Mówi: | Marcin Dulnik |
Funkcja: | rzecznik platformy serwersms.pl |
SMS obchodzi 20. urodziny. Statystyczny Polak wysyła rocznie 1,5 tys. wiadomości
Dwadzieścia lat temu nastąpił przełom w komunikacji. Pierwszą krótką wiadomość tekstową wysłał 3 grudnia 1992 roku Brytyjczyk Neil Papworth. 160 znaków napisanych na klawiaturze telefonu komórkowego to dziś najpopularniejsza forma komunikacji tekstowej na całym świecie. W ciągu roku Polacy wysyłają prawie 56 mld SMS-ów. Dla wielu to wciąż nieoficjalna forma komunikacji. Ostatnie badania przekonują jednak, że SMS-y mogą mieć zastosowanie przy komunikacji z klientem lub ostrzeganiu mieszkańców przed powodzią.
SMS od początku miał być krótką, nieformalną, rozrywkową formą komunikacji. Jego wynalazca Neil Papworth, pracownik Vodafone, składał w ten sposób życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia swoim kolegom. Jednak przełomowym momentem było odkrycie menadżerów firm telekomunikacyjnych, którzy zaobserwowali, że SMS stał się ulubioną formą komunikacji nastolatków.
– Jak na dwudziestolatka przystało, SMS jest w formie, jest bardzo aktywny, dynamiczny i bardzo podoba się, zwłaszcza młodym ludziom – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marcin Dulnik, rzecznik platformy SerwerSMS.pl.
Przeprowadzone przez SerwerSMS.pl badania potwierdziły, że Polacy bardzo lubią tę formę komunikacji. Aż 75 proc. pytanych wskazało, że korzysta z SMS-ów codziennie. Im niższy przedział wiekowy, tym liczba deklaracji wyższa (w grupie 18-20 lat to 83,3 proc., a wśród osób po 60tce – 46,7 proc.).
– Statystyczny Polak wysyła blisko 1500 SMS-ów rocznie. Myślę, że to jest bardzo dużo, ponieważ łącznie suma tych SMS-ów to ponad 52 miliardów według ostatniego raportu UKE. Raporty GUS wskazują na jeszcze większą liczbę SMSów, które Polacy wysyłają w ciągu roku, bo ponad 56 miliardów. Więc ten ruch SMS-owy jest bardzo duży – mówi Marcin Dulnik.
Badani wśród najważniejszych cech tej formy kontaktu wymieniali głównie: szybkość dostarczania wiadomości (66,6 proc.), niski koszt (64,9 proc.) prostotę użytkowania (47,1 proc.) oraz łatwy dostęp (45,6 proc.). Według autorów badań te cechy SMS-ów skłaniają ku nim także prywatne firmy i urzędy, które chcą dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców.
– Ten trend w tej chwili jeszcze raczkuje w tym sensie, że na prawie 2,5 tys. gmin w Polsce tylko 250, według naszych szacunków, uruchomiło usługę powiadomień SMS dla mieszkańców. Czyli w dalszym ciągu pozostaje bardzo duża grupa gmin, która pozostaje poza tą komunikacją – wyjaśnia rzecznik firmy.
Dziś z krótkich wiadomości tekstowych chętnie korzystają sklepy internetowe, sektor finansowy oraz część prywatnych przychodni lekarskich.
– Powiadomienia SMS są bardzo skuteczne, tzn. docierają do nas bardzo szybko, konkretnie na nasz telefon, który praktycznie jest cały czas przy nas, nie rozstajemy się z nim – mówi Marcin Dulnik.
Jak prognozuje firma SerwerSMS.pl w opublikowanym w tym roku raporcie, pozycja SMS-ów przez najbliższych pięć lat jest niezachwiana. Do tej pory krótkim wiadomościom tekstowym nie zaszkodziły nawet portale społecznościowe, jak Twitter czy Facebook.
– Perspektywy rozwoju usługi SMS rysują się bardzo ciekawie. Mimo tego, że coraz więcej mobilnych komunikatorów zyskuje popularność, to według wyników naszych badań użytkownicy smartfonów wolą wysyłać SMS niż korzystać z komunikatorów opartych o popularne portale społecznościowe. To jest bardzo ciekawy trend – zapewnia ekspert.
Czytaj także
- 2025-03-28: Trzy czwarte Zetek chce pracować na etacie. Elastyczny czas pracy nie jest dla nich istotny
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
- 2025-04-02: Julia Kamińska: Bardzo niepokoi mnie trend odwrotu od sprawdzonych szczepionek ratujących życie. Chciałabym, żeby ludzie ufali naukowcom i nie bali się
- 2025-02-28: Samotność coraz bardziej dotyka Polaków. Dla 90 proc. z nich problemem są też narastające podziały
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-01-31: Sztuczna inteligencja pomoże we wczesnym wykrywaniu wrodzonych wad serca. Obecnie rozpoznawalność wynosi 40 proc.
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.