Newsy

Zmiany na rynku public relations. Branży coraz bliżej do doradztwa strategicznego

2017-01-03  |  06:20

Firmy i korporacje oczekują, że agencje PR zadbają nie tylko o ich komunikację, lecz także o stronę wizerunkową ich kluczowych procesów biznesowych. Dlatego branży coraz bliżej do konsultingu. To najbardziej wyraźny trend ostatnich lat, który dostrzegły już największe światowe firmy doradcze, stwarzając niejako konkurencję dla agencji PR. Eksperci od komunikacji prognozują, że w przyszłym roku branżę czekają kolejne zmiany związane z rozwojem nowych technologii i mediów społecznościowych.

 Zmiany, które zachodzą w branży public relations, są odpowiedzią na zmieniające się media tradycyjne i oczekiwania klientów. Widzimy, że coraz bardziej przenikają się różne obszary komunikacji, reklamy, marketingu i PR. Klienci oczekują, że agencje będą w stanie dostarczyć im po trochu z każdego z tych obszarów – mówi agencji Newseria Biznes Klara Banaszewska, dyrektor generalna Grayling Polska.

Jednym z najważniejszych trendów ostatnich lat w branży PR było rosnące znaczenie doradztwa strategicznego. Firmy i korporacje coraz częściej oczekują, że agencje PR będą w stanie wesprzeć od strony wizerunkowej ich kluczowe procesy biznesowe, fuzje, transakcje, debiuty giełdowe czy kryzysy korporacyjne. Przedstawiciele branży podkreślają, że w tym kontekście PR coraz bardziej zbliża się do konsultingu.

– Niedawno firma doradcza Deloitte przejęła w Londynie agencję, która zajmuje się PR-em kryzysowym i korporacyjnym. W Polsce widzimy, że w ciągu ostatniego roku Deloitte zaczął budować dział komunikacji i doradztwa komunikacyjnego. Natomiast EY kilka tygodni temu przejął firmę MillionYou, która jest liderem na rynku usług crowdsourcingowych. Agencjom PR wyrasta więc duża konkurencja – mówi Klara Banaszewska.

Szukając odpowiedzi na pytanie, w jakim kierunku będą zmieniały się usługi PR, globalni eksperci Grayling pod koniec każdego roku analizują nowe technologie, innowacje mediowe i zmiany w zachowaniach konsumenckich, a następnie na podstawie pozyskanych obserwacji przygotowują specjalne zestawienie trendów, które będą miały największy wpływ na branżę. W ramach ostatniego cyklu opublikowanego w drugiej połowie października 2016 r. wyróżniono siedem tendencji.

– Niemal wszystkie przyszłoroczne trendy są powiązane z mediami online i nowymi technologiami. Z pewnością w dalszym ciągu będzie rosło znaczenie mediów społecznościowych i komunikacji firm za pośrednictwem tego kanału. Zaobserwujemy też coraz większą rolę w komunikacji firm tzw. influencerów, czyli youtuberów i blogerów – mówi Klara Banaszewska.

Eksperci agencji prognozują, że w przyszłym roku mocnym trendem będzie indywidualizacja, która sprawi, że konsumenci będą mieli coraz lepszy dostęp do szytych na miarę produktów, rozwiązań i usług online.

Wchodzące właśnie w dorosłość pokolenie Z oczekuje inteligentnych rozwiązań mobilnych, które przejmą rolę ich osobistych asystentów. Z drugiej strony młodzi odbiorcy domagają się surowych informacji, bez retuszu, najlepiej w czasie rzeczywistym. Dlatego media coraz chętniej tworzą blogi z relacjami na żywo, prowadzą transmisje strumieniowe i dynamiczne działania w mediach społecznościowych.

Prognozy na przyszły rok przewidują również rosnącą popularność technologii VR (rzeczywistość wirtualna), AR (rzeczywistość rozszerzona) i MR (rzeczywistość mieszana). Granice między światem rzeczywistym a cyfrowym będą się stopniowo zacierać, co już znajduje potwierdzenie w kampaniach wizerunkowo-marketingowych prowadzonych ostatnio przez światowe marki.

– Bardzo ciekawy przykład to niedawna kampania Lockheed Martin, która ma zachęcać dzieci do studiowania na uczelniach technicznych. Jednym z jej elementów był autobus szkolny jeżdżący po Nowym Jorku, przerobiony tak, aby dzieci mogły się poczuć jak na Marsie. Kilka miesięcy temu Jaguar wprowadził na rynek nowy model elektrycznego SUV-a, a konferencja była utrzymana w wirtualnej rzeczywistości. Myślę, że ten trend zaobserwujemy również na polskim rynku – mówi Klara Banaszewska.

Grayling prognozuje, że w przyszłym roku coraz ważniejszą rolę będą odgrywały tzw. gwiazdy mediów społecznościowych. Firmy powinny więc uwzględnić w swoich budżetach marketingowych nową pozycję, która dotyczy właśnie współpracy z blogerami, vlogerami i youtuberami. Dzięki temu będą mogły dotrzeć do grupy zaangażowanych odbiorców.

Klara Banaszewska zwraca również uwagę na rosnące znaczenie emocji w przekazie marketingowym i komunikacyjnym. Udaną kampanią może pochwalić się Allegro, polski gigant sprzedażowy, którego ostatnia kampania odbiła się głośnym echem w zagranicznych mediach.

– W związku z rozwojem mediów online widzimy coraz większy udział mediów i fotografii w komunikacji, a za tym idą emocje. Dobry przykład z ostatniego roku to film Allegro, który rozszedł się w niesamowitym tempie, pisały o nim światowe media. To była kampania oparta stricte na emocjach. Podobnie jak „Breathless Choir”, czyli głośna kampania Philipsa, w której wystąpił chór osób cierpiących na choroby układu oddechowego – wylicza Klara Banaszewska. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.