Mówi: | Anna Witkowska |
Funkcja: | dyrektor |
Firma: | Stołeczne Biuro Turystyki |
Warszawa zachęca turystów i mieszkańców do korzystania z aplikacji. Mają one pomóc w poznawaniu miasta i jego historii
Warszawa postanowiła wykorzystać do promocji miasta najnowsze technologie. Stawia na aplikacje mobilne, które wykorzystują wirtualną rzeczywistość jako formę poznawania miasta i jego historii. Ostatnio powstała aplikacja wirtualnej rzeczywistości #HoryzontHistorii. Miasto proponuje także aplikację pozwalającą na selfie z awatarem Fryderyka Chopina.
– Nowoczesne technologie są niezwykle popularnym sposobem na poznawanie miasta. Wykorzystywanie tych nowych technologii to tendencja wyraźna na całym świecie i my również staramy się ja wykorzystywać – przyznaje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Witkowska, dyrektor Stołecznego Biura Turystyki.
Współcześni turyści potrzebują dodatkowych bodźców wywołujących pozytywne emocje i skojarzenia z danym miastem. Trzeba wyjść temu naprzeciw i zapewnić im atrakcyjną formę zwiedzania.
– Tworzymy aplikacje na urządzenia mobilne, wykorzystujemy rozszerzoną rzeczywistość, wirtualną rzeczywistość po to, żeby pokazać miasto w sposób, jaki nie jest do zobaczenia w normalnych warunkach. Chodzi o to, żeby pokazać miejsca, których nie można zwiedzić, a dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii jest to możliwe – tłumaczy Anna Witkowska.
Warszawa jest popularnym miejscem wyjazdów na city break, czyli na krótkie wyjazdy, najczęściej weekendowe. W ubiegłym roku przyjechało do stolicy blisko 8 mln turystów. Przeważają turyści z Polski, zorganizowane wycieczki szkolne lub pracownicze. Ta tendencja się jednak zmienia i stolica staje się coraz bardziej popularnym kierunkiem przyjazdów gości z zagranicy.
Stołeczne Biuro Turystyki wyprodukowało dwie aplikacje pozwalające zobaczyć Warszawę z innej perspektywy, zagłębić się w historię i poznać miejsca, których już nie ma.
– Aplikacja „Chopin in Warsaw”, wykorzystując rozszerzoną rzeczywistość, pozwala zobaczyć miejsca, które już nie istnieją, do których normalnie nie ma obecnie dostępu, np. salonik Chopinów albo Pałac Saski – mówi Anna Witkowska – Dodatkowa aplikacja „Selfie with Chopin”, która dzięki geolokalizacji i technologii wykrywania twarzy pozwala sobie zrobić zdjęcie z wirtualną postacią Fryderyka Chopina, z awatarem Fryderyka Chopina – dodaje.
Aplikacje te cieszą się ogromną popularnością nie tylko wśród młodzieży. Zdjęcia można bez ograniczeń umieszczać na swoich portalach społecznościowych.
Czytaj także
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-02-19: Biomimetyczny dron z nogami sprawdzi się w dostawach i misjach ratunkowych. Technologia inspirowana jest wronami
- 2025-02-11: Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
- 2025-02-06: Firmy stawiają na coraz większą autonomię pracowników. To ważne szczególnie dla młodego pokolenia
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
Pomimo brexitu relacje handlowe między Polską a Wielką Brytanią nie tylko się utrzymały, ale też nabrały nowej dynamiki. W 2023 roku wartość wymiany towarów i usług osiągnęła rekordowe 36,4 mld euro – wynika z raportu Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. Rosną także obustronne inwestycje. W Polsce działa już ponad 1,4 tys. firm z kapitałem brytyjskim zatrudniających 113 tys. osób. Również polskie firmy coraz częściej eksplorują rynek brytyjski. Szczególnie dynamicznie rozwija się współpraca w sektorach strategicznych energetycznym, obronnym, technologicznym i finansowym.
Transport
Dziennie policjanci zatrzymują średnio 69 osób z zakazem prowadzenia pojazdów. Trwają prace nad zaostrzeniem przepisów dla kierowców

W 2024 roku policjanci przeprowadzili ponad 16 mln badań na zawartość alkoholu w organizmie i zatrzymali 91,3 tys. nietrzeźwych kierujących. W 2022 roku, przy mniejszej liczbie kontroli, było ich niemal 104,5 tys. Spadek jest zauważalny, ale problem wciąż jest poważny. Dodatkowo 16,5 tys. osób naruszyło sądowy zakaz prowadzenia pojazdów, a 8,2 tys. nie zastosowało się do decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania. Trwają prace nad przepisami, które zaostrzą kary w tym obszarze.
Handel
Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin

Polska jest nadal największym producentem sprzętu AGD w UE, ale traci na znaczeniu pod wpływem silnej konkurencji z krajów trzecich, przede wszystkim Chin. Ostatnie dwa lata były trudne dla branży, wciąż pojawiają się nowe zagrożenia, ale – jak podkreślają jej przedstawiciele – widać światełko w tunelu. Producenci AGD liczą na pozytywny wpływ deregulacji, również w obszarze środowiskowym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.