Mówi: | Jakub Poręcki |
Funkcja: | dyrektor sprzedaży vendorsko-dealerskiej |
Firma: | Santander Leasing |
Grudzień będzie rekordowy dla leasingu aut. Rynek napędzają zmiany podatkowe od 2019 roku
Aktualizacja 05-12-2018 15:27
Branża leasingowa bije rekordy. Po trzech kwartałach tego roku odnotowała wzrost wynoszący 18,7 proc. i sfinansowała aktywa warte 58,2 mld zł. Za blisko połowę rynku odpowiada segment samochodów osobowych i pojazdów do 3,5 tony. Wyniki Santander Leasing w tym segmencie są lepsze od rynku i pokazują blisko 35-proc. wzrost w ujęciu rocznym. Eksperci prognozują, że w grudniu rynek napędzać będą zmiany podatkowe, które wejdą w życie z początkiem 2019 roku.
– Rynek motoryzacyjny wygląda w tym roku znakomicie. W stosunku do poprzedniego, który był historycznie najlepszy w XXI wieku w segmencie samochodów osobowych do 3,5 t, padły kolejne rekordy. Dane z października wskazują, że liczba rejestracji samochodów osobowych i dostawczych wyniosła 498 tys. pojazdów, co stanowi wzrost o 11,9 proc. rok do roku. Na rynku leasingowym również padł historyczny rekord – 45 proc. portfela leasingowego w Polsce stanowią właśnie samochody osobowe, dlatego wzrost rynku bezpośrednio przekłada się na wzrost finansowania w tym segmencie – mówi agencji Newseria Biznes Jakub Poręcki, dyrektor sprzedaży vendorsko-dealerskiej w Santander Leasing.
Samochody do 3,5 tony są niezmiennie najpopularniejszym aktywem finansowanym przez branżę leasingową. Dane Związku Polskiego Leasingu pokazują, że po trzech kwartałach tego roku wartość aktywów sfinansowanych przez branżę w Polsce sięgnęła 58,2 mld zł, z czego za blisko połowę (45,9 proc.) odpowiadał właśnie ten segment. Cała branża odnotowała w tym okresie wzrost wynoszący 18,7 proc.
– Czynnikami sprzyjającymi rozwojowi rynku jest na pewno niskie bezrobocie, wysokie PKB oraz – w tym ostatnim kwartale – zmiany podatkowe, które wchodzą od stycznia 2019 roku. One powodują bardzo dużą sprzedaż samochodów w segmencie premium. Mając na uwadze zapowiadane zmiany oraz fakt, że od przyszłego roku najwięcej stracą klienci kupujący samochody warte powyżej 150 tys. zł, w ostatnim kwartale tego roku obserwujemy bardzo wzmożone zainteresowanie zakupami i finansowaniem samochodów z segmentu premium. To zjawisko spowoduje, że ostatni kwartał na pewno będzie rekordowy dla branży dla tego segmentu samochodów – ocenia Jakub Poręcki.
Z początkiem stycznia przyszłego roku wejdą w życie zmiany w ustawie o podatku PIT i CIT, które dotyczą leasingu, kupna i użytkowania samochodów osobowych w celach firmowych i prywatnych. Zmiana dotyczyć będzie m.in. tych przedsiębiorców, którzy po 1 stycznia wezmą w leasing lub wynajem samochód osobowy, którego wartość będzie przekraczać 150 tys. zł. W takim przypadku raty leasingowe do kosztów podatkowych będzie można zaliczyć w proporcji (a nie w 100 proc. jak dotychczas). Dlatego umowę leasingu na luksusowy samochód warto podpisać jeszcze w tym roku, wówczas możliwe będzie zaliczenie do kosztów podatkowych pełnych rat leasingowych. Eksperci Santander Leasing spodziewają się bardzo intensywnych ostatnich tygodni roku.
– W Santander Leasing wartość udzielonego przez nas finansowania w segmencie pojazdów wyniosła dotychczas 2 mld zł, przy czym samochody osobowe przekroczyły wartość 1 mld zł. To dla nas jest historyczny wynik – mówi dyrektor sprzedaży vendorsko-dealerskiej Santander Leasing.
Wyniki Santander Leasing osiągnięte w trzech pierwszych kwartałach br. są zbliżone do rynkowych i jednocześnie najwyższe w historii firmy. Spółka sfinansowała przedmioty o łącznej wartości 3,65 mld zł – czyli 18,5 proc. więcej w ujęciu rocznym. Natomiast w segmencie pojazdów dynamika wzrostu jest lepsza od wyników rynkowych – od styczna do września spółka sfinansował pojazdy o wartości blisko 2 mld zł, co oznacza wzrost o 27,2 proc. Dla porównania, w skali całego rynku ten segment urósł o 19 proc. W segmencie aut osobowych wzrost Santander Leasing jest jeszcze wyższy i sięga 34,5 proc. w ujęciu rocznym.
Czytaj także
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-10: Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-02: Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia
- 2025-05-02: Kajra: Samochody mogą służyć nam latami. Mamy ze Sławomirem trzydziestoletniego golfa III, który wygląda, jakby wczoraj zszedł z linii produkcyjnej
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
Komisja Europejska musi wyciągnąć wnioski z problemów z dostawami energii w Hiszpanii i Portugalii. Zapowiada też podjęcie działań, aby uniknąć takich poważnych blackoutów w przyszłości. Eksperci apelują przede wszystkim o inwestycje w modernizację sieci, by była ona gotowa na większą liczbę źródeł odnawialnych, a także w rozbudowę połączeń między państwami członkowskimi, dzięki czemu łatwiej będzie reagować na kryzysy.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.