Newsy

Sztuczna inteligencja zmieni cały sektor usług dla biznesu. Zagrożone 200 tys. miejsc pracy

2017-02-15  |  06:55

Rozwój technologii i sztuczna inteligencja wpłyną w najbliższych latach na rynek pracy w Polsce. Eksperci Accenture szacują, że automatyzacja może zagrozić całej branży usług szacowanej obecnie na około 200 tys. miejsc pracy. Roboty przejmą jednak głównie proste czynności, a jednocześnie pojawią się nowe stanowiska związane z obsługą i udoskonalaniem tych maszyn.

– Sztuczna inteligencja dotknie około 200 tys. miejsc pracy w sektorze usługowym. Jest to branża, która w ostatnich dwóch dekadach powstała w Polsce od zera i cały czas się rozwija. Jednak sztuczna inteligencja będzie w stanie wiele miejsc pracy w tym sektorze zastąpić lub zmienić w taki sposób, że proste czynności wykonywane przez ludzi przejmą roboty. W zamian pojawią się natomiast miejsca pracy związane z budowaniem i udoskonalaniem takich maszyn – prognozuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

Z tegorocznego raportu „Technology Vision 2017” przygotowanego przez firmę Accenture wynika, że technologia będzie w coraz większym stopniu zmieniać sposób pracy w centrach usług. Z danych branżowego stowarzyszenia ABSL, które zrzesza globalnych inwestorów, wynika, że w ubiegłym roku działało w Polsce prawie 940 centrów usług, które zatrudniały łącznie 212 tys. pracowników.

Prognozy mówią, że do 2020 roku zatrudnienie w branży nowoczesnych usług dla biznesu może znaleźć 300 tys. pracowników. Obok motoryzacji to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów. Powoli zaczyna mieć on problem z coraz większym niedoborem wykwalifikowanej kadry. Z raportu Accenture wynika, że rozwiązaniem tego problemu i szansą na szybszy rozwój branży może się okazać automatyzacja i wykorzystanie sztucznej inteligencji. Wdrożenie rozwiązań technologicznych opartych na sztucznej inteligencji może mieć pozytywny wpływ nie tylko na sektor usługowy, lecz także na całą polską gospodarkę – prognozują eksperci Accenture.

– Jest wiele sektorów gospodarki, które od wielu lat zmagają się ze spadającymi marżami i przychodami. Dotyczy to chociażby branży telekomunikacyjnej czy bankowej. One mają ogromny kapitał swoich lojalnych klientów, o których wiedzą bardzo dużo i są w stanie zaoferować im zupełnie nowe usługi – mówi Jacek Borek.

Zdaniem dyrektora zarządzającego Accenture Technology sztuczna inteligencja i rozwój technologii mogą w kolejnych dekadach poważnie zachwiać rynkiem pracy. Jednak korzyści z automatyzacji dorównują zagrożeniom.

 Im szybciej podejmiemy wyzwania związane ze sztuczną inteligencją, tym szybciej osiągniemy korzyści i będziemy w stanie zniwelować zagrożenia. Najważniejsza jest świadomość i zrozumienie trendów technologicznych. To pozwoli osobom zarządzającym indywidualnie decydować o tym, jak je wykorzystać, aby być jeszcze bardziej efektywnym i skutecznym. Zaniechanie tego na obecnym etapie może doprowadzić do tego, że potem będzie już za późno – mówi Jacek Borek.

Tegoroczny raport „Technology Vision 2017” Accenture nakreśla pięć głównych trendów technologicznych na nadchodzące lata. Po pierwsze, sztuczna inteligencja stanie się nowym interfejsem użytkownika. Coraz częściej użytkownicy będą komunikowali się z maszynami, wykorzystując język naturalny. Prawie 80 proc. respondentów w badaniu Accenture jest przekonanych, że sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje sposób interakcji z klientami.

Na znaczeniu będą zyskiwać też platformy o globalnym zasięgu zapewniające dostęp do różnego rodzaju usług. To kontynuacja trendu, na fali którego popularność zdobyły m.in. Uber czy Airbnb. Natomiast urządzenia elektroniczne będą w coraz większym stopniu dostosowywać się do potrzeb i oczekiwań użytkowników. Technologiczny wyścig wygra ten, kto zapewni swoim klientom jak najlepsze doświadczenia.

