Mówi: | Marcin Dulnik |
Funkcja: | rzecznik platformy serwersms.pl |
SMS obchodzi 20. urodziny. Statystyczny Polak wysyła rocznie 1,5 tys. wiadomości
Dwadzieścia lat temu nastąpił przełom w komunikacji. Pierwszą krótką wiadomość tekstową wysłał 3 grudnia 1992 roku Brytyjczyk Neil Papworth. 160 znaków napisanych na klawiaturze telefonu komórkowego to dziś najpopularniejsza forma komunikacji tekstowej na całym świecie. W ciągu roku Polacy wysyłają prawie 56 mld SMS-ów. Dla wielu to wciąż nieoficjalna forma komunikacji. Ostatnie badania przekonują jednak, że SMS-y mogą mieć zastosowanie przy komunikacji z klientem lub ostrzeganiu mieszkańców przed powodzią.
SMS od początku miał być krótką, nieformalną, rozrywkową formą komunikacji. Jego wynalazca Neil Papworth, pracownik Vodafone, składał w ten sposób życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia swoim kolegom. Jednak przełomowym momentem było odkrycie menadżerów firm telekomunikacyjnych, którzy zaobserwowali, że SMS stał się ulubioną formą komunikacji nastolatków.
– Jak na dwudziestolatka przystało, SMS jest w formie, jest bardzo aktywny, dynamiczny i bardzo podoba się, zwłaszcza młodym ludziom – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marcin Dulnik, rzecznik platformy SerwerSMS.pl.
Przeprowadzone przez SerwerSMS.pl badania potwierdziły, że Polacy bardzo lubią tę formę komunikacji. Aż 75 proc. pytanych wskazało, że korzysta z SMS-ów codziennie. Im niższy przedział wiekowy, tym liczba deklaracji wyższa (w grupie 18-20 lat to 83,3 proc., a wśród osób po 60tce – 46,7 proc.).
– Statystyczny Polak wysyła blisko 1500 SMS-ów rocznie. Myślę, że to jest bardzo dużo, ponieważ łącznie suma tych SMS-ów to ponad 52 miliardów według ostatniego raportu UKE. Raporty GUS wskazują na jeszcze większą liczbę SMSów, które Polacy wysyłają w ciągu roku, bo ponad 56 miliardów. Więc ten ruch SMS-owy jest bardzo duży – mówi Marcin Dulnik.
Badani wśród najważniejszych cech tej formy kontaktu wymieniali głównie: szybkość dostarczania wiadomości (66,6 proc.), niski koszt (64,9 proc.) prostotę użytkowania (47,1 proc.) oraz łatwy dostęp (45,6 proc.). Według autorów badań te cechy SMS-ów skłaniają ku nim także prywatne firmy i urzędy, które chcą dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców.
– Ten trend w tej chwili jeszcze raczkuje w tym sensie, że na prawie 2,5 tys. gmin w Polsce tylko 250, według naszych szacunków, uruchomiło usługę powiadomień SMS dla mieszkańców. Czyli w dalszym ciągu pozostaje bardzo duża grupa gmin, która pozostaje poza tą komunikacją – wyjaśnia rzecznik firmy.
Dziś z krótkich wiadomości tekstowych chętnie korzystają sklepy internetowe, sektor finansowy oraz część prywatnych przychodni lekarskich.
– Powiadomienia SMS są bardzo skuteczne, tzn. docierają do nas bardzo szybko, konkretnie na nasz telefon, który praktycznie jest cały czas przy nas, nie rozstajemy się z nim – mówi Marcin Dulnik.
Jak prognozuje firma SerwerSMS.pl w opublikowanym w tym roku raporcie, pozycja SMS-ów przez najbliższych pięć lat jest niezachwiana. Do tej pory krótkim wiadomościom tekstowym nie zaszkodziły nawet portale społecznościowe, jak Twitter czy Facebook.
– Perspektywy rozwoju usługi SMS rysują się bardzo ciekawie. Mimo tego, że coraz więcej mobilnych komunikatorów zyskuje popularność, to według wyników naszych badań użytkownicy smartfonów wolą wysyłać SMS niż korzystać z komunikatorów opartych o popularne portale społecznościowe. To jest bardzo ciekawy trend – zapewnia ekspert.
Czytaj także
- 2025-07-01: Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-06-27: Przełom w badaniach nad amnezją dziecięcą. Przechowujemy wspomnienia z okresu niemowlęcego, ale nie potrafimy ich przywołać w dorosłym życiu
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-03-28: Trzy czwarte Zetek chce pracować na etacie. Elastyczny czas pracy nie jest dla nich istotny
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
- 2025-04-02: Julia Kamińska: Bardzo niepokoi mnie trend odwrotu od sprawdzonych szczepionek ratujących życie. Chciałabym, żeby ludzie ufali naukowcom i nie bali się
- 2025-02-28: Samotność coraz bardziej dotyka Polaków. Dla 90 proc. z nich problemem są też narastające podziały
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-01-31: Sztuczna inteligencja pomoże we wczesnym wykrywaniu wrodzonych wad serca. Obecnie rozpoznawalność wynosi 40 proc.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.