Newsy

Z usług e-administracji samodzielnie korzysta ponad 70 proc. firm. Liczba udogodnień dla nich szybko rośnie

2019-02-18  |  06:25
Mówi:Dominik Wójcicki
Funkcja:dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej
Firma:Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii
  • MP4
  • Ponad 70 proc. przedsiębiorstw samodzielnie korzysta z e-administracji. Jeszcze więcej, bo prawie 90 proc., przynajmniej raz uzyskało informacje za pośrednictwem strony internetowej danej instytucji. Odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorców jest portal biznes.gov.pl, gdzie mogą oni uzyskać dostęp do 350 e-procedur. Średnio co miesiąc z portalu korzysta 1,5 mln osób, rocznie – już ponad 15 mln. Będziemy uruchamiać kolejne udogodnienia, już niedługo planujemy wprowadzić usługę e-doręczeń – zapowiada Dominik Wójcicki z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

    Oczekiwania firm wobec administracji w zakresie usług online są takie same jak oczekiwania wobec rynku komercyjnego. Chodzi o to, żeby można było załatwić sprawę szybciej, łatwiej, bez czytania wielu stron. Świat w tę stronę zmierza. Informacja ma być podana tu i teraz, w sposób przystępny, a my chcemy być częścią tego świata – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dominik Wójcicki z Departamentu Gospodarki Elektronicznej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.

    Raport międzynarodowej firmy doradczej McKinsey „Polska jako cyfrowy challenger 2018” wskazuje, że pod względem cyfryzacji nasz kraj jest w czołówce Europy. Już w 2016 roku wartość usług cyfrowych wynosiła ok. 112 mld zł, czyli 6,2 proc. naszego PKB. W 2025 roku ma to być już 275 mld zł. Pod względem cyfryzacji rozwijamy się nawet dwukrotnie szybciej niż największe europejskie kraje. Szybko rośnie też liczba spraw urzędowych, które można załatwić bez wychodzenia z domu. Polacy już teraz mogą korzystać z kilkudziesięciu e-usług publicznych na platformach i portalach rządowych.

    – Portal biznes.gov.pl jest stworzony dla przedsiębiorców po to, żeby mogli znaleźć tam potrzebne informacje i załatwić sprawy administracyjne. Jest to odpowiedź na potrzeby przedsiębiorców, którzy chcą załatwiać sprawy w sposób cyfrowy, czyli w tym wypadku online – wskazuje Dominik Wójcicki.

    Z raportu McKinsey wynika, że już ponad 71 proc. przedsiębiorstw samodzielnie korzysta z e-administracji, a w ogóle z usług administracji publicznej za pomocą internetu – 35 proc. dorosłych Polaków. Niektórzy tylko częściowo korzystaj z e-usług, ale drukują dokumenty i idą z nimi do placówki, ale coraz więcej chce korzystać już tylko z internetu.

    – Coraz więcej jest klientów tylko cyfrowych lub w połowie cyfrowych. Reakcja przedsiębiorców na nowe usługi cyfrowe jest pozytywna. Tego właśnie oczekują – zaznacza przedstawiciel MPiT.

    Z portalu biznes.gov.pl w 2018 roku skorzystało 7 mln użytkowników (wzrost o blisko 64 proc. rdr.). Tylko w grudniu 2018 roku portal zanotował 1,5 mln wyświetleń, jeszcze na początku 2017 roku było to trzykrotnie mniej. Łącznie w 2018 roku strona miała 15 mln wyświetleń przy 8,7 mln rok wcześniej.

    – Te wszystkie dane pokazują, że apetyt na to, żeby załatwiać sprawy cyfrowo i żeby szukać odpowiedzi w sposób cyfrowy, jest coraz większy. My widzimy to od drugiej strony. Administracja musi nadrobić te niewielkie opóźnienie, które ma do poziomu bankowości czy strefy finansów, tak by przedsiębiorca – tak samo jak załatwia sprawę w banku – mógł załatwiać sprawy administracyjne – przekonuje Wójcicki.

    Portal biznes.gov.pl to 1,3 tys. poradników dotyczących zakładania i prowadzenia biznesu i 500 artykułów, z których w 2018 roku skorzystało 600 tys. przedsiębiorców. Można też skorzystać z 350 e-procedur, np. uzyskać zaświadczenia i zezwolenia czy złożyć wnioski.

    Z nowych funkcjonalności warty docenienia jest Głos Przedsiębiorcy. To miejsce, w którym przedsiębiorcy mogą zgłaszać pomysły na zmiany legislacyjne, prawne czy na kwestie, na które administracja rządowa powinna zwrócić uwagę. Mamy już opublikowanych ponad 250 takich pomysłów, wiele z nich jest zrealizowanych albo w trakcie realizacji – wskazuje Dominik Wójcicki.

    Funkcjonalności i rozwiązań w ramach e-administracji będzie coraz więcej. Jak zapowiada Dominik Wójcicki, już niedługo portal biznes.gov.pl  i CEIDG mają zostać zintegrowane tak, aby sprawy można było załatwiać, logując się jednym loginem i hasłem.

    Wraz z Ministerstwem Cyfryzacji planujemy realizację projektu e-doręczeń, żeby pisma urzędowe były dostarczane tak jak e-mail, czyli do skrzynki odbiorczej. Myślę, że wielu przedsiębiorców to doceni – mówi Dominik Wójcicki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

     Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

    Infrastruktura

    Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

    Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

    IT i technologie

    Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

    Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.