Mówi: | Craig Smith |
Firma: | Europa Property Magazine |
Hossa na polskim rynku nieruchomości biurowych. Rynek bije kolejne rekordy
Rozwój nowoczesnych usług dla biznesu i outsourcingu napędza rynek nieruchomości biurowych. Z kolei coraz większa popularność handlu internetowego napędza segment magazynowy. W ubiegłym roku Polska była liderem transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Z prognoz ekspertów wynika, że na koniec tego roku wyniki będą jeszcze lepsze.
– Rynek powierzchni biurowych radzi sobie bardzo dobrze, podobnie jak powierzchni handlowych. W tym drugim segmencie dochodzi do naprawdę dużych transakcji, ale prawdopodobnie do końca roku biura ponownie wysuną się na prowadzenie. Na rynku realizowanych jest obecnie wiele projektów i jest wielu chętnych zainteresowanych kupnem aktywów klasy premium – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Craig Smith z Europa Property Magazine.
Nieruchomości komercyjne w Polsce cieszą się niesłabnącą popularnością wśród inwestorów. Przyczynia się do tego szereg czynników: niskie stopy procentowe, rosnąca gospodarka, ceny konkurencyjne w stosunku do zachodnioeuropejskich oraz dynamicznie rosnący sektor outsourcingu i usług dla biznesu. Sam rynek jest postrzegany przez inwestorów jako stabilny, bezpieczny i wzrostowy.
Według podsumowania firmy doradczej EY („Real estate market trends in 2017”) w ubiegłym roku wartość transakcji na polskim rynku nieruchomości komercyjnych wyniosła 4,6 mld euro. W największym stopniu przyczynił się do tego segment nieruchomości handlowych (43 proc.) oraz biurowych (39 proc.). Polska była w ubiegłym roku liderem transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W tym roku – jak szacuje firma Savills – inwestycje mogą sięgnąć 4,5 mld euro.
Rekord padł na rynku nieruchomości biurowych, który powiększył się o 900 tys. mkw. nowej powierzchni, a całkowite zasoby przekroczyły 9 mln mkw. EY zauważa, że w tym roku najbardziej perspektywiczne lokalizacje – w których powstaje najwięcej projektów biurowych – to Warszawa, Kraków, Trójmiasto, Wrocław i Łódź.
– Wielu inwestorów przygląda się obecnie mniejszym miastom, pojawiają się tam wspaniałe możliwości. Ale najważniejsza jest cały czas Warszawa i inne stolice w regionach: Wrocław, Poznań, Kraków i oczywiście Trójmiasto – mówi Craig Smith.
W ostatniej edycji raportu „Skyline Tracker” firma doradcza Cushman&Wakefield zauważa, że w ciągu ostatnich 10 lat zasoby powierzchni biurowej w Warszawie zwiększyły się ponad dwukrotnie. Na koniec I półrocza 2017 roku zasoby stolicy przekroczyły 5,1 mln mkw., a warszawski rynek biurowy jest już w dojrzałej fazie.
Według danych Colliers za I połowę tego roku („Market Insights”), w całej Polsce w budowie jest obecnie rekordowa ilość 1,7 mln mkw. nowej powierzchni biurowej oraz ponad 0,5 mln mkw. w nowobudowanych centrach handlowych.
– Z rozmów z naszymi inwestorami i ich klientami wnioskujemy, że wielu z nich chce zostać na kluczowych rynkach. Ci, nazwijmy to, odważniejsi, albo szukający wyższych zwrotów, zwracają się w stronę mniejszych miast – mówi Craig Smith.
Z podsumowania EY wynika, że w 2016 roku oddano również do użytku 460 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, a zdaniem analityków – w tym roku ta wartość może zostać przebita. Dynamicznie rośnie też segment magazynowy – łączna powierzchnia magazynowa w Polsce przekracza już 11,2 mln mkw., a w ubiegłym roku oddano do użytku o 30 proc. więcej rok do roku. Obecnie w budowie jest dalsze 1,5 mln mkw. magazynów, z czego trzy czwarte jest już wynajęte. Ze względu na centralną lokalizację i coraz lepszą sieć dróg i autostrad Polska jest bardzo atrakcyjna dla firm logistycznych i inwestorów w tym segmencie. Eksperci zwracają uwagę, że wzrost napędza przede wszystkim rozwój handlu internetowego i e-commerce.
– Mam nadzieję, że przez kilka najbliższych lat rynek nieruchomości w Polsce będzie rozwijał się tak jak dotychczas. Sytuacja gospodarcza jest dobra, podobnie jak nastroje konsumenckie. Zainteresowanie Polską ze strony zagranicznych inwestorów jest duże – mówi Craig Smith.
Sytuacja na rynku nieruchomości biurowych w Europie Środkowo-Wschodniej była jednym z tematów paneli podczas kongresu CEE Investment Forum, który odbył się w Warszawie 26 października.
Czytaj także
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.