Kolejny trend zakłada, że firmy będą coraz aktywniej poszukiwać nowych obszarów rozwoju, między innymi poprzez współpracę ze start-upami. Dwie trzecie przedsiębiorców zapytanych przez Accenture przyznaje, że ich firmy zaczynają działać w całkowicie nowych, cyfrowych realiach.

W kolejnych latach na popularności mają zyskiwać również elastyczne formy zatrudnienia. Będzie dotyczyć to zarówno pracodawców, jak i pracowników. 85 proc. przedstawicieli najwyższej kadry zarządzającej planuje w większym zakresie korzystać z usług niezależnych i wysoko wykwalifikowanych freelancerów. Polska jest jednym z liderów w tym zakresie z uwagi na popularność samozatrudnienia jako formy współpracy.

 W polskiej gospodarce mamy wręcz zagłębie bardzo kreatywnych informatyków, którzy stopniowo przebijają się na rynki globalne. Polska jest również jednym z europejskich liderów w sektorze usług informatycznych i szeroko rozumianego outsourcingu. Moim zdaniem te trendy technologiczne pozwolą małym i średnim firmom wypłynąć na rynki globalne poprzez oferowanie coraz to nowych usług dla centrów serwisowych – mówi Jacek Borek.

Dyrektor zarządzający Accenture Technology zauważa, że już teraz zaawansowane technologia i sztuczna inteligencja mają coraz większy wpływ na życie codzienne.

– Wiele osób praktycznie nie wyobraża sobie życia bez nawigacji w telefonie. Może nie zdajemy sobie sprawy z tego, ale już korzystamy ze sztucznej inteligencji na co dzień. Przełom nastąpi wtedy, kiedy zastąpi ona człowieka w czynnościach życia codziennego, jak na przykład w rezerwacji wizyty u lekarza. Zamiast posługiwać się klawiaturą komputera czy ekranem telefonu, będzie można mówić do maszyny naturalnym językiem, a ona zrozumie, przełoży to na całą serię zapytań do bazy danych i jeszcze odpowie w zrozumiały sposób. I będzie to robić 24 godziny, 7 dni w tygodniu, bez opóźnień –mówi Jacek Borek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Polska z planem zmian w edukacji na następne 10 lat. Szkoły będą uczyć lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych

Wdrożenie Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji to jeden z kamieni milowych KPO. Jej osią ma być Dekalog Cyfrowej Transformacji Edukacji ­– zebrany w 10 punktów zestaw kluczowych wyzwań, z jakimi system edukacji będzie się musiał zmierzyć, by wyposażyć uczniów w kompetencje, które już dziś stają się niezbędne, nie tylko na rynku pracy. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji. Wszystkie założenia wynikające z dokumentu mają być spełnione do 2035 roku.

Teatr

Alicja Węgorzewska: W Warszawskiej Operze Kameralnej sięgamy po rzadkie i trudne dzieła sprzed wieków. Chcemy zaprezentować widzom najwyższy kunszt

– Sukcesy Warszawskiej Opery Kameralnej to sukcesy całego zespołu. Każde ogniwo musi pracować na najwyższych obrotach i na najwyższym poziomie – podkreśla Alicja Węgorzewska. Dyrektor WOK wyjątkowo skutecznie działa na rzecz przywracania niezwykłych dzieł barokowych na scenę i zaprasza do współpracy nietuzinkowych artystów. W obliczu rosnącej dominacji sztucznej inteligencji i rewolucji technologicznej stara się udowodnić, że klasyka nie tylko przetrwała próbę czasu, ale i zyskała nową jakość. Efektem pracy wielu osób są nieprzeciętne produkcje, profesjonalnie zarejestrowane i odnoszące sukcesy na międzynarodowych konkursach.

Problemy społeczne

Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy

Roczny cykl regularnej aktywności fizycznej w połączeniu z edukacją zdrowotną znacząco redukuje ryzyko zdrowotne i poprawia kondycję – wynika z programu badawczego Zdrowa OdWaga przeprowadzonego przez Medicover. U uczestników badania poprawiły się wskaźniki zdrowotne, spadła też absencja chorobowa w pracy. – Wyliczyliśmy metodą naukową, że dzięki 12-miesięcznemu programowi zdobyli oni dodatkowy rok życia w lepszym zdrowiu – ocenia dr n. med. Piotr Soszyński, koordynator medyczny programu badawczego Zdrowa OdWaga.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.