariancie 3+3 (po trzy stacje w każdą ze stron). Inne koncerny ubiegające się o kontrakt zaskarżyły jednak decyzję do Krajowej Izby Odwoławczej. Zgodnie z harmonogramem rozbudowa drugiej linii powinna zakończyć się w 2019 roku.
Innym priorytetem władz Warszawy będzie rower miejski. Działający od 2012 roku system wypożyczalni rowerów cieszy się coraz większą popularnością – niedawno odnotowano 6-milionowy wynajem, a liczba rowerów w systemie Veturilo przekracza już 3 tysiące. W przyszłym roku umowa z dotychczasowym operatorem wygasa, więc miasto planuje nowy przetarg, a wraz z nim wprowadzenie do systemu kilku nowości.
– Mamy cały pakiet projektów, które mają poprawić jakość przestrzeni miejskiej, budować tzw. centra lokalne. Ten projekt również rusza w przyszłym roku. Przyszły rok będzie owocował w kilkadziesiąt nowych przedsięwzięć – zapowiada Michał Olszewski. – Kolejną rzeczą istotną dla Warszawy są projekty z obszaru beaconów, jak Virtualna Warszawa.
To jeden z pierwszych systemów, który w tak dużej skali wykorzystuje beacony, miniaturowe nadajniki, kluczowe elementy internetu rzeczy. Celem tej realizacji ma być poprawa komunikacji zarówno w mieście, jak i w poszczególnych budynkach. Dzięki specjalnej aplikacji na telefony komórkowe użytkownicy systemu będą mogli na przykład zdalnie zająć miejsce w kolejce, a system poprowadzi ich krok po kroku do wyznaczonej lokalizacji. Virtualna Warszawa ma ułatwić także poruszanie się w przestrzeni miejskiej i urzędach osobom niepełnosprawnym oraz turystom.
– To projekt, który z miesiąca na miesiąc coraz bardziej dojrzewa i będzie w pełni doskonały w latach 2017–2018 – zapowiada Michał Olszewski.
Czytaj także
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-08: Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
- 2025-08-01: Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-08-06: Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji
Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.
Transport
Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami

W sierpniu ceny benzyny, oleju napędowego i autogazu powinny pozostać na poziomach z lipca – uważa ekspertka rynku z firmy Reflex. Wyższe będą zawsze na stacjach premium, tych, które oferują bogatszą ofertę dodatkową, promocje dla uczestników programu lojalnościowego, oraz w regionach, w których tradycyjnie paliwa są droższe ze względu np. na wyższą siłę nabywczą mieszkańców. Różnice mogą sięgać kilkudziesięciu groszy na litrze. Obszary, wokół których te wartości oscylują, zależą z kolei od sytuacji globalnej. Warto patrzeć na sytuację na Bliskim Wschodzie i w Ukrainie.
Polityka
A. Mularczyk (PiS): Nawiązanie poważnego dialogu z Niemcami jest konieczne nie tylko w kontekście reparacji. Powinien być podpisany traktat polsko-niemiecki

– Nie wystarczy jednorazowy gest czy inicjatywa. To musi być podjęcie dialogu, być może też przygotowanie nowej umowy bilateralnej, nowego traktatu polsko-niemieckiego, który regulowałby wszystkie obszary, które wynikały ze skutków II wojny światowej – mówi Arkadiusz Mularczyk, poseł do Parlamentu Europejskiego z PiS-u. Podkreśla, że proces ten nie będzie łatwy, bo wymaga konsekwencji i stanowczości, ale widzi szansę w prezydenturze Karola Nawrockiego, który już zadeklarował kontynuację starań w tym zakresie. Zdaniem europosła wsparciem w polsko-niemieckim dialogu może być administracja Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.