Newsy

Ubezpieczyciele inwestują w start-upy. Nowe technologie wymusiły rewolucję na rynku ubezpieczeń

2016-11-10  |  06:45

Rozwój nowych technologii i mediów społecznościowych wymaga od branży ubezpieczeniowej innowacyjnego podejścia, dlatego od kilku lat w ubezpieczeniach rozwija się tzw. insurtech. Ubezpieczyciele inwestują w start-upy, które wykorzystują cyfrowe narzędzia i oferują całkiem nowe usługi. Podobne rozwiązania pojawiają się również w Polsce, jednak na tle innych państw europejskich wciąż wypadamy słabo pod względem innowacyjności.

– Branża ubezpieczeniowa nie jest innowacyjna. Wprawdzie różnie to wygląda w różnych krajach. Ubezpieczyciele muszą jednak patrzeć na rynek. Zmieniają się potrzeby klientów i sposób, w jaki technologia wpływa na ich zachowania klientów, więc muszą też być różne produkty ubezpieczeniowe. Ubezpieczyciele muszą się do tego ubezpieczyciele dostosowywać – mówi agencji Newseria Biznes Marcin Pluta, partner zarządzający i współzałożyciel Sollers Consulting, firma specjalizująca się w usługach wdrożeniowych dla branży finansowej, ubezpieczeń i bankowości. – Dziś tylko 2 proc. rynku na świecie jest ubezpieczone, więc ubezpieczyciele mogą szukać nowych miejsc na wykorzystanie swoich produktów, a także nowych produktów.

Innowacje w branży ubezpieczeń są ściśle związane z rozwojem nowych technologii, które wpływają na poziom bezpieczeństwa, zwiększają wiedzę ubezpieczycieli o klientach oraz wymuszają stworzenie całkiem nowych produktów ubezpieczeniowych.

– Na świecie bardzo ważne są rozwiązania takie jak autonomiczne samochody czy telematyka, które wpłyną na ubezpieczenia majątkowe, w szczególności komunikacyjne. Telematyka umożliwi lepsze dostosowanie rozwiązań do potrzeb klienta. W przyszłości młodzi kierowcy, którzy będą bezpiecznie prowadzić samochód, będą mogli płacić znacznie mniej niż dzisiaj dzięki temu, że ubezpieczyciel będzie więcej wiedział o ich stylu jazdy – mówi Marcin Pluta.

Jak przewiduje współzałożyciel Sollers Consulting, nowe technologie i wprowadzenie na rynek samochodów autonomicznych spowodują przesunięcie ubezpieczeń komunikacyjnych z indywidualnych w stronę korporacyjnych. Obecnie ubezpieczenia korporacyjne stanowią około 20 proc. sprzedaży.

 Ubezpieczyciele muszą mieć nowy pomysł na te produkty. Możliwe, że w przyszłości klient w ogóle nie będzie musiał ubezpieczać swojego samochodu, bo zrobi to za niego korporacja czy producent oprogramowania – uważa Marcin Pluta.

Na branże ubezpieczeniową wpływa też rozwój internetu rzeczy i technologii wspierających tzw. inteligentny dom. Dzięki urządzeniom i czujnikom, które mogą ostrzegać przed nieprzewidzianymi zdarzeniami i im zapobiegać, ubezpieczyciele będą mieli większą kontrolę nad ryzykiem. Firma Gartner wskazuje, że do 2018 roku na całym świecie będzie ok. 6 mld urządzeń, które będą samodzielnie sygnalizować potrzebę naprawy czy przeglądu. Obowiązek ubezpieczenia domu w przyszłości przejmie zaś firma zarządzająca domem i systemami elektronicznymi.

Media społecznościowe i nowe narzędzia w komunikacji spowodowały z kolei zmiany w postawach konsumenckich. Dla ubezpieczycieli istotna jest generacja millenialsów, która oczekuje innych kanałów kontaktu i elastycznych produktów ubezpieczeniowych, a z drugiej strony rozwój big data spowodował, że ubezpieczyciele dysponują większą liczbą danych o swoich klientach i mogą nimi efektywnie zarządzać.

Zmiany w otoczeniu rynkowym, postęp technologiczny i rozwój narzędzi cyfrowych wymuszają na branży ubezpieczeniowej innowacyjne podejście i konieczność szybkiej adaptacji. Stąd od kilku lat w ubezpieczeniach rozwija się nowy segment, tzw. insurance tech. Ubezpieczyciele zaczynają inwestować w start-upy, które wykorzystują nowe technologie i oferują całkiem nowe rozwiązania.

Z raportu firmy Gartner wynika, że już 2/3 największych światowych firm ubezpieczeniowych zainwestowało w insurtech. W kolejnych dwóch latach w ich ślady pójdzie reszta ubezpieczycieli.

Innowacje widzimy w wielu ubezpieczeniowych start-upach technologicznych. Przykładem mogą być ubezpieczenia typu peer to peer, ubezpieczenia krótkoterminowe, ubezpieczenia płatne według użycia i sposobu w jaki np. kierowca prowadzi samochód. Ubezpieczyciele muszą zdecydować, które z tych rozwiązań chcą wdrożyć, które mogą wdrożyć przy współpracy z partnerami, a które nie sprawdzą się w przyszłości – mówi Marcin Pluta.

Liderem ubezpieczeń peer to peer (inaczej ubezpieczenia społecznościowe) jest obecnie start-upowa platforma Friendsurance, w której grono przyjaciół może stworzyć własną grupę ubezpieczeniową. Część ich składki jest rezerwowana na opłacenie mniejszych szkód, natomiast większe są pokrywane z tradycyjnego ubezpieczenia. Jak zauważa Marcin Pluta, na świecie pojawia się coraz więcej podobnych narzędzi, natomiast polski rynek w segmencie insurtech wciąż raczkuje.

W Polsce nie mamy bardzo dużo start-upów typu insurtech. Nasze firmy ubezpieczeniowe są bardzo zaawansowane, jeżeli chodzi o systemy podstawowe informatyczne w ubezpieczeniach, natomiast brakuje nowinek technologicznych, których bardzo dużo widzimy w Wielkiej Brytanii czy w Niemczech. Jest kilka dobrych pomysłów, jak np. Janosik, aplikacja dla kierowców, z którą ubezpieczyciele zaczynają współpracować. Chodzi o to, żeby myśleć, jak te nowoczesne rozwiązania połączyć z ubezpieczeniami – mówi Marcin Pluta.

O nowych trendach w ubezpieczeniach majątkowych i innowacjach w branży ubezpieczeniowej goście z całego świata – już po raz piąty – będą rozmawiać podczas międzynarodowej konferencji „Innovation in Insurance”, która odbędzie się w Warszawie 21 listopada. W spotkaniu, którego organizatorem są Sollers Consulting i Guidewire Software, wezmą udział przedstawiciele największych firm ubezpieczeniowych z całego świata.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.