Mówi: | Piotr Golonka |
Funkcja: | koordynator ds. marketingu |
Firma: | Toshiba |
Toshiba: telewizory w Full HD w ciągu kilku lat zastąpią w Ultra HD. To cztery razy lepsza jakość obrazu
Do polskich sklepów trafiła nowa generacja telewizorów wysokiej rozdzielczości – tzw. 4K lub Ultra HD. Nowa technologia pozwala na osiągnięcie cztery razy większej szczegółowości obrazu niż w dotychczas sprzedawanych urządzeniach. Na razie jednak nie ma nadawców emitujących sygnał w nowej technologii, a ceny takich telewizorów są bardzo wysokie.
– Jest to rozdzielczość cztery razy większa niż Full HD – wyjaśnia Piotr Golonka, koordynator ds. marketingu Toshiba. – Spodziewamy się, że w przeciągu kilku lat to będzie nowy standard rozdzielczości telewizji.
Dotychczas dostępne na rynku telewizory Full HD mają rozdzielczość ekranu 1920 na 1080, czyli ponad 2 miliony pikseli. Nowa technologia pozwala na wyświetlenie obrazu 3840 na 2160 punktów. To pozwala na budowanie bardzo dużych ekranów – w jednym panelu ultra HD „mieszczą się” cztery ekrany Full HD.
– Ta różnica jest widoczna. Widząc obok siebie telewizor z sygnałem Full HD i z sygnałem Ultra HD zobaczymy tę różnicę na korzyść Ultra HD. Tam bogactwo szczegółów i detali jest naprawdę dużo większe – zapewnia Golonka.
Rozdzielczość 4K to rozdzielczość taśmy filmowej 35 mm, czyli jakość filmu kinowego. Nie ma jednak obecnie oficjalnego standardu nadawania sygnału telewizyjnego w nowej technologii.
– Faktycznie trochę czasu musi minąć zanim nadawanie sygnału w Ultra HD będzie zestandaryzowane. Na razie trwają różnego rodzaju testy na całym świecie, i w Japonii, i w Europie, które mają taki standard wypracować – mówi Golonka.
W Polsce czołowi światowi producenci oferują już swoje pierwsze telewizory i monitory komputerowe w ultrawysokiej rozdzielczości o różnych przekątnych ekranu – największe to ponad 80 cali. Przekonują, że różnicę w jakości obrazu można odczuć nawet odtwarzając na nowych ekranach filmy w „zwykłym” HD, dzięki tzw. upscalingowi, czyli konwersji obrazu na potrzeby ekranów Ultra HD.
– Możemy odtworzyć zwykły materiał w formacie Full HD np. na Blu-ray, na telewizorze 4K i ta rozdzielczość będzie uplasowana wyżej niż Full HD, bliżej rozdzielczości Ultra HD. Więc nie jest do końca prawdą, że mając telewizor Ultra HD nie jesteśmy w stanie poczuć zalet wynikających z tej technologii – mówi ekspert Toshiby.
Ceny nowych telewizorów to, w zależności od wielkości ekranu, od kilkunastu do nawet ponad 150 tys. zł.
Czytaj także
- 2024-08-12: Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
- 2024-05-15: Wojciech „Łozo” Łozowski: Wziąłem już udział w większości fajnych dużych formatów telewizyjnych. Dostaję też wiele paździerzowych propozycji i je staram się odrzucać
- 2024-03-01: Krystyna Sokołowska (Miss Polonia 2022): Może po konkursie Miss World otworzą się perspektywy na pracę w telewizji. Chciałabym poprowadzić jakiś program
- 2024-02-29: Dagmara Kaźmierska: Zawsze miałam inne marzenia niż udział w „Tańcu z Gwiazdami”, ale zdecydowałam się w końcu spełnić prośby producentów. Już kilka lat temu mi to proponowano
- 2024-02-07: Monika Richardson: Jeżeli miałabym wracać do telewizji, to tylko do mediów publicznych. W TVP panuje jednak większy chaos, niż zakładałam, i brakuje strategii wprowadzania zmian
- 2023-12-22: Tomasz Kammel: Obawę o pracę ma każdy człowiek, który pracuje. Ja przez 27 lat w mediach starałem się robić swoje i dostosowywać się do zmian
- 2023-09-21: Mateusz Szymkowiak (TVP): Telewizja się obroni. Zawsze będzie potrzebna, bo oferuje programy misyjne, kulturalne i sportowe
- 2022-10-04: Biedronka otworzyła już około 100 mniejszych, wielkomiejskich sklepów. Format ultra mini będzie się rozwijać w centrach dużych miast i większych osiedlach [DEPESZA]
- 2022-09-29: Adam Fidusiewicz: Uważam, że dużo osób kłamie. Jest to wpisane w naturę człowieka i normalne
- 2022-10-05: Tamara Arciuch: Przestałam oglądać telewizję, bo nie chcę być manipulowana. W informacjach jest za duży ładunek emocjonalny
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Prawo
Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.