Mówi: | Krzysztof Balawejder |
Funkcja: | prezes |
Firma: | MPK Wrocław |
Mieszkańcy Wrocławia chętniej niż na początku pandemii korzystają z komunikacji miejskiej. Miasto zapowiada zakup nowych pojazdów
Spadek liczby pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej to efekt pandemii koronawirusa notowany powszechnie w miastach. Wrocław nie jest wyjątkiem, choć w stolicy Dolnego Śląska widać już powrót mieszkańców do codziennego korzystania z autobusów i tramwajów. We wrześniu 2021 roku w porównaniu z sytuacją sprzed dwóch lat było tylko o 11 proc. mniej pasażerów. – To bardzo dobry wynik, który pokazuje, że mieszkańcy, pasażerowie nadal ufają komunikacji miejskiej – mówi Krzysztof Balawejder, prezes zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu. Zachęcanie do transportu publicznego będzie zadaniem miast na kolejne lata, przede wszystkim ze względów ekologicznych. To z tego powodu Wrocław stawia na wymianę wykorzystywanego taboru na bardziej zielony.
Z badania „Zachowania transportowe mieszkańców dużych miast” przeprowadzonego przez Polski Alarm Smogowy wynika, że na początku 2021 roku 29 proc. ankietowanych wrocławian wskazało, iż codziennie lub prawie codziennie korzysta z komunikacji miejskiej. W innych badanych miastach odsetek był nieznacznie wyższy (między 30 a 37 proc.). Na początku 2020 roku odsetek wrocławian podróżujących autobusami i tramwajami był o 12 pkt proc. wyższy.
– Pandemia w istotny sposób wpłynęła na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Te zmiany – pozytywne i negatywne – będą widoczne przez długie lata. Jeśli chodzi o negatywy, to jest to na pewno chwilowy spadek liczby pasażerów, ale z tym, myślę, już sobie poradziliśmy. Patrząc na dane dotyczące Wrocławia i września, rok 2019 i 2021 to spadek jedynie o 11 proc. Uważam, że jak na trudy pandemii i wyzwania, które niosła ze sobą, to bardzo dobry wynik. Pokazuje, że mieszkańcy, pasażerowie nadal ufają komunikacji miejskiej i to dobry znak i jednocześnie dobra wizytówka dla nas – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Balawejder.
Wśród innych wyzwań prezes MPK we Wrocławiu wymienia m.in. zapewnienie pasażerom bezpieczeństwa. Pandemia COVID-19 wiązała się z dodatkowymi kosztami na dezynfekcję pojazdów, ale też z wysiłkiem informacyjnym i promocyjnym, aby pokazać mieszkańcom miasta, że komunikacja publiczna jest miejscem bezpiecznym, w którym nie dochodzi do zakażeń.
– Myślę, że na nowo powinniśmy przedefiniować swoje miejsce w społeczeństwie, swoje miejsce w ramach jednostek miejskich i sukcesywnie to robimy – podkreśla Krzysztof Balawejder. – Należy pokazać, że osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej, nie zarażają się w autobusach czy tramwajach, a jednocześnie że to właśnie komunikacja miejska jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Myślę, że ekologia będzie tematem, który zdominuje dyskusję zarówno społeczną, jak i polityczną. To ona będzie punktem odniesienia dla naszych wyborów, także konsumenckich.
59 proc. badanych przez PAS wrocławian podkreśliło, że w przyszłości będzie z taką samą częstotliwością korzystać z komunikacji zbiorowej, 11 proc. zamierza częściej, a 13 proc. – rzadziej. Ponad połowa mieszkańców przyznała, że rozważa możliwość rezygnacji z samochodu na rzecz komunikacji zbiorowej lub innej formy transportu. Rok wcześniej było ich 45 proc. Co przekonałoby ich do przesiadki na autobus lub tramwaj? 54 proc. wskazało na większą punktualność komunikacji zbiorowej, 46 proc. – na zmniejszenie tłoku, a 43 proc. – na częstsze kursy.
Co ciekawe, odpowiedzi mieszkańców Wrocławia na temat ekologii w transporcie miejskim wskazują, że jest to dla nich temat istotny. Przykładowo ponad 80 proc. z nich popiera surowsze kary dla warsztatów i kierowców, którzy wycinają z samochodów filtry spalin DPF albo dla kierowców korzystających z pojazdów bez aktualnych badań technicznych. 57 proc. jest za zakazem wjazdu starych samochodów z silnikiem Diesla do centrum miasta, a 66 proc. opowiedziałoby się za większymi opłatami przy rejestracji aut emitujących dużo zanieczyszczeń.
Jak podkreśla prezes wrocławskiej MPK, ekologia to również istotny czynnik dla spółki, którym determinowane są kolejne inwestycje.
– Jesteśmy w trakcie ogromnego procesu inwestycyjnego. Ostatnio zapewniliśmy sobie finansowanie o wartości przeszło 0,5 mld zł. Konsorcjum PKO BP i Pekao SA zagwarantowały nam takie pieniądze. Zarówno zakup nowych autobusów elektrycznych i autobusów wodorowych oraz 86 tramwajów, jak i modernizacja 47 tramwajów pozwolą nam unowocześnić ponad połowę floty tramwajowej i dużą część floty autobusowej w najbliższych latach – zauważa.
W październiku miejski przewoźnik ogłosił postępowanie przetargowe na zakup 11 bezemisyjnych autobusów elektrycznych oraz ładowarek do nich. W planach jest także inwestycja w pojazdy wodorowe. Prowadzony proces inwestycyjny sprawił, że dziś Wrocław jest miastem z jedną z najmłodszych w kraju flot autobusowych.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-15: Trwa jesienna fala COVID-19. Według GIS jest najwięcej zachorowań od dwóch lat
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-08-14: Długie korzystanie ze smoczka jest związane z ograniczonym zasobem słownictwa u dzieci. Logopedzi zwracają też uwagę na inne problemy
- 2024-07-09: Systemy komunikacji poszczególnych służb nie są ze sobą zintegrowane. Ich sprawne działanie to podstawa zarządzania kryzysowego
- 2024-06-14: Elektroniczna karta szczepień ułatwiłaby życie pacjentom i pomogła egzekwować obowiązek szczepień. System jest gotowy na takie e-rozwiązanie
- 2024-06-10: Warszawski transport walczy o kolejnych pasażerów. Tylko w 2023 roku przewiózł ich prawie miliard
- 2024-07-02: Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
- 2024-06-20: Zbliża się koniec ery tradycyjnych biletów komunikacji miejskiej. Pasażerowie wolą rozwiązania mobilne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Prawo
Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.
Ochrona środowiska
Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.