Mówi: | Grzegorz Klimczyk |
Funkcja: | dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu |
Firma: | Orange Polska |
Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
Usługi machine-to-machine (M2M) w połączeniu z szybką siecią umożliwiają niezakłóconą komunikację między urządzeniami w czasie rzeczywistym. Dzięki kartom telemetrycznym M2M możliwy jest np. zdalny odczyt liczników energii czy wody, wypożyczenie roweru miejskiego, płatności zbliżeniowe czy nawet zdalne badanie EKG. Według danych UKE w ubiegłym roku w Polsce działało prawie 8 mln kart M2M, a ich liczba w sieci dynamicznie rośnie. Ponad 4 mln pochodzi od Orange Polska.
– Cały segment rozwiązań z zakresu internetu rzeczy nie byłby możliwy bez kart M2M. To m.in. dzięki tym kartom maszyny mogą komunikować się bez udziału człowieka – mówi agencji Newseria Biznes Grzegorz Klimczyk, dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu w Orange Polska. – Komunikacji M2M używamy każdego dnia, chociaż nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Dzięki niej płacimy zbliżeniowo, jeździmy samochodami z wbudowanym systemem nawigacji albo wypożyczamy miejskie rowery i hulajnogi. Z kolei w przemyśle zastosowanie M2M pozwala korzystać z automatyzacji i optymalizacji procesów na szeroką skalę. To dzięki kartom M2M urządzenia i czujniki mogą wysyłać automatycznie miliony informacji i przekazać je do innych systemów w czasie rzeczywistym.
Terminem M2M (machine-to-machine) określa się zdolność maszyn i urządzeń do komunikowania się z ludźmi i ze sobą nawzajem w celu usprawnienia procesów zarządzania zasobami. Sukcesywny wzrost popularności usług M2M jest ściśle związany z rozwojem internetu rzeczy (IoT), a według danych UKE w ub.r. w Polsce aktywnych było 7,7 mln kart SIM w modelu M2M. Dla porównania w 2016 roku było ich nieco ponad 2,2 mln („Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2023 roku”). Liderem tego rynku jest Orange – w sieci tego operatora działają ponad 4 mln aktywnych kart M2M od tego operatora.
– Korzystając z takich technologii jak LTE-M [czyli wydzielona część sieci 4G służąca do przesyłania informacji między urządzeniami – red.] i 5G od Orange, maszyny wyposażone w karty M2M mogą się komunikować bez udziału człowieka – mówi Grzegorz Klimczyk. – W tej chwili Orange ma już ponad 4 mln aktywnych kart telemetrycznych, co odpowiada ok. 10–11 proc. populacji kraju, więc można powiedzieć, że dziś ten rynek jest jeszcze kompletnie nienasycony. Natomiast trzeba zwrócić uwagę na dynamikę przyrostu liczby tych kart. Jeszcze niedawno sprzedawaliśmy ich ok. 100 tys. rocznie, a obecnie aktywujemy ich co roku ok. 1 mln. Spodziewamy się, że w kolejnych kilku latach dynamika wzrostu będzie zdecydowanie przyspieszać, za dwa–trzy lata możemy obserwować nawet 8 do 10 mln kart SIM w sieci.
Obecnie najwięcej kart M2M od Orange pracuje w energetyce: w licznikach prądu i wodomierzach, a także w transporcie, m.in. do monitorowania floty samochodowej, oraz w branży security, w terminalach płatniczych i lokalizatorach. Jednak ta technologia w coraz większym stopniu rewolucjonizuje też m.in. przemysł 4.0 czy telemedycynę.
– Karty telemetryczne mogą być też wykorzystywane w niestandardowych rozwiązaniach, np. w e-zdrowiu. Dzięki transmisji z ich wykorzystaniem można np. wdrażać takie rozwiązania jak zdalne EKG – mówi dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu w Orange Polska. – Karty telemetryczne wspierają też płatności za przejazdy autostradami i ułatwiają właścicielom firm transportowych pozyskiwanie informacji na temat poszczególnych elementów w łańcuchu dostaw. Z kolei w branży produkcyjnej wchodzimy w tej chwili w bardzo szybki proces automatyzacji procesów produkcyjnych i logistycznych. Tym samym powstaje też ogrom możliwości wykorzystywania kart SIM w celu przygotowania nowych rozwiązań. Tutaj pole do popisu mają studenci uczelni technicznych i obserwujemy w tym zakresie dynamiczny przyrost nowych rozwiązań.
Usługi M2M nie tylko wspierają biznes, ale umożliwiają też rozwój inteligentnych miast dzięki rozwiązaniom internetu rzeczy. Z rozwiązań Smart City IoT od Orange korzysta już ponad 140 miejscowości w całej Polsce. W 45 z nich działa system Smart Water, który umożliwia zdalny odczyt wodomierzy bez udziału inkasenta. Alarmuje też o usterkach wodociągów, by zminimalizować straty wody. Z kolei system Smart Lights do zarządzania oświetleniem miejskim działa w 38 miejscowościach. Dzięki niemu lampy włączają się tylko wtedy, gdy jest ciemno, a natężenie oświetlenia dopasowuje się do pogody, pory roku i ruchu w danej lokalizacji. Mieszkańcy 30 polskich miejscowości mogą też korzystać z rowerów miejskich czwartej generacji, czyli Smart Bikes.
– W Orange mocno przyglądamy się rozwojowi rynku internetu rzeczy, który bez kart telemetrycznych właściwie nie istnieje. Wszelkiego rodzaju rozwiązania mobilne, w szczególności bateryjne, będą wymagały kart telemetrycznych. Tutaj obserwujemy ogromny przyrost rok do roku. On jest po części wymuszany rozwojem biznesu, a po części przez regulacje, jak np. te dotyczące zdalnego odczytu liczników wody czy prądu. Te czynniki przyspieszają dynamikę wzrostu na tym rynku – dodaje Grzegorz Klimczyk.
Czytaj także
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.